گنجینه خاطرات حماسه؛

گردآوری ۱۱ هزار منبع مطالعاتی دفاع مقدس در تالار اختصاصی کتابخانه مرکزی آستان قدس

دوران دفاع مقدس روایتگر دلاوری‌ها و رشادت‌های رزمندگان این مرز و بوم در گروه‌های مختلف سنی، قومی و مذهبی در جبهه‌های حق علیه باطل است. در این میان نهاد‌های گوناگون همچون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز همواره از ظرفیت‌های فرهنگی خود برای حفظ یاد و خاطره این دوران تاریخی و ملی و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های بعدی استفاده کرده و می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ - 08November 2023

گنجینه خاطرات حماسه / ۱۱ هزار منبع مطالعاتی دفاع مقدس در تالار اختصاصی کتابخانه مرکزی آستان قدسبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه‌السلام چهار سال است با راه‌اندازی واحد مطالعات دفاع مقدس در این کتابخانه، زمینه حفظ و اشاعه فرهنگ جهاد و شهادت را برای نسل کتابخوان جامعه فراهم کرده است. در این مجال به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به معرفی این واحد مطالعاتی و خدمات آن می‌پردازیم.

افتتاح واحد مطالعات دفاع مقدس در سال ۱۳۹۸
اگر اهل مطالعه و پژوهش در حوزه هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی باشید، «واحد مطالعات دفاع مقدس» کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مکانی است که می‌تواند منابع متنوعی را در این حوزه در اختیار شما بگذارد. کافی است به طبقه منهای یک این کتابخانه بزرگ کشور بروید. واحد مطالعات دفاع مقدس در محل کتابخانه تخصصی ادبیات قرار گرفته است و برای بهره‌گیری از خدمات آن باید وارد این کتابخانه تخصصی شده و از کتابداران آن راهنمایی بگیرید. این واحد همزمان با هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۸، به همت اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با گردآوری حدود ۱۰ هزار جلد کتاب چاپی و یک هزار منبع غیرچاپی اعم از منابع دیداری و شنیداری و الکترونیکی افتتاح شده و هر ساله بر غنای منابع آن افزوده شده به طوری که منابع آن از مرز ۱۱ هزار منبع مطالعاتی فراتر رفته است.

دسترسی به منابع متنوع چاپی

تالار واحد مطالعات دفاع مقدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، دربردارنده قفسه‌های منابع چاپی و تعدادی صندلی و میز مطالعه است. در بخش ورودی تالار، منتخبی از کتاب‌های مرجع این واحد مطالعاتی همچون اطلس جنگ ایران و عراق، فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران (۱۳۵۹-۱۳۹۱)، اطلس نبرد بیت‌المقدس، اطلس حماسه خرمشهر و...، در قفسه چوبی در دسترس مراجعان قرار دارد. کمی آن‌طرف‌تر، نماد‌هایی از دوران جنگ از جمله سربند، چفیه، کوله‌پشتی و... با تصویر‌های شهدا به زیبایی چیدمان شده است. در بخش قفسه‌های فلزی نیز کتاب‌های چاپی این دوران با محوریت عکس‌ها، گزارش‌ها، داستان، سرگذشت‌نامه‌ها، آزادگان، خاطرات همسران شهدا، وصیت‌نامه‌های شهدا و... در کنار سایر کتاب‌های مرجع، نشریات و پایان‌نامه‌ها قابل بررسی است.

محفلی برای نویسندگان حوزه دفاع مقدس

در واقع این واحد در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، ایجاد اتاق فکر برای سازمان‌ها و مؤسسات فعال در حوزه دفاع مقدس، فعال‌سازی گروه‌های علمی و پژوهشی، برگزاری نشست‌های تخصصی، انـجام پژوهش‌های علـمی و کاربردی، تربیت پژوهشگر و نیرو‌های متخصص در حوزه ادبیات مقاومت، ترویج ادبیات مقاومت و پایداری در برابر استکبار جهانی و انتقال آن به نسل‌های آینده، راه‌اندازی پایگاه دیجیتالی به منظور ایجاد ارتباط علمی با پژوهشگران و صاحب نظران، مجموعه‌سازی و جمع‌آوری کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، نشریات و محصولات دیداری و شنیداری و بهره‌برداری مناسب از توانمندی‌های سازمان‌های مرتبط با این حوزه راه‌اندازی شده است. از این رو در سال‌های اخیر میزبان نشست‌های مختلف همچون نقد و بررسی کتاب، خوانش کتاب و... با حضور نویسندگان دفاع مقدس به ویژه مشهدی‌ها بوده است.

در حال حاضر، واحد مطالعات دفاع مقدس همه‌روزه بجز روز‌های تعطیل از ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ (پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۲:۳۰) آماده ارائه خدمات به مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

بر اساس این گزارش مجموعه‌ای از منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز از طریق پایگاه موضوعی دفاع مقدس در وب‌سایت کتابخانه دیجیتال این سازمان به نشانی «https://digital.aqr.ir»، در دسترس محققان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها