در نمایشگاه کتاب لبنان؛

نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس: اگر روایت نکنیم، تحریف می‌شویم

عرفانیان گفت: اکنون در جنگ روایت‌ها هستیم و اگر ما تعریف نکنیم، دیگران به شکل تحریف‌شده تعریف می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳ - 20October 2023

روایت اول در جنگ روایت‌ها موفق است/ اگر روایت نکنیم، تحریف می‌شویمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در حاشیه برپایی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان دومین جلسه کارگاه «ناداستان‌نویسی و مسئولیت ناداستان‌نویسان» با حضور «زینب عرفانیان» نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس، «نجوا رعد» مدیر موسسه احیاء بیروت و جمعی از داستان‌نویسان عرب‌زبان در موسسه «احیاء» بیروت برگزار شد.

«مموآر»؛ شیوه نگارش خاطره‌نگاری

در این کارگاه درباره مموآر به‌عنوان یک شیوه نگارش خاطره‌نگاری که از دل آن زندگی‌نامه داستانی خارج می‌شود و همچنین درخصوص کتاب‌های «درگاه این خانه بوسیدنی است»، «خداحافظ سالار»، «مربع‌های قرمز» و بسیاری از زندگی‌نامه‌های داستانی به عنوان نمونه‌هایی از شیوه مموآرنویسی بحث و گفت‌وگو شد.

بخش دیگر کارگاه «ناداستان‌نویسی و مسئولیت ناداستان‌نویسان» نیز با پرسش و پاسخ درباره شیوه جستارنویسی و یاداشت‌های خودنوشت که تجربه‌ها، حضور پررنگ نویسنده و فکت‌های اجتماعی، علمی و سیاسی و... در آن وجود دارد، همراه بود.

در پایان این کارگاه ضمن اعطای گواهینامه به هنرجویان، مقرر شد که با تشکیل یک گروه در فضای مجازی با حضور استاد و هنرجویان کارگاه‌ها و جلساتی از این دست ادامه پیدا کند.

رسالت زنان شهیدپرور در روایت زندگی خود و شهدا

در ادامه، «زینب عرفانیان» نویسنده و «فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی‌پور با حضور در میان جمعی از نویسندگان خاطره‌نویس و همسران شهدا از جمله خواهر «سیدعباس موسوی» در موسسه «معاهد» درباره نقش و رسالت زنان در روایت زندگی شهدا و چگونگی نوشتن تاریخ شفاهی و روایت وقایع اخیر منطقه تبادل نظر کردند.

عرفانیان در این جمع به نقش و رسالت زنان شهیدپرور در روایت زندگی خود و شهدای‌شان اشاره کرد و زنان را خالق آرامش برای خود، خانواده‌شان و در حد گسترده‌تر برای جامعه معرفی کرد که با فداکاری و تربیت نسل جهادی، به خلق این آرامش دست می‌زنند.

مادر شهیدان خالقی‌پور نیز برای بانوان حاضر در این جمع درباره آرامش بعد از شهادت فرزندانش صحبت کرد و گفت: یک پسر دارم که آن را برای آزادی قدس پرورش دادم و کاش به تعداد مو‌های سرم پسر داشتم و آن‌ها را در راه انقلاب و اسلام فدا می‌کردم.

در پایان این کارگاه، «منهی» در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درباره حاج قاسم سلیمانی و جبهه مقاومت بیان کرد: حاج قاسم فقط متعلق به ما نیست و به همه دنیا تعلق دارد؛ کاش بود و این روز‌ها را می‌دید.

عرفانیان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درباره جنگ رسانه‌ها توضیح داد: اکنون در جنگ روایت‌ها هستیم و اگر ما تعریف نکنیم، دیگران به شکل تحریف‌شده تعریف می‌کنند.

در پایان این نشست، سنگ حرم حضرت زینب (س) مزیّن به جمله «ما رأیت الا جمیلاً» و شال فلسطین با نشان طوفان الاقصی به زینب عرفانیان و فروغ منهی اهدا شد.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان با حضور ۱۵۵ ناشر از ۲۱ کشور ازجمله ایران، قطر، عمان، فلسطین، امارات، سوریه و عراق از ۲۱ مهرماه آغاز به کار کرد و تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار