یادداشت/ سعید‌ نوروزی‌پور

دفاعی از جنس مقدس

پس از پیروزی در دفاع مقدس فرماندهی کل انتظامی کشور با تقویت، به‌روز‌رسانی و بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند همچون دوران دفاع مقدس امنیت را از مرز تا دل شهرها برقرار می‌کند و در این راه نیز شهدای زیادی تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.
کد خبر: ۶۲۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۱ - 12November 2023

دفاعی از جنس مقدسگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سعید نوروزی‌پور؛ پس از پیروی انقلاب اسلامی دشمنان برای فروپاشی آن دست به توطئه و حربه‌ای زدند؛ دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی روزگاری با استفاده از خودفروشانی همچون منافقین سعی داشتند با ایجاد ناامنی انقلاب نوپا را شکست دهند، اما نتوانستند.

دشمنان در ادامه تلاش‌های خود با حمایت از صدام جنگ تمام عیاری علیه کشورمان آغاز کرد، جنگی که هشت سال به طول انجامید و دشمن تا بن دندان مسلح تمام تلاش خود را کرد تا خاک کشورمان را تصرف کند اما با اتحاد، انسجام و حضور گروه‌ها و سازمان‌های مختلف در میدان بار دیگر با شکست مواجه شدند.

در دفاع مقدس طیف‌ها و سازمان و یگان‌های مختلفی حضور پیدا کردند؛ نیروهای فرماندهی انتظامی کل کشور در دفاع مقدس در قالب شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند. پاسداران انتظامی با شجاعت و از خودگذشتگی تمام، در عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌سازی همچون عملیات والفجر مقدماتی، والفجر ۱ و ۲، بیت‌المقدس، کربلای ۴ و ۵ و ... حضور یافتند؛ حضور پررنگ در این عملیات‌ها، نشان از اهمیت ویژه و جایگاه رفیع این نیرو در کنار سایر نیرو‌های مسلح داشت.

اما دلاوری‌های پاسداران انتظامی تنها به میدان نبرد محدود نمی‌شد. آن‌ها با حفظ امنیت پشت جبهه‌ها، مانع از نفوذ دشمن و بروز هرج و مرج شدند تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

آموزش نیرو‌های بسیج و تجهیز آنان، امداد رسانی به آوارگان و مجروحان، تأمین آذوقه مردم و مبارزه با گران‌فروشی و قاچاق از دیگر نقش‌های مهمی بود که بر عهده مأموران شجاع انتظامی گذاشته شده بود. آن‌ها با تمام وجود این مسئولیت خطیر را انجام دادند تا کشور در مقابل هجوم دشمن ایستادگی کند.

افزون بر نقش جبهه‌ای و تهاجمی، پلیس مقاومت بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های مرزی را در طول ۸ سال دفاع مقدس حفظ کرد. با حضور پایدار نیروهای شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی در پشت جبهه‌ها و ایجاد امنیت، زمینه برای ادامه زندگی عادی مردم در شرایط سخت جنگ فراهم شد. مقاومت‌ها و پایگاه‌های مستحکمی که توسط پلیس در مناطق مرزی ایجاد شد، سد محکمی در برابر پیشروی و نفوذ دشمن بود.

افزون بر این، پلیس مرزبانی نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا، سلاح و مهمات ایفا کرد. همچنین با برپایی پاسگاه‌های مرزی، از ورود عوامل مخفیانه دشمن به داخل کشور جلوگیری به عمل آورد.

در مجموع، انتظامی با حضور همه‌جانبه در تمامی عرصه‌های دفاعی، امنیتی، امدادی و آموزشی، نقشی انکارناپذیر در پیروزی در جنگ تحمیلی داشت. پاسداران انتظامی با شجاعت و فداکاری بی‌نظیر خود، الگویی از ایثار و از خودگذشتگی برای دفاع از کیان میهن اسلامی به نسل جوان به یادگار گذاشتند.

نقش انتظامی در زمان جنگ تحمیلی که در حفظ امنیت و ارتقای نظم عمومی در کشور تاثیرگذار بوده است:

۱. حفظ امنیت داخلی: نیرو‌های انتظامی مسئول حفظ امنیت داخلی کشور در برابر تهدیدات خارجی و داخلی بودند. آن‌ها وظیفه داشتند تا از نفوذ دشمنان به مناطق داخلی و تهدید امنیت شهروندان جلوگیری کنند.

۲. حفاظت از تأسیسات حیاتی: نیرو‌های انتظامی مسئول حفاظت از تأسیسات حیاتی مانند پایگاه‌های نظامی، صنایع نفت و گاز، سد‌ها و نیروگاه‌ها بودند. آن‌ها با حضور خود، از حملات دشمنان به این تأسیسات جلوگیری کرده و صدمات جدی به اقتصاد کشور را کاهش دادند.

۳. حفاظت از مناطق مرزی: نیرو‌های انتظامی مسئول حفاظت از مرز‌های کشور بودند. آن‌ها با نظارت بر فعالیت‌های مرزی و مقابله با تسلیحات ممنوعه و گروه‌های تروریستی، از تهدیدات خارجی مرز‌ها جلوگیری کردند.

۴. شرکت در عملیات‌های نظامی: نیرو‌های انتظامی تکمیل‌کننده نیرو‌های نظامی در عملیات‌های جنگی بودند. آن‌ها برای حفظ ارتباط با سایر بخش‌های ارتش، حمله به مواضع دشمن و کمک به نیرو‌های ارتش در انجام وظایف خود، نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

پس از پیروزی در دفاع مقدس فرماندهی کل انتظامی کشور با تقویت، به‌روز‌رسانی و بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند همچون دوران دفاع مقدس امنیت را از مرز تا دل شهرها برقرار می‌کند و در این راه نیز شهدای زیادی تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار