در نشست خبری مطرح شد؛

حجت‌الاسلام ذوالنوری: اقدامات هیأت پارلمانی ایران در IPU باعث موضع‌گیری کشورها علیه رژیم صهیونیستی شد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات هیأت پارلمانی ایران از همان ابتدای برگزاری اجلاس باعث شد که تا آخر اجلاس از تریبون‌ها در دفاع از غزه و علیه رژیم صهیونیستی صحبت کنند.
کد خبر: ۶۲۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ - 31October 2023

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی ذوالنوری» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با موضوع دفاع از غزه و فلسطین که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل هستند و از این تعداد ۱۷۸ کشور عضو‌ IPU (اتحادیه بین المجالس جهانی) هستند.

حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: IPU در طول سال دو اجلاس سراسری دارد و هر سال هر اجلاس را یک کشور میزبانی می‌کند و این دوره اتحادیه بین المجالس جهانی در پایتخت آنگولا برگزار شد و ۱۲۰ کشور در این اجلاس شرکت کرده بودند و از هر کشوری یک هیات پارلمانی به ابن اجلاس اعزام شده بود؛ هیات اعزامی ایرانی ۸ نفر از نمایندگان مجلس و تعدادی کارشناس از وزارت خارجه، تشریفات و امور بین الملل مجلس در این اجلاس حضور داشتند که ۱۷ نفر اعضای هیات بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجلاس بین المجالس جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفری از سراسر دنیا شرکت کرده بودند، عنوان کرد: اجلاس یک روند طبیعی دارد و گاهی ممکن است به تناسب شرایط روز وضعیت آن غیر طبیعی رقم بخورد؛ در افتتاحیه اجلاس اتفاقاتی افتاد که رسانه‌های مختلف دنیا با برداشت‌های مختلف هر کدام یک تحلیل و نقد و نظری داشتند.

وی با بیان اینکه پاچیکو رییس پرتغالی اجلاس بین المجالس دنیا دو بیانیه در دفاع از رژیم صهیونیستی و حمله به مردم غزه را مجاز شمارد و حماس را محکوم کرد، گفت: آقای پاچیکو رئیس پرتغالی اجلاس بود که در این دوره مسئولیتش پایان یافت و رئیس جدید انتخاب شد. در این اجلاس آقای پاچیکو در وسط سخنرانیش حمله به غزه را حق طبیعی صهیونیست‌ها برشمرد و گفت صهیونیست‌ها حق دفاع از خود را دارند.

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: ما پیش بینی می‌کردیم چنین اتفاقی بیفتد و با اعضای هیات هماهنگ بودیم تا عکس‌العمل نشان دهیم؛ لذا هیات ایرانی و ۱۶ کشور از جمله عراق، یمن، بحرین، ترکیه، پاکستان، بحرین، کویت اجلاس را ترک کردند و پشت ساختمان اجلاس تجمع کردند، چون سخنرانی بعدی اجلاس رئیس جمهور آنگولا بود لذا نظر بر این بود که در صورت عدم بازگشت به اجلاس بی احترامی به کشور آنگولا خواهد شد.

وی گفت: لذا به اتفاق بازگشتیم و تصمیم گرفتیم از درب جلویی وارد اجلاس شویم تا ورود ما دیده شود؛ زمانی که وارد شدیم صحبت‌های آقای پاچیکو پایان یافته بود و در مقابل جایگاه تجمع کرده بودیم و هر کسی شعاری علیه پاچیکو شعاری می‌داد و شعار غالب این بود که شرمت باد که از تروریست حمایت کردی؛ این اقدام اولیه تا پایان اجلاس به جا گذاشت.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: یک گروه کُر که برای سرود پیش بینی کرده بودند، اما رئیس جمهور آنگولا اجازه اجرای سرود شاد نداد و گفت مردم مظلوم غزه عزادار هستند و این حرکت باعث دوقطبی می‌شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آنگولا در صحبت‌های خود موضع گیری محکمی به نفع مردم مظلوم غزه و محکوم کردن رژیم صهیونیستی کرد و گفت که باید به ۷۵ سال اشغالگری در سرزمین‌های اشغالی پایان داد؛ این موضع و واکنش خیلی برای رئیس پرتغالی و برخی دیگر سنگین بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتفاقات افتتاحیه سمت و سوی اجلاس را تعیین کرد؛ تا پایان اجلاس هیچ کشوری جرات نمی‌کردند رسما از رژیم صهیونیستی حمایت کنند؛ روز دوم اجلاس یک موضوعی در جلسات آی پی یو مرسوم است که هر کشور می‌توانند یک ماده اضطراری و به تناسب شرایط حاکم بر جامعه پیشنهاد دهند؛ در اینجا پنج کشور اسلامی پنج ماده اضطراری ثبت کرده بودند و یکی هم غربی‌ها با پیشتازی کانادا که طبیعتا با محور خشونت بود که به دنبال این بود که ایران و کشور‌های اسلامی را با فشار آی پی یو تحت تاثیر قرار دهند.

وی تاکید کرد: کشور پاکستان اسلام هراسی و قرآن سوزی ها را پیشنهاد داده بود؛ هیات ایرانی میانجی گری کرد و گفت همه اینها را یکی کنیم چراکه اگر آنها یک ماده اضطراری را پیشنهاد دهند و کشورهای اسلامی سه تا چهار مورد بنابراین رای کشورهای اسلامی به هر تعداد پیشنهاد تقسیم شود در نتیجه پیشنهاد آنها رای بیاورد؛ کشورهای مختلف همراهی و کمک کردند و یک انسجام جدی بین کشورهای اسلامی حاکم شد.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: در کنار اجلاس اصلی آی پی یو اجلاس متنوع فرعی داشتیم؛ به عنوان مثال غیر متعهدها، کشورهای عضو کنفرانس اسلامی، اجلاس پارلمان های آسیایی را داشتیم و هیات ایرانی از این سه فرصت پیش آمده استفاده کرد و صحبت های گرمی در این جلسات شد که کشورهای اسلامی و عیر متعهد ها دست به دست هم دهند و ماده اضطراری به نفع غزه تصویب شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در تمام جلسات گذشته ای پی یو ماده اضطراری که آنها دنبالش بودند همیشه رای می آورد ولی این کارزاری که پیش آمد و در خیلی جاها میدان داری را انجام می داد و با تلاش ایران ماده اضطراری کشورهای اسلامی در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از غزه نسبت به پیشنهاد کانادا رای اکثریت را آورد.

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: آثار بعدی اقدام هیات ایرانی که در افتتاحیه انجام داد این بود که نمایندگان کشورها وقتی دیدند که خط شکسته شده و می شود علیه صهیونیست ها موضع گرفت تا آخر اجلاس تریبون ها پر خروش و زنده علیه صهیونیست ها صحبت می کردند و دفاع از غزه را در دستور کار داشتند.

وی گفت: معمولا از غربی ها کسی جرات نمی‌کرد به نفع رژیم صهیونیستی حرف بزند؛ اینقدر کار هیات ایرانی و کشورهای اسلامی تاثیرگذار بود که آقای پاچیکو در نطق پایانی خود تغییر رویه داد و گفت که مشکلات زیادی در دنیا وجود دارد و ما باید برای آنها از جمله مشکلات غزه اقدامی کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در پایان اجلاس آقای پاچیکو را دیدم و من از نطق پایانی اش تشکر کردم؛ آقای پاچیکو گفت که باور قلبی من همانی بود که در نطق پایانی و در حمایت از غزه گفتم.

وی افزود: اگر کشورهای اسلامی و عربی با ایران متحد عمل نمی کردند شاید این اتفاقات مثبت در پایان اجلاس اتفاق نمی‌افتاد؛ لذا این سفر نتایج بسیار پرباری داشت و آنچه که خواستیم فضای اجلاس در دفاع از غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی پیش رفت.

انتهای پیام/271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار