چامسکی: «نسل Z» آمریکا طرفدار فلسطین است

نوآم چامسکی گفت: با تغییری که بین نسل جوان» رخ داده، امروزه حمایت مردم آمریکا از اسرائیل کاسته شده و به نفع فلسطینیان است. نگاهی به حمایت‌های حزبی دموکرات‌ها بیندازید. آنان بیش از اسرائیل از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند.
کد خبر: ۶۳۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ - 17November 2023

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، این روز‌ها باوجود جنایات جنگی متعدد اسرائیل تنها کشوری که تمام قد از او پشتیبانی می‌کند، آمریکاست. آمریکایی که در این دوره از ریاست‌جمهوری حتی یک بار هم نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نکرده بود، چاره‌ای جز حمایت از این رژیم ندارد.

حمایت‌های بی‌دریغ از استعمار و قتل‌عام

نمونه بارز حمایت‌های همه جانبه آمریکا از اسرائیل که در این ایام شاهدش بودیم، وتوی قطعنامه شورای امنیت برای توقف‌های بشردوستانه جنگ اسرائیل در غزه است که از سوی آمریکایی‌ها رخ داد. همچنین از دیگر حمایت‌های آمریکایی‌ها در جنگ اخیر غزه مربوط به پشتیبانی نظامی است. رسانه آمریکایی «بلومبرگ» با استناد به فهرست داخلی وزرات دفاع این کشور گزارش داده پنتاگون مشغول تحویل درخواست‌های تسلیحاتی تل‌آویو است که شامل موشک‌های هدایت‌شونده لیزری بیشتر برای ناوگان بالگرد تهاجمی آپاچی و همچنین گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری، دستگاه‌های دید در شب، مهمات سنگرشکن و خودرو‌های نظامی جدید می‌شود.

این تسلیحات در سندی فهرست شده که بلومبرگ گفته تاریخ آن اواخر اکتبر (ماه میلادی سابق) است و در پنتاگون دست به دست می‌شود. طبق این سند، «این تسلیحات در حال ارسال است یا وزارت دفاع (آمریکا) در تلاش است آن‌ها را از انبار‌های آمریکا و اروپا در دسترس قرار دهد». به گزارش الجزیره به نقل از بلومبرگ، «به طور مثال، تا اواخر اکتبر، همه ۳۶ هزار گلوله مهمات توپ ۳۰ میلی‌متری، ۱۸۰۰ مورد از مهمات سنگرشکن M ۱۴۱ تقاضا شده و دستکم سه هزار و ۵۰۰ دستگاه دید در شب تحویل داده شده است».

سندروم «وتوی بی‌قرار»!

نوآم چامسکی، فیلسوف، دانشمند علوم شناختی، مورخ، منتقد اجتماعی و فعال سیاسی آمریکایی در گفت‌وگویی که اخیراً با رسانه ایرانی «مدرسه آزاد» داشته است، نمونه دیگری از حمایت‌های همه جانبه آمریکا از رژیم اشغالگر را توضیح می‌دهد؛ این که چگونه ایالات متحده اجازه نمی‌دهد تا تحقیقات هسته‌ای اسرائیل توسط نهاد‌های بین‌المللی بازرسی شود. او اظهار دارد: «آمریکا و اسرائیل در طول سی‌سال هر نوع اقدام خرابکارانه و ترور را علیه ایران به کار بردند. کشور‌های منطقه از خلع صلاح اتمی استقبال می‌کنند، حتی ایران هم به طور ضمنی از آن دفاع و جانب‌داری می‌کند. اما این موضوع همیشه توسط آمریکایی‌ها در مجامع بین‌المللی وتو می‌شود، چرا که آنان نمی‌خواهند تسلیحات اتمی اسرائیل مورد موشکافی و بررسی قرار دهد.»

نسل جوان آمریکایی حامیان فلسطین هستند

اما او با استناد به تغییری بزرگ در نسل جدید مردم آمریکا، می‌گوید این رویکرد حمایتی از اسرائیل ممکن است در آینده کاملاً متفاوت شود. شاخص‌ترین چهره فکری و فلسفی آمریکا می‌گوید: «با تغییری که بین نسل جوان، دانشجویان و «نسل z» رخ داده است امروزه حمایت مردم آمریکا از اسرائیل کاسته شده و به نفع فلسطینیان است. وضعیت این دوگانه ۵۰ ـ ۵۰ است. نگاهی به حمایت‌های حزبی دموکرات‌ها بیندازید، امروزه آنان بیش از اسرائیل از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند. در صورتیکه در گذشته بیشتر بدنه حمایتی از اسرائیل توسط لیبرال ـ دموکرات‌ها بوده است. این یک تغییر بزرگ است، یعنی کلیت سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه تغییر می‌کند.»

انسان‌هایی به ارزش یک مورچه

نوآم چامسکی را باید جزو آن دسته از اشخاصی دانست که در این سال‌ها توجهات زیادی به خاورمیانه و تحولات آن داشته است. او به همراه ایلان پایه دو کتاب «بحران در غزه» و «درباره فلسطین» را پدید آورده که در آن ضمن بیان واقعیت میدانی از وضع مردم فلسطین به نقد سیاست‌های حمایتی آمریکا از اسرائیل می‌پردازد. چامسکی سال ۲۰۰۹ در مقاله «تمام این درندگان را یکجا نابود کنید» که در کتاب بحران غزه منتشر شد، درباره جنگ غزه به تحریک آمریکا از نظر اخلاقی این تحریک را فاسد توصیف می‌کند و کسی را مثال می‌زند که در خیابان بدون توجه به کشتن مورچه‌ها راه می‌رود و آن‌ها را بی‌اهمیت می‌دانند. به گفته نویسنده، این حمله به گونه‌ای طراحی شده‌است که باعث ایجاد وحشت نامتناسب و حداکثر تلفات غیرنظامی شود، نه این که از خود در برابر حملات موشکی غزه دفاع کند. وی ادامه می‌دهد که این تجاوز با سلاح و فناوری تهیه و پرداخت شده توسط دولت ایالات‌متحده انجام می‌شود، از جمله محموله‌ای که در جریان حمله اعلام شده بود که بخشی از طرح بی سابقهٔ کمک‌های نظامی بود که در دولت اوباما افزایش یافت.

چامسکی: «نسل Z» آمریکا طرفدار فلسطین است

نوآم چامسکی، برعکس روشنفکرانی، چون ادوارد سعید طرفدار ایده دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی است؛ گرچه تصریح می‌کند که آمریکا و اسرائیل جزو مخالفان این ایده هستند و همواره مسیر را بر اشغال بیشتر سرزمین فلسطینیان می‌دانند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار