مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)؛

شعار سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح خدمت در سایه تکریم است/ پرداخت حقوق بازنشستگان شرط پرداخت حقوق شاغلین است

سردار ابن‌الرضا در شش ماهه دوم سال گذشته نگذاشتیم این پرداخت حقوق از بیست و هشتم ماه دیرتر شود و امسال هم حداقل یک روز قبل از پایان ماه حقوق را پرداخت می‌کنیم و دوستان سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح می‌دانند که تا حقوق بازنشستگان پرداخت نشود، حقوق شاغلین پرداخت نمی‌شود.
کد خبر: ۶۲۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷ - 11November 2023

شعار سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح خدمت در سایه تکریم است/ پرداخت حقوق بازنشستگان شرط پرداخت حقوق شاغلین استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که وظیفه خدمت‌رسانی به شاغلین و وابستگان (بازنشستگان) نیروهای مسلح را دارد، در طول ۲۰ سال گذشته از بدو تأسیس تاکنون توانسته با خدمت‌رسانی شایسته به خانواده نیروهای مسلح جایگاه و منزلت شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح را به نحو مطلوبی رعایت کند. اما آنچه که در طی دولت سیزدهم و دور جدید فعالیت این سازمان بعنوان شعار در نظر گرفته شده است، خدمت خالصانه در سایه تکریم به شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح است که در این مسیر هم این سازمان توانسته به توفیقات قابل توجهی ظرف دو سال گذشته دست پیدا کند.

به مناسبت ۱۴ آبان‌ماه سالروز تأسیس سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که بیشتر با نام اختصاری‌اش یعنی ساتا شناخته می‌شود، سردار سید مجید ابن‌الرضا مدیرعامل این سازمان در گفت‌وگویی حضوری به بررسی مهم‌ترین محورهای فعالیت این سازمان در خدمت رسانی به خانواده نیروهای مسلح و دغدغه‌های قشر بازنشسته نیروهای مسلح پرداخته است.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

شعار ساتا خدمت در سایه تکریم است

مهمترین رویکرد و ماموریت ساتا در سال‌های اخیر بر چه محورهایی متمرکز بوده است؟

صندوق های بازنشستگی در دنیا و کشور ما تقریبا یکی از ابرچالش‌های آینده محسوب می‌شوند و باید به طور مرتب آنها را مراقبت کرد. اگر یک نگاه اداری نسبت به این موضوع داشته باشیم، قطعا در آینده با چالش مواجه خواهیم بود. علت هم مشخص است، ورودی و خروجی این صندوق ها تعادل لازم را ندارند، در مجموعه کشور تقریبا در حوزه نیروهای مسلح ورودی ما سه برابر خروجی است که این قطعا صندوق را با چالش مواجه خواهد کرد که ما روی این موضوع به شدت در حال مراقبت هستیم که ورودی و خروجی را کنترل کنیم و این کنترل کمک خواهد کرد که مشکلات ما در آینده کمتر بشود.

رویکرد ماموریت ساتا در دوره جدید به ویژه از دوره امیر آشتیانی که حقیر مسئولیت این سازمان را بر عهده دارم، این است که حتما خدمت ما باید در سایه تکریم باشد و این امروز شعار اصلی ماست. حتی یک پروژه تحقیقاتی هم برای این موضوع تعریف کرده‌ایم که چگونه خدمت ما در سایه تکریم باشد.

بعنوان مثال، اینکه یک نفری از ما وام بخواهد و بیاید به ما درخواست بدهد و ما به او وام بدهیم، این تکریم نیست. تکریم زمانی است که فرد نیاز داشته باشد اما ما به لحاظ هوشمندی سازمان این نیاز را تشخیص بدهیم و برویم آن نیاز و مشکل را برطرف کنیم و یا اینکه بدون مراجعه به ما این کار را انجام بدهد.

در حوزه بازنشستگان ما تقریبا به یک جامعه ۸۰۰ هزار نفری در حال خدمت رسانی هستیم و این جامعه‌ای است که حتما ستارگانش بیشتر از شاغلین است چون اینها افرادی هستند که در طول دفاع مقدس جانباز و ایثارگر شدند و الان حی و حاضر هستند و یکی از ارکان نظام هستند.

با این مقدمه باید عرض کنم که مهمترین رویکرد ما هوشمندسازی سازمان و توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری به مشترکان به ویژه بازنشستگان عزیز نیروهای مسلح است. موضوع دیگر شفافیت است که چون ابعاد اقتصادی هم داریم، شفافیت یک موضوع بسیار مهم است.

توانمندسازی بازنشستگان نیز موضوع دیگری است که دنبال می‌کنیم؛ بخشی از توانمندسازی موضوع حقوق است، اما همه‌اش ترمیم حقوق نیست. بخشی از توانمندسازی مربوط به دوران شاغلی فرد است که زیرساخت توانمندسازی باید در دوران شاغلی ایجاد شود.

موضوع دیگر این است که بر اساس گزارش‌های آماری، کشور در حال حرکت به سمت میان‌سالی و کهن‌سالی است که بخشی از آن هم مربوط به بازنشستگان نیروهای مسلح است که در حوزه سلامت ما بر روی اقدامات پیشگیرانه متمرکز شده‌ایم. چون اقدامات درمانی به شدت برای ما پرهزینه شده است، به همین دلیل بر روی اقدامات پیشگیرانه تمرکز کرده‌ایم.

موضوع بعدی، ارتباط با مشترکان است که ما در حال حاضر یک مرکز CRM در طول هفته به صورت ۲۴ ساعته داریم که کارشناسان ما آنجا مستقر هستند و پاسخگوی عزیزان خواهند بود و خود من هم یک روز در ماه با اعلام قبلی آنجا می‌روم و پاسخگوی عزیزان هستم.

از همه مهم‌تر، خود پرسنل سازمان تأمین اجتماعی است که این باید به گونه‌ای باشد که پرسنل سازمان تأمین اجتماعی احساس تکلیف نسبت به شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح را داشته باشند. توجه به نیروی کارآمد و علمی و خوش‌فکر از جمله محورهایی است که در این حوزه دنبال می‌کنیم و اعتقادمان این است که هرجا علم بیشتری در مجموعه حاکم بشود، ثروت بیشتری برای مجموعه ایجاد خواهد شد.

الان در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح چون خدمات داریم ارائه می‌دهیم، این علم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. شما مستحضر هستید که ما هر ماه داریم حقوق پرداخت می‌کنیم، بخش عمده‌ای از حقوق را دولت پرداخت می‌کند و بخش دیگری را هم ما به دولت کمک می‌کنیم که بخش‌های اقتصادی ما که کار می‌کنند، ترمیم حقوق از محل درآمد این بخش‌ها انجام می‌شود.

تا حقوق بازنشستگان پرداخت نشود، حقوق شاغلین ساتا پرداخت نمی‌شود

اگر این بخش اقتصادی در زمان خودش این کار را انجام ندهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ پرداخت حقوق با تأخیر انجام می‌شود. در شش ماهه دوم سال گذشته نگذاشتیم این پرداخت حقوق از ۲۸‌ام ماه دیرتر شود و امسال هم حداقل یک روز قبل از پایان ماه حقوق را پرداخت می‌کنیم و دوستان سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح می‌دانند که تا حقوق بازنشستگان پرداخت نشود، حقوق شاغلین پرداخت نمی‌شود. خود همین پرداخت حقوق خودش یک عملیات پیچیده است! یعنی زمانی که حقوق می‌خواهد پرداخت شود یک تیم سمت بانک مرکزی هستند، یک تیم سمت سازمان برنامه هستند و یک تیم هم سمت بانک‌های عامل که باید این کار را انجام دهند. این موضوع را هم هر ماه داریم.

در حوزه توسعه پژوهش و جانشین پروری در سازمان تأمین اجتماعی هم اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم. ما تنها سازمانی در وزارت دفاع هستیم که در ۳۱ استان کشور اداره کل داریم که همه مشغول خدمات رسانی به نیروهای مسلح در آن استان هستند.

ماهیانه ۵.۵ میلیون نسخه پزشکی داریم

در حوزه خدمات درمانی یکی از بهترین خدمات بیمه‌ای را در کشور دارید، و بیمه نیروهای مسلح زبانزد است؟

سردار ابن‌الرضا: همینطور است. ما تقریبا ماهیانه ۵.۵ میلیون نسخه پزشکی الکترونیکی در سامانه داریم که عدد بسیار بالایی است. با دوستان مجموعه وزارت بهداشت ما یک مشکلی داریم که به جهت مراقبت از آمار و اطلاعات نیروهای مسلح سامانه ما از بیمه سلامت جداست، داریم تمهیداتی می‌اندیشیم که این ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر برقرار شود.

اما در همین آمار، خدمات درمانی ما عملکرد بسیار خوبی را دارد. با اینحال به طور کلی هزینه‌های خدمات درمانی در کشور به شدت افزایش پیدا کرده و نگران‌کننده است. خدمات درمانی ما برای جانبازان عزیز کاملا رایگان است و برای بیماران صعب‌العلاج هم در دور جدید رایگان کرده‌ایم.

۱۷ خدمت از ۱۸ خدمت ساتا به بازنشستگان به صورت برخط ارائه می‌شود

در موضوع الکترونیکی شدن خدمات مورد نیاز بازنشستگان نیروهای مسلح چه اقداماتی انجام شده و چه موفقیت‌هایی به دست آورده‌اید؟

ما ۱۸ خدمت را در ساتا برای بازنشستگان عزیز تعریف کرده‌ایم که ۱۷ خدمت آن در حال حاضر در بستر اپلیکیشن اختصاصی ساتا و به صورت کاملا برخط و غیرحضوری در حال ارائه است و بازنشستگان عزیز بدون نیاز به مراجعه جضوری می‌توانند این خدمات را در منزل خود دریافت کنند.

این خدمات شامل دریافت فیش حقوقی، درخواست تسهیلات، ثبت نام انواع سفرها، درخواست دیدار، برنامه‌های اردویی و ضیافت‌ای خانوادگی در قالب طرح‌های فرهنگی و بصیرتی، صدور گواهی حقوقی و یا قضایی، دریافت هدیه ازدواج، صدور گواهی عضویت، هزینه تدفین، گواهی ضمانت، ثبت کفالت، کسر از حقوق، درخواست ثبت و اعمال تغییرات، ثبت عائله، محاسبه غرامت و تشکیل پرونده می‌باشد.

البته من به دوستان هم گفته‌ام که ممکن است همه دسترسی به اپلیکیشن نداشته باشند و باید شرایطی فراهم کنند که اگر فردی در روستاهای دور هم درخواستی دارد به نحو بسیار خوبی کار او انجام شود.

ماهیانه ۳۰ هزار تماس و پاسخگویی تلفنی به مشترکان داریم

راه‌اندازی مرکز ۲۴ ساعته ارتباط با مشترکان ساتا چه میزان در ارتباط و تعامل مداوم و پیگیری درخواست ها و مطالبات جامعه هدف موثر بوده؟

سردار ابن‌الرضا: این مرکز حدودا ۶ ماه است که به روز شده است. قبلا وجود داشت اما به این صورت که هر بخشی برای خودش یک مرکز ارتباط با مشترکان داشت، اتفاقی که در دور جدید افتاد این است که این مرکز به صورت مرکز جامع و متمرکز پاسخگویی درآمده. مرکز فعلی به صورت ماهیانه بیش از ۳۰ هزار پاسخگویی و رسیدگی به درخواست تلفنی مشترکان دارد و باز به صورت میانگین هم ۶۰ هزار نفر خدمت غیرحضوری مورد نظر خود را دریافت می‌کنند که البته این اعداد و ارقام در برخی از ماه‌ها به دلایل مختلف بیشتر هم می‌شود.

در حال حاضر تمام خدمات در حال ارائه ساتا به صورت تلفنی و بدون نیاز به مراجعه مشترکان از طریق همین مرکز در حال انجام است و فقط یک مورد که آن هم مربوط به بیمه کوثر ماست با تأخیر در حال ورود به سامانه است چون مباحث پیچیده فنی مربوط به بیمه‌گذاری دارد که دوستان در حال آموزش آن هستند که آن هم فکر می‌کنم تا آخر سال به سامانه مرکز تلفنی ما اضافه می‌شود.

سرمایه زیادی در بخش درمان مصرف می‌شود

در موضوع گسترش و افزایش کیفیت و پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی نیروهای مسلح در سال های اخیر چقدر تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته؟

سردار ابن‌الرضا: درباره بحث خدمات درمانی ما به دنبال چند موضوع اساسی هستیم، بخش بزرگی از سرمایه در حوزه خدمات درمانی مصرف می‌شود. یک بحث به فرهنگ جامعه ما برمیگردد؛ یک بخشی هم به نوع مصرف جامعه برمی‌گردد.

مثلا یک فردی که مریض می‌شود، حتما دوست دارد که به تشخیص خودش MRI انجام بدهد و یا اینکه حتما دوست دارد برود آزمایشگاه و از پزشک می‌خواهد برای او آزمایش و یا MRI هم تجویز کند. برای همین، هزینه‌های درمان ما خیلی بالاست. این یک اشکال در فرهنگ درمانی ما است که مثلا من دیدم یک فردی که بیمار شده برای درمان به ۲۸ مرکز در یک ماه مراجعه کرده است در حالی که اگر راهنمایی خوبی انجام می‌شد، این مستقیما به همان مرکز مراجعه می‌کرد.

با این حال در این حوزه اقدامات مهمی هم صورت گرفته مانند شفاف‌سازی و هوشمندسازی ضوابط و خدمات سازمان، افزایش تعداد مراکز ارائه خدمات غیرحضوری در اقصی نقاط کشور و همچنین حذف تاییدیه حضوری خدمات و صدور برخط تاییدیه‌ها. موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری در کل جمعیت تحت پوشش به طوری که حتی پرسنل وظیفه هم شامل این خدمات شوند از دیگر موضوعاتی است که ما دنبال می‌کنیم.

ارائه خدمات تشخیصی درمانی به جانبازان و عائله تحت تکفل آنها با فرانشیز رایگان، تحت پوشش قرار دادن ویزیت تکاملی گسترده کودکان از جمله اتیسم، کاهش فرانشیز اقلام دارویی مورد تعهد سازمان، تحت پوشش قرار دادن بیماری‌های صعب العلاج کارکنان وظیفه در طول خدمت و تا یک سال پس از پایان خدمت ضرورت بدون پرداخت حق بیمه و بازنگری در فهرست و تعهدات سازمان در خصوص بیماری‌های ویژه از جمله بحث‌هایی است که در زمینه افزایش کیفیت و پوشش خدمات ساتا صورت گرفته است.

کاهش مدت زمان پرداخت هزینه‌های درمانی به ۸ روز

در حوزه کاهش مدت زمان پذیرش تا پرداخت اسناد هزینه بیمه شدگان که یکی از مشکلات اساسی است، ما این مدت زمان را به هشت روز کاهش داده ایم درحالی که در گذشته این موضوع ماه‌ها طول می‌کشید و در حال حاضر ما این مدت زمان را یعنی از زمان تحویل اسناد تا پرداخت هزینه به هشت روز کاهش داده‌ایم.

در هر صورت همه تلاش ما روی دو موضوع متمرکز است، یکی موضوع سلامت و پیشگیری قبل از درمان است و دیگری دقت در مسائل پزشکی است که عدم دقتش بسیار برای ما می‌تواند پرهزینه باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار