شکست رسانه‌ها در احیا رژیم صهیونیستی

علیرضا داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد حوزه رسانه گفت: تمام تلاش رسانه‌های بیگانه این بود که رژیم هراس پذیر نباشد و خود هراس آفرین باشد، اما جریانات مقاومت نه تنها هراس را بر آن‌ها وارد کردند بلکه موازنه‌ی آن را به نفع خود برقرار کردند.
کد خبر: ۶۲۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵ - 01November 2023

شکست رسانه‌ها در احیا رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه امواج شبهه در گفتگو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد حوزه رسانه) و دکتر حسین بابازاده مقدم (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه رسانه) به بررسی مدل‌های احیاء رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های متوالی توسط رسانه‌های بیگانه پرداخت.

رسانه‌های بیگانه با مخاطبان غایب دست و پنجه نرم می‌کنند

داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد حوزه رسانه در پاسخ به این سوال که تعادل و توازن در ادبیات رسانه‌ای برای مرتفع کردن کمبود‌های میدانی برای شکست حداقلی رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: نقطه تعادل دارای سه وجه میدان، مخاطب غایب و مخاطب حاضر است. میدان از سه عرصه نواره غزه و اراضی اشغالی است و حدود و ثغور آن مشخص است. مخاطب حاضر نیز فلسطینی‌ها و صهیونیست‌های ساکن در آن منطقه هستند. اما نکته مهم در اینجاست که تعادل در عنصر مخاطب غایب نسبت به محیط یکی از وجوه سختی است که رسانه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معمولا پیام‌ها نسبت میزان حساسیتی که مخاطب غایب نسبت به مخاطب حاضر و میدان دارد، طبقه بندی می‌شوند.

بی بی سی یک رسانه تعادل ساز است

این کارشناس عنوان کرد: دو دسته از رسانه‌ها تعادل ساز بودند. حداقل در ۶۰ سال گذشته به ایجاد تعادل می‌پرداختند و اولین رسانه تعادل ساز، بی بی سی بود. قابلیت بی بی سی در ایجاد تعادل است و ماموریت او این است که میان منافع موجود و قابلیت کسب منافع جدید و چگونگی عبور از منابع گریزان تعادل ایجاد کند. بنابراین؛ وقتی صحبت از بی بی سی می‌شود، به معنای این است که صحبت از چهار فرم رسانه‌ی دیگر نیز می‌کنیم. فرم اول؛ رسانه‌های کاملا خشک است. مانند شبکه تلویزیونی العربیه که نسبت به رینگ بی بی سی در حوزه تعادل خشک قرار می‌گیرد. فرم دوم؛ رسانه‌های سیار هستند که عمدتا تمام شبکه‌های اجتماعی اکنون در حوزه شبکه‌های سیار قرار می‌گیرند. فرم سوم؛ رسانه‌های بازی گردان مانند صدای آمریکا، رادیو فردا و اینترنشنال هستند و فرم چهارم که فرم خطرناکی است، اصطلاحا به آن رسانه‌های جریان خوان اطلاق می‌شود. این رسانه‌ها عمدتا در نزدیکی مخاطب غایب با هدف روایت گری از تحولات میدانی قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای ایجاد تعادل باید نقطه صد آلفا، با نقطه منفی صد بتا توسط رسانه‌ای به اسم بی بی سی در نقطه صفر قرار بگیرد.

تلاش رسانه‌های بیگانه برای پنهان کردن شکست آمریکا در میدان

وی افزود: اکنون مدیریت رژیم در میدان دست آمریکاست و رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا منهای کوچ خونبار رژیم، شکست آمریکا در میدان را پنهان کنند.

داودی همچنین گفت: بدترین اتفاق برای یک رسانه این است که مجبور شود فضای عملیاتی مدنظر خود را بدون برنامه ریزی شروع کند و این سبب غافلگیری آن‌ها شد.

وی عنوان کرد: رسانه‌هایی که متعلق به جریان مقاومت هستند، بسیار خونسرد وارد مسئله شدند و رسانه‌های مقابل جریان مقاومت، تا ۷۲ ساعت اول حتی نمی‌دانستند که چه پیامی را باید منتشر کنند به این دلیل که حرکت آن‌ها از نقطه منفی صد بود. حرکت آن‌ها از نقطه صرفا موشک باران نبود بلکه از نقطه ربوده شدن افسر ارشد اطلاعاتی رژیم با آن سر و وضع در داخل اراضی بود.

مخاطبِ غایب، مخاطب حاضر در میدان شده است

داودی افزود: وقتی از فضای رسانه صحبت می‌کنیم سنگین‌ترین مسئله این است که رسانه بواسطه دیرعمل کردن یا بدعمل کردن، مخاطب غایب را کاملا فعال و حاضر کند. این بدترین اتفاقی است که در گام اول برای رسانه‌های بیگانه فارسی زبان و به تبع آن برای سایر رسانه‌ها افتاده است و این بدترین نقطه ضعف آنهاست. اکنون فاصله‌های جغرافیایی برداشته شده و مخاطب غایب، مخاطب حاضر در میدان شده است.

شکست سنگین/ رسانه‌های بیگانه بدون برنامه پیش می‌روند

وی تاکید کرد: به وضوح مشخص است که رسانه‌ها با اینکه می‌دانستند موفقیت حداقلی خواهد بود، اما هیچ برنامه‌ای برای شکست نداشتند. این حوزه شکست و پساشکست یک مسئله لاینحل برای رسانه است. وقتی رسانه که لجمن تمام رویداد‌ها است، به اطلاعاتی دست پیدا نمی‌کند و به مرکز ثقلی نمی‌رسد تعادل ایجاد نمی‌شود و در ۵۰ سال گذشته این اولین مورد است و کاملا مشهود است که سی ان ان، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، اینترنشنال، من و تو برنامه‌ای برای آن ندارند.

داودی گفت: در عملیات طوفان الاقصی پیام تولید شده میان میدان، عامل و فاعل گردش نداشت و آن‌ها یکی شدند.

رژیمِ هراس آفرین، هراس پذیر شد

وی افزود: رسانه‌های بیگانه اکنون در خصوص رژیم صهیونیستی از عبارتی استفاده می‌کنند که حتی در جنگ ادوار و یا حتی بعد از جنگ ۳۳ روزه کم شنیده می‌شد و آن "توازن هراس" است. تمام تلاش آن‌ها این بود که رژیم هراس پذیر نباشد و خود هراس آفرین باشد. جریانات مقاومت نه تنها هراس را بر آن‌ها وارد کردند بلکه موازنه‌ی آن را هم به نفع خود برقرار کردند.

عملکرد رسانه‌های بیگانه در مقابل هراس رژیم

داودی اظهار داشت: رسانه‌های بیگانه در مقابل هراس رژیم دو گزینه بیشتر ندارد "یک". هراس برای مخاطب قابل فهم نباشد. بدین شکل که از اطلاعات، ضریب خسارت، میزان ضریب شکست و ناتوانی‌های تحمیل شده به رژیم هیچ خبر جدی بروز نکند و به اصلاح سانسور خبری است. رسانه‌های بیگانه با بهره گیری از ایجاد خط اشغال و خط موازی از کلمه هراس استفاده می‌کند تا نشان از صداقت او باشد و با روش عادی سازی به تکرار می‌پردازد تا این امر عادی جلوه داده شود و جلوی ارسال مصادیق به ذهن مخاطب گرفته شود و به ایجاد ترس ژله‌ای بپردازد. رسانه بیگانه میدان را رها کرده و به دلیل اینکه عقبه ویران شده، مجبور است تا به بازسازی رونما بپردازد و مهمترین کارکرد او این است که محاسبه رسانه‌های جریان مقاومت را علی الخصوص با دپوی مخاطب غایب بهم ریزد که از اینجا به بعد خطا‌ها بالا می‌رود. "دو". استمرار پیدا نکند. این نشان از صداقت رسانه بیگانه نیست بلکه نشئت گرفته از مهندسی تکرار برای خنثی است. به قدری هراس را تکرار می‌کند که برای مخاطب این واژه عادی شود و بارمنفی آن را نسبت به رژیم از دست بدهد.

عملیات رژیم صهیونیست مردم را از جهل خارج کرد

وی با بیان اینکه مردم بواسطه عملیات خودِ رژیم، از جهل نسبت به آن‌ها خارج شده اند، گفت: سرلوحه رسانه‌های بیگانه بسط جهل است که لزوما جهل، قلت در اطلاعات نیست بلکه در بسیاری از مواقع بر پایه تحریف، تغییر، تخمین، دستکاری و... صورت می‌گیرد. اکنون حصر جهل اتفاق افتاده و جامعه جهانی نسبت به جهلی که از فرآیندی که اسرائیلی‌ها ساخته بودند، خارج شده است.

حماس تنها نیست

داودی تاکید کرد: این خیانت در حق مقاومت است که اگر بخواهیم طوفان الاقصی و کار بزرگی که جریان مقاومت انجام داد، نادیده بگیریم. حماس تنها نیست و نباید این عمل بزرگ را به سطح احساسات و هزینه تقلیل دهیم. احساسات و هزینه ضعیف‌ترین استدلالی است که می‌توان در قبال یک اقدام تاریخی نسبت به حذف یک فساد از روی عرصه صحبت کرد و این کاری است که رسانه‌های بیگانه بر انجام دادن آن بسیار علاقه‌مند هستند.

هویت رژیم صهیونیست اساسا جعلی است

بابازاده مقدم استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه رسانه در ادامه این گفتگو در برنامه امواج شبهه خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر از ابتدای این نبرد بر ایده‌ای مبنی بر اینکه نیروی مقاومت متشکل از نیرو‌های بربر و بدوی است، کار کرد و رژیم صهیونیست در افکار عمومی جهان خود را ملتی متمدن و مدرن و مظلوم در برابر این حملات متصور کرد که امنیت و دارایی‌های آن‌ها از بین رفته است در حالیکه هویت آن‌ها اساسا جعلی است.

بمب خبری به بیمارستان غزه، تلاش برای مهندسی افکار عمومی را از بین برد

وی افزود: حوزه عمل حماس در منطقه‌ای اتفاق افتاد که حتی براساس توافق‌های بین المللی ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ نیز نامشروع و اشغالی است. بمب خبری حمله وحشیانه و عجیب و غریب به بیمارستان غزه تلاش برای مهندسی افکار عمومی و هیولاسازی از مقاومت را از بین برد و اثبات کرد که این رژیم اسرائیل برای جامعه جهانی خطرناک است.

نبردی که جنبش جهانی در پی داشت

بابازاده اضافه کرد: این تنها نبرد علیه رژیم اسرائیل بود که بواسطه‌ی آن جنبش جهانی در پی داشته است و در جهان اعتراضات علیه رژیم صورت گرفت و دیری نیست که شعله‌های این اعتراض در شهرک‌های صهیونیست‌ها نیز زنده شود. در واقع بی سابقه‌ترین صدمه‌ای که رژیم صهیونیست توانست به حیثیت خود در سطح جهان وارد کند، بمباران وحشیانه بیمارستان بود.

جریان مقاومت ادبیات جدیدی رقم خواهد زد

وی عنوان کرد: به حدی محتوای خبر بزرگ و غیرقابل انکار است که راه خود را در افکار عمومی باز کرده است و این یک اتفاق بزرگی است و جامعه جهانی از جهات مختلف به دیده حیرت به آن نگاه می‌کنند. اسرائیل از خود یک سوژه روانی ترس ایجاد کرده بود که حمله من مانند فنر است و وقتی باز شود تا کیلومتر‌ها بیشتر از مرز خودم را نابود می‌کنم که این موضوع اساسا از بین رفته است. به قدری حجم رویداد بزرگ و انکارناپذیر است که استیصال، بی برنامه‌گی، بحران و تلاطم در مواضع به وضوح مشهود است. این حقیقت کلان باعث شده تا غول ذهنی در خصوص رژیم صهیونیست از بین برود.

بابازاده افزود: حماس و جریان مقاومت مشتری‌هایی در سطح جهان دارد که به نوعی یک بلوغ و پیشروی و دستاوردی تازه است و نظم، فهم و ادبیات جدیدی را رقم خواهد زد.

گفتنی ست؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار