شهروند کانادایی؛ مجموعه تمبر خود را به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد

یک شهروند کانادایی مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۰ پاکت مُهر روز و تمبر به انضمام یک کاتالوگ یا فهرست‌نما از تمبر‌های کانادا را به گنجینه تمبر و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.
کد خبر: ۶۲۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱ - 30October 2023

شهروند کانادایی؛ مجموعه پاکت و تمبر خود را به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کردبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «خلیل جعفر» شهروند مسلمان کانادایی مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۰ پاکت مُهر روز و تمبر به انضمام یک کاتالوگ یا فهرست‌نما از تمبر‌های کانادا، که مُعرف تمبر‌های چاپ شده در فاصله زمانی ۱۸۵۱ تا ۲۰۲۳ میلادی هستند، را به گنجینه تمبر و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد. جعفر متولد کنیا ست و بیش از ۳۰ سال از عمر خود را در کانادا سپری کرده است و در حال حاضر شهروند این کشور به شمار می‌رود.

جعفر طی سفری که ۱۵ سال پیش به مشهد و حرم مطهر رضوی داشت با مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی آشنا شد و از آن زمان تصمیم گرفت تا مجموعه ارزشمند تمبر و پاکت‌های پستی خود را به گنجینه تمبر و سکه رضوی اهدا کند. او از سایر مجموعه‌داران جهان دعوت کرده است تا مجموعه‌های ارزشمند خود را با خیال راحت به این موزه بسپارند. این شهروند کانادایی در این باره گفته است: در زمان جنگ موزه‌های در معرض درگیری غارت می‌شوند، اما اینجا در حرم مطهر رضوی همه اقلام اهدایی با نام واقف و اهدا کننده به خوبی حفظ شده است. احساس خوبی دارم که توانستم تمبر‌ها و پاکت‌هایی که جمع کرده‌ام را به این مجموعه اهدا کنم.

نمایش متنوعی از پاکت‌های مُهر روز و تمبر در موزه مرکزی آستان قدس رضوی

«محمد حسین یزدی‌نژاد» مسئول گنجینه سکه و تمبر موزه مرکزی آستان قدس رضوی همچنین در خصوص این مجموعه اهدایی گفت: در این مجموعه پاکت‌های مُهر روز کشور‌های انگلیس، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، کانادا، امارات متحده، جزیره جرسی در انگلیس و بعضی دیگر از کشور‌های آفریقایی موجود است که در آن‌ها تصاویر حیات وحش در حال انقراض، پروانه‌ها، لباس‌ها و پوشش‌های محلی و همچنین اشیاء سنتی به نمایش درآمده است. همچنین تمبر‌های چاپ شده توسط دولت کانادا به مناسبت عید سعید فطر و آخرین تمبر چاپ شده در زمان سقوط سلطنت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی که توسط امیرنشین شارجه چاپ شده است از دیگر آثار موجود در این مجموعه هستند.

یزدی‌نژاد همچنین به قدیمی‌ترین اثر موجود در این مجموعه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین پاکت مهر روز چاپ جزیره زنگبار است، که در حال حاضر؛ بخشی از تانزانیا به شمار می‌رود. این پاکت در سال ۱۹۳۷ به مصرف پستی رسیده و از پاکت‌های نادر بین مجموعه داران است. تمبرالصاق شده بر این پاکت نامه که در همین سال توسط توسط اوگاندا، تانزانیا و کنیا چاپ شده است تصویری از ازدواج جرج ششم و الیزابت را نقش کرده است که عمری بالغ بر ۸۵ سال را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار