در نشست با خبرنگاران مازندران مطرح شد؛

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: همایش «روز مازندران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود

«آهنگر» از برگزاری همایش «روز مازندران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در روز ۱۹ آبان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ - 01November 2023

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: همایش «روز مازندران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، «احسان آهنگر» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز در نشست خبری ویژه «روز مازندران» با اشاره به پیشینه شکل‌گیری حکومت علویان در مازندران اظهار داشت: هزار و ۱۹۵ سال گذشته مصادف با سال ۲۵۰ هجری قمری در روستای صالحان مردم مازندران با فرزندان نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امیرالمومنین علی (ع) دست بیعت دادند.

وی با بیان اینکه روز مازندران تجلی هویت تاریخی و دینی مردمان دیار علویان است، افزود: از سال گذشته به دستور آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، روز ۱۴ آبان به عنوان روز ملی مازندران نامگذاری و در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

این مسئول با اشاره به انتشار فراخوان طراحی نشان و پوستر روز ملی مازندران خاطرنشان کرد: تعداد ۳۰ اثر از هنرمندان بومی و غیر بومی از شهر‌های ساری، قائمشهر، بابل، بهشهر، تهران، اصفهان، شهمیرزاد، تبریز، همدان، گرگان، نوشهر، چالوس و بروجن به دبیرخانه این جشنواره رسید و در نهایت پوستر روز ملی مازندران توسط یک هنرمند ساروی و نشان روز ملی مازندران توسط یک مازندرانی مقیم تهران طراحی شد.

آهنگر بر لزوم توجه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی، معنوی، فرهنگی، هنری و... به ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، معرفی فرهنگ‌ها و آئین‌های مازندران تأکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه برنامه‌های هفته مازندران از ۱۳ آبان تا ۲۰ آبان برگزار خواهد شد، شعار محوری هفته مازندران را «مازندران دیار نام آوران پاک آئین» اعلام کرد و گفت: تلاش داریم گستردگی جغرافیایی در برنامه‌های گرامیداشت روز مازندران مورد توجه باشد.

وی از تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد نکوداشت روز ملی مازندران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خبر داد و بر لزوم مردمی شدن برنامه‌های گرامی‌داشت روز ملی مازندران تاکید کرد.

آهنگر با اشاره به روزشمار هفته مازندران تصریح کرد: ۱۳ آبان با عنوان «مازندران، ایستادگی و مقاومت»، ۱۴ آبان با عنوان «مازندران، تشیع و ولایت پذیری»، ۱۵ آبان با عنوان «مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز»، ۱۶ آبان با عنوان «مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی»، ۱۷ آبان با عنوان «مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش»، ۱۸ آبان با عنوان «مازندران، پهلوانان و قهرمانان»، ۱۹ آبان با عنوان «مازندران، دانش و پژوهش» و ۲۰ آبان با عنوان «مازندران، شعر و ادب تبری» نامگذاری شده است.

این مسئول از برگزاری همایش روز مازندران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مرکزی ساری در روز ۱۹ آبان خبر داد و افزود: همایش بزرگداشت نیما یوشیج ۲۱ آبان در غرب استان برگزار خواهد شد.

آهنگر، اجرای برنامه ویژه به همت مازندرانی‌های مقیم تهران، برگزاری آئین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای خزر، همایش نام آوران پاک آئین در مرکز استان، جشنواره‌های بومی محلی، جشنواره غذا‌های سنتی و صنایع دستی، جشنواره ادبی تبری سرایان، مازندران گردی دانش آموزی، اجتماع باستانی کاران، همایش تخصصی نقش مازندران در گسترش تشیع، مازندران در گذر تاریخ، اجرای موسیقی محلی، همایش تجلیل از نویسندگان بومی مازندران، پویش قصه گویی با گویش بومی، همایش زبان مازندرانی و... نیز در دستور کار قرار دارد.

آهنگر به پیشینه مردمان مازندران به ویژه لشکر خط شکن ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اشاره کرد و افزود: نمی‌توان از دفاع مقدس و دفاع از حرم یاد کرد و نامی از رزمندگان نام آور استان ولایتمدار مازندران به میان نیاورد.

وی بر لزوم تکریم و تجلیل از مقام پیشینیان و نیاکان پاک آئین و نام آور مازندران در برنامه‌های گرامیداشت روز مازندران تاکید کرد و گفت: تلاش داریم زمینه ساز گفتمان سازی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان مازندران باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار