یادداشت/ فاطمه کیایی

اجماع جهانی علیه صهیونیزم با شکستن سلطه رسانه‌ای غرب

صفحات فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی در وقایع اخیر غزه به واقع تاثیرگذارتر از رسانه‌های به ظاهر قدرتمند عمل کردند و عملا روایت اول و روایت بی‌واسطه را از دست شبکه‌های بزرگ خبری گرفتند.
کد خبر: ۶۲۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱ - 01November 2023

روایت مستقیم چگونه مردم را در مسئله فلسطین به اجماع جهانی رساند؟گروه حماسه و حهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه سادات کیایی؛ عید سال ۲۰۰۳ را خوب به یاد دارم، روز‌هایی که رسانه‌های جهان در حال مخابره خبر‌های لشکرکشی نیرو‌های آمریکایی به عراق برای به اصطلاح آزادی عراق و سرنگونی صدام بودند. جرج بوش پسر به بهانه حقوق بشر و پیدا کردن سلاح‌های کشتار جمعی که هیچ گاه هم پیدا نشد، حمله نظامی به یک ملت و سرزمین را آغاز کرد.

راهبرد رسانه‌های آمریکا و انگلیس به عنوان غول‌های رسانه‌ای دنیا سفید کردن حمله آمریکا و توجیه جنایت‌های سربازان آمریکایی بود، هرچند که بسیاری از اخبار مهم و قتل عام‌ها یا به گوش مردم جهان نمی‌رسید و یا محدود و انتخاب شده منتشر می‌شد، از این رو عملا جامعه جهانی کمتر از اتفاقات درون عراق باخبر می‌شد.

۲۰ سال بعد یعنی روز‌هایی که در آن هستیم روز‌های پر التهابی برای مردم غزه و فلسطین است، ۷۰ سال اشغال و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دیگر بر کسی از مردم جهان پوشیده نیست. دیگر بعید است حتی در کوچکترین شهر‌های دنیا هم کسی از مسئله فلسطین باخبر نباشد. اشغالگری صهیونیست‌ها اگر در دهه‌های قبل با حمایت رسانه‌ای غرب به آنان حق هرگونه ظلمی را علیه فلسطینیان می‌داد امروز با آگاهی مردم جهان از تاریخ فلسطین و آنچه بر مردمان اصلی سرزمین فلسطین گذشته است کار را برای اشغالگران سخت کرده است.

چنانچه می‌بینیم در جنایات اخیر نگاه جامعه جهانی در حمایت از فلسطین و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی اتفاقی مبارک و اجماعی را رقم زده که می‌تواند آزادی‌خواهان جهان را نسبت به این حقیقت مسرور کند که دیگر در سکوت رسانه‌ها و حکومت‌ها قرار نیست مشابه آنچه در عراق و جنگ‌های دیگر رقم خورده است، اتفاق بیافتد. دنیای رسانه‌های اجتماعی که امروز هر فرد را در هر کجای جهان مخابره کننده رویداد‌ها کرده است حداقل این امکان را می‌دهد تا روایت دست اول از سوی شاهدان و تجربه‌کنندگان یک اتفاق به گوش جامعه جهانی برسد.

صفحات فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در وقایع اخیر غزه به واقع تاثیرگذارتر از رسانه‌های به ظاهر قدرتمند عمل کردند و عملا روایت اول و روایت بی‌واسطه را از دست شبکه‌های بزرگ خبری گرفتند. دیگر مهم نیست بی بی سی، الجزیره، سی ان ان و دیگر رسانه‌های بزرگ دنیا درباره غزه چه می‌گویند و مردم دنیا چه می‌بینند، چرا که همه واقعیت در صفحه کوچک خبرنگار فلسطینی مقابل چشم جهانیان قرار دارد و همه می‌توانند اخبار فلسطین و جنایات اتفاق افتاده را به صورت مستقیم و بی واسطه ببینند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار