دفاع پرس گزارش می‌دهد/

ارتش با کدام سلاح انفرادی تکفیری‌ها را در شعاع 4 کیلومتری شکار می‌کند؟

سازمان جهادخودکفایی نزاجا پس از ساخت و تست میدانی سلاح تک‌تیرانداز 14.5 میلیمتری "شاهر" عزم خود را برای ساخت سلاحی با قدرت و برد و شعاع عملیاتی بیشتر جزم کرده و برای نخستین بار با بهره‌گیری از مکانیسم ضدهوایی 23 میلی‌متری توپ تک‌تیرانداز ایرانی را که در سطح دنیا هیچ مشابه عملیاتی ندارد، ساخته و در اختیار یکان‌ها قرار داده است.
کد خبر: ۶۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ - 27December 2015

ارتش با کدام سلاح انفرادی تکفیری‌ها را در شعاع 4 کیلومتری شکار می‌کند؟

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: اهمیت سلاح تکتیرانداز در حذف عناصر کلیدی فرماندهان میدانی و مقابله با انواع نفربرهای زرهی، مخابراتی و سامانههای ارتباطی منصوب بر انواع خودروها قابل توجه و بررسی است؛ بی شک اگر قابلیتهای این نوع سلاحها با پوشش اطلاعاتی نیروهای امنیتی در صحنه رزم تجمیع شود، میتواند ضربات جبرانناپذیری را به جبهه دشمن وارد کند. شاید به غیر از کارشناسان نظامی کمتر کسی از اهمیت و اثربخشی سلاحهای تکتیرانداز در جنگهای محلی و منطقهای مطلع باشد.

با عنایت به تدابیر فرمانده نیروی زمینی مبنی بر رصد مداوم تهدیدات و ایجاد ظرفیتهای مناسب جهت مقابله با آنها، این نیرو در سالهای اخیر فعالیتهای ویژهای را در حوزه ساخت انواع تکتیراندازها در کالیبرهای مختلف به اجرا رسانده که در این گزارش سعی میشود بخشی از توانمندیها و دستاوردهای نزاجا در این حوزه اشاره کرد.

سابقه استفاده ارتش ایران از تکتیراندازها به دوران دفاع مقدس بازمیگردد. ایران اسلامی در آن زمان از دراگونفهای روسی (قناسه) که طی عملیاتهای مختلف از ارتش بعثی به غنیمت گرفته بود، استفاده میکرد.

این سلاح توسط «ایوگینی فدروویچ دراگونف» اسلحه ساز کهنهکار روسی در اوائل دهه 1960 ساخته شد. مکانیزم عملکرد این سلاح بسیار شبیه به کلاشنیکف بوده و اکثر قطعات آن از روی این سلاح ساخته شده است. این سلاح انفرادی که طولی به میزان 1250 میلیمتر و برد گلوله آن با کالیبر 7 میلیمتری 1300 متر است در حال حاضر در خدمت ارتش روسیه و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران است.


استفاده از دراگونف در جبهههای جنگ تحمیلی توسط رزمندگان اسلام

* "طاهر" سبکترین تکتیرانداز نزاجا با دقت فوقالعاده

این سلاح  در حاشیه رزمایش بیتالمقدس 27 برای نخستین بار رونمایی شد و توسط یگانها مورد استفاده قرار گرفت. تکتیرانداز طاهر با کالیبر 7.62 بیش از 800 متر برد موثر داشته و قادر است اهداف زمینی را با دقت منحصربفرد مورد اصابت قرار دهد.

برپایه این گزارش مکانیسم این سلاح با کمی تغییر نزدیک به سلاحهای کالیبر 7 روسی است؛ که با وزنی کمتر از 5 کیلوگرم جزو سبکترین سلاحهای تکتیرانداز نزاجا محسوب میشود.
 

تکتیرانداز طاهر

* "شاهر" اولین تکتیرانداز ایرانی با کالیبر بالا

تفنگ ایرانی "شاهر" یکی از سلاحهای جدید نیروی زمینی ارتش در حوزه تکتیراندازهای کالیبر بالا است؛ که وزنی حدود 22 کیلوگرم، طول 185 سانتیمتر و برد موثر آن 3 هزار متر عنوان شده است.

با توجه به شرایط وزنی و فیزیکی تفنگ "شاهر" این سلاح برای اجرای عملیات موثر به 3 خدمه احتیاج دارد. همچنین کاربران اصلی این سلاح را عمدتا نیروهای عملیات ویژه که از آمادگی بدنی مناسبی برخوردارند، تشکیل میدهند.

براساس این گزارش سرعت گلولههای کالیبر 14.5 میلیمتر که در این اسلحه مورد استفاده قرار میگیرد حدود هزار متر بر ثانیه است و قدرت تخریبی آن در مقایسه با فشنگهای 12.7 میلیمتری که عمدتا در سلاح غربی استفاده میشود 60 درصد بیشتر است.

تکتیرانداز شاهر

"شاهر" در مقایسه با نمونه غربی که توسط نظامیان آمریکایی در سطح منطقه با عنوان M107 مورد استفاده قرار میگیرد و قابلیت اجرای عملیات تا شعاع دو کیلومتری را دارد، از برد و دقت عمل بیشتری برخوردار است و قادر است علیه اهداف زمینی، هوایی چون خودروهای زرهی، سنگرهای بتنی، انواع بالگردها و نفرات دشمن تا شعاع 3 کلیومتری اجرای ماموریت کند.
 

* نصب "شاهر" بر روی بالگردهای نزاجا

سلاح شاهر که در رزم زمینی نسبت به سلاحهای کلاس خود از قابلیتهای بیشتری برخوردار است، توسط کارشناسان جهادخودکفایی نزاجا در مهرماه سال جاری بر روی برخی بالگردهای این نیرو نصب شده، تا بر قابلیتهای تهاجمی سامانههای بالگردی افزوده شود.

همچنین این گزارش میافزاید: تست میدانی این سلاح بر روی بالگرد 206 با موفقیت انجام شد.

امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در این رابطه به خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس،  گفت: در سال جاری اقدامات مؤثری جهت ارتقای سامانههای بالگردی انجام گرفته است؛ که مهمترین آن نصب سامانههای فرماندهی و کنترل و سلاح شاهر بر روی بالگردهای این نیرو است.
 

اسلحه شاهر

* فرآیند تبدیل ضدهوایی 23 میلیمتری به توپ تکتیرانداز "باهر"

سازمان جهادخودکفایی نزاجا پس از ساخت و تست میدانی سلاح تکتیرانداز 14.5 میلیمتری "شاهر" عزم خود را برای ساخت سلاحی با قدرت و برد و شعاع عملیاتی بیشتر جزم کرده و در این خصوص سلاحی را که به لحاظ کالیبر و قدرت آتش و نوع گلوله با ضدهواییهای 23 میلیمتری شباهتهایی دارد، استفاده کرده است و برای نخستین بار توپ تکتیرانداز ایرانی را که در سطح دنیا هیچ مشابه عملیاتی ندارد، ساخته و مورد استفاده قرار دهد.

چنانچه از سوی رئیس سازمان جهاد خودکفایی نزاجا عنوان شده، وزن این سلاح 62 کیلوگرم و برد موثر آن 4 کیلومتر است. و همانگونه که در تصاویر مشخص است؛ در طراحی این سلاح از لولهای بسیار بلند در مقایسه با سایر سلاحهای کالیبر سنگین استفاده شده است؛ که این کار بهمنظور افزایش شتاب و دقت گلوله انجام میشود.

این سلاح که اخیرا به خشاب مجهز شده است، با استفاده از گلنگدن مسلح شده و بعد از هر شلیک بایستی به وسیله آن پوکه را خارج و گلوله بعدی را جایگذاری کرد.

ضدهوایی 23 میلیمتری

بر پایه این گزارش هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خانهای سلاح بیشتر میچرخد و در نتیجه در مسیری مستقیمتر و با سرعتی بالاتر حرکت میکند.  تعبیه یک شعلهپوش بزرگ در نوک این اسلحه باعث خروج گازهای ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت در درون لوله میشود.

* "باهر" مرگبارترین تکتیرانداز جهان/ سلاحی علیه بالگردها و سنگرهای بتنی و زرهپوشها

 گلولههای 23 میلیمتری توپ تکتیرانداز باهر با قدرت آتشی که دارند قادرند به راحتی در بالگردهای عملیاتی و انواع زرهپوشها نفوذ کرده و آسیبهای جدی را به این ادوات وارد کنند.

همچنین سنگرهای بتنی، برجکهای دیدهبانی، سامانههای راداری منصوب بر خودروهای زرهی پشتیبانی، دیشهای دریافت اطلاعات و تقریبا هر آنچه یک نیروی زمینی در اختیار داشته باشد، به غیر از تانکهای سنگین، در برابر این سلاح شانسی نخواهد داشت.

*تحویل تکتیرانداز 23 میلیمتری «باهر» به یکان های رزمی نزاجا

امیر سرتیپ دوم مسعود زوارهای رئیس سازمان جهاد خودکفایی نزاجا در گفتوگویی با دفاع پرس، از تحویل سلاح باهر به یگانهای عملیاتی خبر داد و گفت: به زودی نوع پیشرفته سلاح باهر در اختیار نیروهای عملیاتی قرار میگیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار