حسین کچویان: قطب‌های قدرت جهان در حال تغییر است و دنیا به سمت جنگ می‌رود

حسین کچویان در مصاحبه با سوره گفت: هر جایی قدرت عوض می‌شود، جنگ رخ می‌دهد، درست مانند درون یک جامعه. هر جا قطب‌های قدرت می‌خواهد عوض شود با جنگ عوض می‌شود. الان هم قطب‌های قدرت در حال عوض شدن است و جنگ چاره‌ناپذیر است.
کد خبر: ۶۲۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ - 04November 2023

حسین کچویان: قطب‌های قدرت جهان در حال تغییر است و دنیا به سمت جنگ می‌رودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از گفت‌وگوی حسین کچویان؛ نظریه‌پرداز اندیشه اجتماعی با ماهنامه سوره است.

وقتی ناوشکن‌های ما می‌خواهند در بنادر برزیل توقف کنند، آمریکا به برزیل فشار می‌آورد و می‌خواهد جلوگیری کند. چگونه می‌توان گفت جهان به سمت نظم نرم می‌رود؟ در این جهانی که مردم اوکراین را به کشتن می‌دهند و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مردم خود را از بین می‌برند، چه چیزی به سمت نرم شدن می‌رود؟ این قاعده تاریخ است. هر جایی قدرت عوض می‌شود، جنگ رخ می‌دهد. درست مانند درون یک جامعه. هر جا قطب‌های قدرت می‌خواهد عوض شود با جنگ عوض می‌شود.

الان هم قطب‌های قدرت در حال عوض شدن است و جنگ چاره‌ناپذیر است. کسینجر اخیراً گفت: جهان ۱۰ سال تا یک جنگ همه‌جانبه وقت دارد. یعنی اگر در این مدت نتوانیم مسائل را حل و فصل کنیم، جهان به سمت جنگ می‌رود. اشاره او به هوش مصنوعی بود. به این معنی که اگر هوش مصنوعی برتری و غلبه پیدا نکند و با قدرتی که تولید می‌کند این اوضاع را مهار نکند، جهان به سمت جنگ می‌رود. یک زمانی بحث جهانی شدن مطرح بود. آمریکا می‌خواست در چارچوب این تئوری جهان را در قالب ساختار جدیدی ببلعد. مطبوعات آن زمان را نگاه کنید. همین حرف‌ها را بیان می‌کردند کم جهان به سمت نبود ارتش می‌رود و منافذ گفتگو باز می‌شود.

حرف‌های بی‌ربطی از این دست که آقای هاشمی در اواخر عمر خود می‌گفت. اما بعد دیدیم که ۶، ۷ کشور اسلامی را آن طور ویران کردند و آن تئوری‌ها عمرش تمام شد. امروز همه کشور‌ها خود را تجهیز می‌کنند. دولت‌های اروپا در فرانسه و آلمان و... به دنبال تجهیز خود هستند. میزان بودجه نظامی آلمان را ببینید چقدر افزایش داشته. مکرون درباره اقتضائات نظامی کشورش چه گفت؟ در آمریکا با آن همه بدبختی چقدر بودجه نظامی تخصیص داده شد و خودشان را تجهیز کردند؟ اخیراً نیز مکرون بیان کرد که در جمعیت، ثروت، قدرت و همه چیز، در حال افول هستیم و نظمی در حال شکل گرفتن است که ما نقشی در آن نداریم.

اما این‌ها برای حفظ همین نظم موجود تمام تلاش خود را به کار خواهند بست. مانند تلاش آمریکایی‌ها که به هفت کشور اسلامی حمله کردند تا ابرقدرتی خود را از دست ندهند. روسیه را هم برای همین می‌زنند تا مصاف اصلی خود را با چین سامان دهند. در هر صورت دنیا به سمت جنگ عجیبی می‌رود؛ چون قطب‌ها در جهان در حال عوض شدن است.

این مصاحبه در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۲، پیش از جنگ اسرائیل و غزه انجام شده است و در شماره پنجم مجله سوره مشروح آن آمده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار