با حضور رییس جامعة المصطفی(ص)

همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا در قم برگزار شد

همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا با تقدیر از دادستان کل کشور و خانواده شهید حجت الاسلام ابراهیمی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ - 18December 2015

همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا در قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که به همت سازمان بسیج حقوقدانان استان قم و جامعه المصطفی العالمیه در سالن همایش غدیر مجمتع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، ابتدا آیتالله اعرافی رئیس جامعهالمصطفیالعالمیه طی سخنانی با بیان اینکه امت اسلامی نیازمند تفکر واحدی است که بر دیگر نظامهای آموزشی و تربیتی سایه افکنده باشد، عنوان کرد: نظام اسلامی تعاریف مناسبی دارد که میتواند با تکیه بر آنها در عرصههای مختلف جایگاههای مشخصی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت جریان تندرو آلسعود در منطقه تصریح کرد: این رژیم مانعی برای شکلگیری نظامی واحد در میان کشورهای مختلف اسلامی است؛ اگر جهان اسلام بخواهد به سمت انسجام و وحدت حرکت کند باید پایههای فکری و معرفتی مناسبی داشته باشد اما غده سرطانی که تکفیر و تروریست را تقویت میکند مانع اصلی این حرکت است.

دادستان کل کشور سخنران بعدی مراسم بود؛ وی با تاکید بر اینکه فیلمهای حادثه منا طی چند روز در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار یافته است، عنوان کرد: با نفوذ ثروت و قدرت آلسعود در فضای مجازی بسیاری از این فیلمها و تصاویر جمعآوری شده به همین علت به ندرت میتوان این اسناد را مشاهده کرد؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهد برخی برای نابودی اسناد فاجعه منا تلاشهای بسیاری انجام میدهند.

حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: با اراده اصحاب رسانههای دنیا و قدرت نظام سلطه در امپراطوری خبری دنیا از پرداختن به فاجعه منا جلوگیری میشود و کشورهای مختلف در این رابطه سکوت معناداری دارند.

در ادامه این همایش معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت پیگیری حقوقی فاجعه منا را یک درخواست بینالمللی دانست و ابراز کرد: دولت سعودی به دنبال این بود که پیگیری این فاجعه را در پوششی سیاسی فقط به ایران اسلامی تحمیل و اسناد این فاجعه را نابود کند اما نظام اسلامی برای جمعآوری اسناد تاکنون اقدامات بسیاری انجام داده است.

حجتالاسلام سید طاها مرقاتی با تأکید بر اینکه دریافت حقوق حجاج فاجعه منا یک خواسته انسانی است اظهار کرد: تاکنون فقط ایران اسلامی برای دریافت حقوق حجاج درخواست خود را اعلام کرده است و امیدواریم با نشستهای علمی و بینالمللی کشورهای دیگری نیز در این راه ایران اسلامی را همراهی کنند.

رئیس گروه فقه قضایی جامعة المصطفی العالمیه نیز خاطرنشان کرد: از نظر بینالمللی گردشگران به ویژه گردشگران زیارتی حقوق مشخصی دارند؛ اما این حقوق در مراسم حج دولت عربستان رعایت نشده است به همین علت خانوادههای حجاج در سالهای آینده نسبت به شرکت در این مراسم معنوی تردید خواهند داشت در صورتی که تامین امنیت حرم الهی مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است.

حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری به اهمیت بررسی فاجعه منا در ابعاد قضایی و عمومی تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم مسئولان کشورهای دیگر که حجاج خود را در فاجعه منا از دست دادهاند در روشنسازی ابعاد این فاجعه مشارکت داشته باشند.

ابراهیم سانی خانی مسئول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) نیز با تقدیر از مشارکت جامعة المصطفی العالمیه در راستای برگزاری همایش گفت: تاکنون حقوقدانان بسیجی سپاه استان قم طرحها و نظرات بسیاری را برای پیگیری حقوقی فاجعه منا به قوه قضاییه انتقال دادهاند که با بررسی مسئولان و کارشناسان مورد نظر برترینها به مرحله اجرا خواهد رسید.

در پایان این همایش با اهداء لوح تقدیر، از حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی و خانواده شهید حجتالاسلام محمدحسن ابراهیمی تجلیل شد.

شهید ابراهیمی به عنوان یک دیپلمات، حقوقدان و مبلغ دینی و فرهنگی در منطقه گویان آمریکای لاتین مشغول فعالیت بود که در اردیبهشت سال 1383 به دست سرویسهای امنیتی بیگانه به شهادت رسید و مقام معظم رهبری هم با صدور پیامی شهادت وی را تسلیت گفتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار