۴۱ حمله به بیمارستان‌های غزه در ۱۰ روز

وزارت بهداشت غزه گزارش داد بیش از ۱۱ هزار فلسطینی از جمله ۴۵۰۰ کودک در حملات اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر (۱۵مهر) تاکنون کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها در پی حملات هدفمند به مراکز درمانی غزه از هوا و زمین، جان خود را مظلومانه در برابر چشمان جامعه جهانی از دست داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت حمله به بیش از ۴۱ مرکز درمانی غزه را تائید کرده است.
کد خبر: ۶۳۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ - 16November 2023

۴۱ حمله به بیمارستان‌های غزه در ۱۰ روزبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش ۱۵ اکتبر (۲۵ مهرماه) اعلام کرد از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در مجموع ۴۱ حمله تائیدشده به خدمات بهداشتی درمانی در نوار غزه انجام شده است. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، به دلیل فروپاشی مراکز درمانی و خدمات ارتباطی در سراسر نوار غزه، امکان به‌روزرسانی آمار تلفات خود را ندارد. گزارش این وزارت بر این واقعیت تصریح دارد که اسرائیل عامدانه سیستم بهداشتی و درمانی غزه را هدف حملات مکرر و هدفمند خود قرار داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین نیز جمعه گذشته اعلام کرد، چهار بیمارستان در شمال نوار غزه در مدت ۲۴ ساعت مورد حمله قرار گرفته است. وی تصریح کرد که صهیونیست‌ها این مراکز را عمدی هدف قرار داده تا غیرنظامیان فلسطینی را از غزه خارج کنند.

«مروان جیلانی» مدیرکل جمعیت هلال احمر فلسطین در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به صورت آنلاین در آن شرکت کرده بود، تائید کرد: بخش بهداشت غزه مورد حمله مرگبار و هدفمند قرار گرفته است. بیمارستان‌های الشفا، العوده، القدس و بیمارستان اندونزیایی همگی مورد حمله قرار گرفته‌اند. آن هم در حالی که این مراکز درمانی در شرایط کنونی جنگ غزه، علاوه بر مراقبت از بیماران، به پناهگاه ده‌ها هزار نفر از مردم غزه تبدیل شده‌اند که به دنبال امنیت هستند.

جیلانی از همه اعضای شورای امنیت به نمایندگی از کارکنان و داوطلبان، تیم‌های فوریت‌های پزشکی و پزشکان و پرستاران محاصره شده در بیمارستان‌های غزه خواست همه تلاش خود را برای در امان ماندن از مرگ و رنج بیشتر انجام دهند. وی یادآورشد، چند روز پیش در بیمارستان قدس، ژنراتور اصلی به دلیل کمبود سوخت خاموش شد؛ جایی که ۱۴ هزار نفر آواره علاوه بر ۴۰۰ بیمارو مجروح در آنجا پناه گرفته‌اند.

توجیه صهیونیست‌ها برای حمله به بیمارستان‌ها

مقام‌های ارتش اسرائیل ادعا می‌کنند حماس سلاح‌ها را در تونل‌های زیر بیمارستان‌ها مخفی می‌کند و یک مرکز فرماندهی در زیر بیمارستان «الشفاء» بزرگترین بیمارستان غزه ایجاد کرده و بر این اساس، این ساختمان‌ها را به یک هدف نظامی قانونی برای اسرائیل تبدیل کرده است؛ آن هم در حالی که حماس و کارکنان بیمارستان این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

نیرو‌های نظامی اسرائیل، شلیک به الشفاء را رد و حماس را متهم کردند راکت شلیک شده به سمت نیرو‌های اسرائیلی، به بیمارستان اصابت کرد. البته صهیونیست‌ها پیش از این نیز این اتهام را در مورد حمله به بیمارستان «المعمدانی» تکرار کرده بودند.

دو سوم مراکز بهداشتی غزه از کار افتاده‌اند

بیمارستان و دوسوم مراکز بهداشتی اولیه آن کار نمی‌کنند. به گفته دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، وضعیت در غزه قابل توصیف نیست. راهرو‌های بیمارستان‌ها مملو از مجروحان، بیماران و افراد در حال مرگ است؛ سردخانه‌ها پر شده؛ جراحی بدون بیهوشی؛ ده‌ها هزار آواره در بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند؛ خانواده‌هایی که در مدارس پرجمعیت انباشته شده‌اند و از غذا و آب ناامیدند.

اکنون «انفجار و آتش‌سوزی گسترده» در بیماستان‌ها، دو پیامد اصلی پس از حمله نظامیان صهیونیست است و بیماری‌های عفونی نیز بیداد می‌کند.

افزایش کودکان کشته‌شده

رئیس این نهاد بین‌المللی با تاکید بر ضرورت آتش‌بس فوری، اعلام کرد به طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه، یک کودک در غزه کشته می‌شود و تاکنون نزدیک به ۴۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت «وخیم و خطرناک» هشدار داده و گفته بیماران بیشتری از جمله نوزادان نارس در حال مرگ هستند.

طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، از زمان شروع کمبود برق در بیمارستان الشفاء در چند روز اخیر، ۶ نوزاد نارس و ۹ بیمار جان خود را از دست داده‌اند و این روند رو به وخامت است.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه به یک رسانه گفت، کشورش خواستار آتش‌بس است؛ اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما اکنون غیرنظامیان بمباران می‌شوند. کودکان و خردسالان، زنان، افراد مسن در بمباران‌ها کشته می‌شوند. هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد و هیچ مشروعیتی نیز در این کار وجود ندارد؛ بنابراین ما از اسرائیل می‌خواهیم که متوقف شود.

طبق گزارش آژانس کودکان سازمان ملل «یونیسف»، مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان‌های کودکان «الرنتیسی و النصر» تقریباً متوقف شده و فقط یک ژنراتور کوچک، برق مورد نیاز بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را تامین می‌کند.

گسترش بیماری‌های مسری

علاوه بر حملات نظامی مستمر و هدفمند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در غزه، خودداری صهیونیست‌ها از ارسال کمک‌های امدادی و دارو به مردم غزه، بیماری‌های مسری در میان بیماران و افراد عادی در غزه را افزایش داده و این مساله، جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند.

آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی گزارش دادند بیماری‌های متعددی در میان آوارگان غزه که در مدارس و دیگر پناهگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و با مقادیر کمی غذا و آب زندگی می‌کنند، در حال گسترش است. دکتر «آلیس روچیلد» از پزشکان امدادگر در غزه به یک رسانه گفت: اکنون در غزه انواع بیماری‌های مسری به شدت در حال گسترش است.
وی تاکید کرد: ما شاهد افزایش بیماری‌های مسری مانند آبله مرغان، گال، بیماری‌های تنفسی و اسهال و وبا هستیم. در غزه آب تمیز وجود ندارد و این بیماری‌ها وقتی سیستم بهداشتی کار نمی‌کند، به اوج خود می‌رسد. ما در مورد شیوع وبا صحبت می‌کنیم؛ شما زنانی دارید که باردارند و مراقبت‌های دوران بارداری را دریافت نمی‌کنند.

جمع‌بندی

در حالی جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا در بروکسل شاهد قتل‌عام عمومی به ویژه کودکان در غزه هستند، اسرائیل هر روز بمب‌های بیشتری بر سر مردم فلسطین و مراکز درمانی و آموزشی آن‌ها خالی می‌کند. اگرچه در بیانیه تائید شده ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، اعضای این بلوک خواستار «دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع» مردم غزه به مواد غذایی و فوریت‌های پزشکی شده‌اند و حتی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این موضوعی نیازمند اقدامی بدون تاخیر است، اما تاکنون اسرائیل مجوز این کار را نداده است.

صهینویست‌ها چنان وحشیانه به جان مردم مظلوم غزه افتاده‌اند که حتی ساختمان سازمان ملل در جنوب این شهر نیز بی‌نصیب از حملات نظامیان اسرائیل نمانده و آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است. طبق گزارش آنروا، کارکنان سازمان ملل پیش از هدف قرار گرفتن این مرکز آن را ترک کرده بودند. سازمان جهانی بهداشت نیز در گزارشی تائید کرد به طور متوسط حدود ۴۰ حمله در شبانه‌روز در کرانه باختری اشغالی انجام می‌شود.

«یابوالریش» معاون وزیر بهداشت فلسطین در غزه به خبرگزاری فرانسه گفت، همه بیمارستان‌های شمال نوار غزه از دسترس خارج شده‌اند. به گفته وی، علاوه بر حملات مکرر نظامی، اکنون به دلیل نبود دارو و مراکز بهداشتی امن، بیماری‌های مسری نیز میان فلسطینینان به شدت شیوع یافته است.

اگرچه اسرائیل ادعا کرده برخی مراکز، تونل‌ها و نیرو‌های حماس در زیر بیمارستان‌ها حضور دارند، اما حقوقدانان می‌گویند، اگرچنین ادعایی درست باشد و حماس از آن‌ها برای عملیات خود استفاده کند این موضوع مسئولیت اسرائیل را برای محافظت از غیرنظامیان تحت قوانین بین‌المللی کاهش نمی‌دهد.

«رابرت وود_ Robert Wood» معاون سفیر سازمان ملل در شورای امنیت گفت: «قوانینی مانند تناسب و احتیاط باید اعمال شود و باید خطرات آسیب‌رساندن به غیرنظامیان در مراکز و ساختمان‌هایی که حماس از آن‌ها برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند، در هنگام برنامه‌ریزی عملیات نظامی در نظر قرار گیرد.»

طبق گزارش «جمعیت هلال احمر فلسطین»، تک تیراندازان اسرائیلی در اطراف بیمارستان الشفا به سمت هر کسی در اطراف این بیمارستان (ورود و خروج) برای تهیه سوخت یا دارو حرکت دارند، تیراندازی می‌کنند.

بر این اساس، بیمارستان قدس که دومین بیمارستان بزرگ غزه محسوب می‌شود، در حالی که نیرو‌های اسرائیلی به بمباران و تیراندازی‌های گسترده علیه مناطق تحت محاصره ادامه می‌دهند، به دلیل کمبود سوخت به ناچار فعالیت خود را متوقف کرده است.

طبق گزارش منتشره سازمان جهانی بهداشت این نهاد بین‌المللی نزدیک به ۸۰ تن تجهیزات جراحی و دارو برای بیماران مزمن در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح مصر با غزه تحویل داده، اما همه دارو‌هایی که پیشتر تهیه شده بود نیز در غزه رو به پایان است. علاوه براین، مراکز درمانی مانند سایر نقاط غزه با کمبود شدید سوخت مواجه شده‌اند.

قوانین بین‌الملل چه می‌گویند؟

حملات اسرائیل به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حالی صورت می‌گیرد که در قوانین بین‌الملل، دو نوع منطقه ایمن که حملات نظامی به آن ممنوع اعلام شده است، وجود دارد:

۱. کنوانسیون‌های اول و چهارم ژنو امکان ایجاد یا تاسیس «بیمارستان‌ها و مناطق ایمن» را درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی و غیربین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند و پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای برای ایجاد چنین مناطقی ضمیمه این پروتکل‌های حقوق بین‌الملل است.

۲. -علاوه براین، کنوانسیون چهارم ژنو امکان ایجاد «مناطق بی‌طرف neutralized zones» را نیز در منازعات در نظر قرار داده است.

هر دو نوع این مناطق برای پناه‌دادن به مجروحان، بیماران و غیرنظامیان حاصل از درگیری، منازعات و جنگ‌ها در نظر گرفته شده است، البته بیمارستان و مناطق ایمن از خط اول جنگ و محوری که عملیات نظامی در آن انجام می‌شود، دور است، در حالی که مراکز بی‌طرف، برای مناطقی در نظر گرفته شده که در آن عملیات نظامی در حال انجام است.

مقررات مربوط به کنوانسیون ژنو در بسیاری از دستورالعمل‌های نظامی گنجانده شده و تأکید می‌کند امنیت این مناطق باید توسط نیرو‌های درگیر در جنگ و منازعه، رعایت شوند. براساس این قوانین، حمله به چنین مناطقی جرم محسوب می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که در سال ۱۹۷۰ در مورد اصول اساسی برای حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه به تصویب رسید، اعلام کرد «مکان‌ها یا مناطقی که برای حفاظت انحصاری از غیرنظامیان تعیین شده‌اند، مانند مناطق بیمارستانی یا پناهگاه‌های مشابه، نباید هدف عملیات نظامی قرار گیرند.» طبق توافق جامعه جهانی، مناطقی که در درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی و غیر بین‌المللی به مجروحان، بیماران و غیرنظامیان سرپناه می‌دهند، مصون از حمله و جنگ هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها