در اختتامیه همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی؛

سرلشکر سلامی: انقلاب اسلامی احیاکننده قدرت و شکوه از دست‌رفته موقعیت ژئوپلیتیک ایران است/ جمهوری اسلامی توانایی دفاع از منافع خود در سراسر جهان را دارد

فرمانده کل سپاه، انقلاب اسلامی را احیاکننده قدرت و شکوه از دست‌رفته موقعیت ژئوپلیتیک کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی با تسلط بر این موقعیت به‌دست آمده و شکوه خود، بر میزان قدرت و تأثیرات بین‌المللی خود افزود و این تأثیر هر روز رو به افزایش است.
کد خبر: ۶۲۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ - 09November 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در اختتامیه همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی که در مجتمع فرهنگی آموزشی زیباکنار صداوسیما رشت برگزار شد، اظهار داشت: تقارن این همایش با ترسیم افق‌های بلند و چشم‌انداز‌های وسیع که توسط رهبر معظم انقلاب در دو روز اخیر منتشر شد، نشان از اهمیت، ارزش و تأثیر این همایش دارد و در هم‌افزایی و توسعه مفاهیم بلند سیاست‌های دریایی جمهوری اسلامی تأثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه ایران یک کشور ساحلی است و ما در کرانه‌های یکی از راهبردی‌ترین مناطق حیاتی جهان زندگی می‌کنیم، افزود: اهمیت دریا‌ها تا حدود زیادی شناخته شده است؛ دریا‌ها بیش از ۷۰ درصد وسعت زمین را به خود اختصاص دادند و کشور‌های جهان در دریا‌ها یک حق مالکیت مشاع دارند و ۹۰ درصد تجارت جهان از جمله نفت، گاز و سایر کالا‌ها از طریق دریا‌ها صورت می‌گیرد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه کشور‌های ساحلی توسط آب‌های آزاد یک انبساط و گستردگی جهانی پیدا می‌کنند، عنوان کرد: کشور‌های ساحلی جهان به‌واسطه دریا‌های آزاد در همسایگی هم قرار گرفته‌اند و مرز‌ها در هم ادغام شدند و شاهد تعاملات در یک فضای بسیار گسترده هستیم.

وی به موقعیت ژئوپلیتیک دریا‌ها به‌عنوان یک عنصر قدرت اشاره و بیان کرد: آمریکا که بین دو اقیانوس اطلس و آرام قرار دارد، از فرصت ساحلی بودن و اتصال به اقیانوس‌ها به‌گونه‌ای دیگر استفاده کرده است و از بستر دریا به‌عنوان ابزار انتقالِ سیاست سلطه‌طلبانه برای تسلط بر سایر نقاط زمین استفاده می‌کند.

سردار سلامی با بیان اینکه دریا روی ساختار قدرت و سازماندهی قدرت نظامی آمریکا تأثیر گذاشته است و با ناو‌های هواپیمابر، ناوشکن‌ها و هواپیما‌های مستقر در ناو‌ها به‌دنبال انتقال جریان و سیاست متحرک سلطه هستند افزود: در این میان، کشور‌های ساحلی دیگری هم هستند که پذیرای این تأثیرِ قدرت هستند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه ایرانِ امروز همان ایران قبل از انقلاب از حیث موقعیت جغرافیایی، ریاضی و هندسی است عنوان کرد: قبل از انقلاب، سیاست جغرافیا و راهبرد و... همه در خدمت یک قدرتِ بزرگتر بود و منجر به فلاکت و بدبختی ملت شده بود، اما بعد از انقلاب اسلامی، جهت بردار‌های ژئوپلیتیک تغییر و قدرت جغرافیایی به پیکره سیاسی کشور بازگشت.

وی انقلاب اسلامی را احیاکننده قدرت و شکوه از دست‌رفته موقعیت ژئوپلیتیک کشور دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی با تسلط بر این موقعیت به‌دست آمده و شکوه خود، بر میزان قدرت و تأثیرات بین‌المللی خود افزود و این تأثیر هر روز رو به افزایش است.

سرلشکر سلامی با اشاره به تأثیرات فناوری‌ها بر روی ارزش‌های جغرافیایی عنوان کرد: ما دریا را زمینه و بستری برای منفعتِ در حال حرکت‌مان می‌دانیم و هر کشتی و شناور ما بخشی از موقعیت‌مان و در واقع یک ایران است که در حال حرکت در دریاست؛ این منفعت و هویت ماست که رو به گسترش است و امروز در همه دریا‌ها قدرت دریانوردی داریم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ایران امروز صاحب قدرت، دریا، راهبرد، استراتژی و فناوری است که عامل جهانی شدنِ ایران است تصریح کرد: داستان‌های باطلی که از سوی دشمنان روایت می‌شود، برای آن است که ایران، جهانی نباشد؛ چون آن‌ها می‌خواهند ایران یک کشور معمولی باشد؛ اما ایرانِ حقیقی همان است که امروز همه جهان تصویرش را می‌بینند و آوازه‌اش را می‌شنوند؛ این ایران بزرگ‌ شده و بلوغ ژئوپلیتیک پیدا کرده است و قادر است از حقوق و منافع خود در همه جای عالم دفاع کند.

وی نبرد در دریا را نبرد نقطه‌ها دانست و با بیان اینکه امروز با مفهومی به نام شعاع و میدانِ تأثیر مواجه هستیم؛ نه شعاعِ حضور، گفت: وقتی‌ که اقتصاد، جغرافیا و قدرت با هم تعامل یا تقابل دارند و اینجا نقطه تراکمِ قدرت است و جمهوری اسلامی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر دو بخش از هفت تنگه مهم جهان تسلط دارد و می‌تواند اعمال قدرت کند.

سردار سلامی ادامه داد: جهانِ مدرن هنوز وابسته به نفت است و تقاضا برای نفت در حال افزایش است و نفت و گاز هنوز بخش مهمی از نیاز جهانی را پوشش می‌دهند و در این میان، هرکسی که بتواند نیاز جهانی را تنظیم کند صاحب قدرت و دارای قدرتِ تاثیر است و این یک قدرت بازدارندگی ذاتی است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امنیت و دفاع ۲ مفهوم متفاوت دارد، افزود: دفاع دارای قابلیت و توانایی و ظرفیت برای مقابله با تهدیدات است، اما امنیت در واقع، حالت است و جمهوری اسلامی از امنیت بهره زیادی می‌برد، چون بازدارنده‌های قوی در اختیار دارد و هرچه که از زمان می‌گذرد بر ارزش دریا‌ها افزوده شده و قدرت و حالتِ امنیت ما مستحکم‌تر و رو به افزایش است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار