یادداشت/ رحیم محمدی

تحقق شعار «ما می‌توانیم» در حوزه دفاعی

توانمندی‌های دفاعی کشورمان هم به دلیل حمایتی است که از این حوزه می‌شود و هم اینکه به شعار «ما می‌توانیم» اعتماد پیدا کردیم.
کد خبر: ۶۲۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳ - 04November 2023

ما می‌توانیم!گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ زمانی درباره ارتش ایران عنوان می‌شد که قدرتمند‌ترین ارتش منطقه غرب آسیاست؛ چون دولت آمریکا سلاح و تجهیزات مدرن و به‌روزی را به ایران فروخته بود؛ تجهیزاتی که هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه آن را نداشتند و این باعث شده بود ایران را به عنوان ژاندارم منطقه بشناسند.

اما زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و ارسال تجهیزات نظامی از آمریکا و دیگر کشور‌ها به ایران قطع شد، کشورمان سعی کرد که بدون توجه به چنین عناوین و القابی، بر روی پای خود بایستد؛ به همین جهت از همان دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌ها برای خودکفایی بخش دفاعی آغاز شد که البته شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بر این تلاش‌ها سرعتی دو چندان بخشید و برخی از فعالیت‌ها از دوران مقدس نمود و بارز یافت.

به عنوان مثال پیشرفت‌هایی که امروز در بخش موشکی ملاحظه می‌کنیم، شروع کسب این موفقیت‌ها به دوران دفاع مقدس و تلاش‌های حاج حسن طهرانی‌مقدم و یارانش بازمی‌گردد و همین‌طور آنچه در رابطه با موفقیت‌های بخش پهپادی نیرو‌های مسلح کشورمان می‌شنویم و می‌بینیم، ناشی از اقداماتی است که در زمان جنگ تحمیلی انجام شد.

در زمینه ساخت پهپاد، امروز یکی از کشور‌هایی محسوب می‌شویم که حرف‌هایی برای گفتن در این حوزه دارد؛ زیرا با تلاش متخصصان کشورمان توانستیم و می‌توانیم انواعی از پهپاد‌ها را با کاربرد و برد‌های مختلف تولید کنیم؛ دانش ساخت پهپاد در کشورمان در حدی است که اکنون می‌توانیم اجزاء مختلف آن را بسازیم.

به عنوان مثال یکی از بخش‌هایی که در ساخت پهپاد کارایی دارد و می‌توان گفت از الزامات آن محسوب می‌شود، دوربین‌هایی است که در این نوع از پرنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دوربین در پهپاد وسیله‌ای است که به خلبان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از آن دید بهتری نسبت به منطقه پروازی پهپاد داشته باشد.

امروز دوربین‌هایی که در پهپاد‌های نظارتی و رزمی کشورمان بکار گرفته می‌شود، محصولی است که توسط صنایع داخلی کشورمان ساخته می‌شود به همین دلیل می‌توانند با تغییراتی که در نوع کابری آن می‌دهند، کارکرد آن را ارتقا دهند.

اخیراً صنعتگران کشورمان موفق شدند دوربین‌هایی برای استفاده در پهپاد‌ها تولید کنند که امکان تشخیص حرارتی تا ۳۰ برابر را دارند و از قابلیت تشخیص فاصله‌یاب لیزری و نیز تشخیص سوژه برخوردارند؛ این نشان می‌دهد که کشورمان اگر روزی در بخش نظامی ۱۰۰ درصد وابسته بود و حتی اجازه تعمیر ادوات نظامی هم به متخصصان کشورمان داده نمی‌شد، امروز به واسطه توجه به شعار راهبردی «ما می‌توانیم»، توانستیم در بخش از حوزه‌های دفاعی نه‌تنها به خودکفایی برسیم، بلکه صادرات هم داریم؛ یعنی امروز بعضی از محصولات دفاعی کشورمان در دیگر کشور‌ها خریدار دارد.

بنابراین توانمندی‌های دفاعی امروز کشورمان هم به دلیل حمایتی است که از این حوزه می‌شود و هم اینکه به شعار «ما می‌توانیم» اعتماد پیدا کردیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار