دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع مقدس؛ گنجی مملو از بایدها و نبایدها/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دفاع مقدس برای خلق آثار فرهنگی و هنری

دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و تمام‌نشدنی از شکوه، اقتدار، موفقیت و توانمندی ایران است که برای همیشه تاریخ جاودانه خواهد ماند.
کد خبر: ۶۳۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ - 21November 2023

دفاع مقدس؛ گنجی مملو از بایدها و نبایدها/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دفاع مقدس برای خلق آثار فرهنگی و هنریبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، دوران دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود؛ هنگامه‌ای که ملت ایران در اتحادی بی‌نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفت و از خاک وطن با عشق، ایثار و شجاعت پاسداری کرد.

تاریخ ایران گواه آن است که پایداری و اقتداری که به برکت دفاع مقدس به دست آمد در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است لذا ضرورت دارد سبک زندگی، روش‌ها و منش‌های شهدا، رزمندگان و فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.

باید نسل جوان امروز ایران اسلامی، بداند که چه کسانی و با چه اهدافی جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کردند؛ جوانان ما باید بدانند که دشمنان در این تجاوز، چه اهدافی را دنبال می‌کردند و جوانان ما باید با عوامل و علل پیروزی ملت ایران در آن جنگ هشت ساله، به درستی آشنا شده و به رموز دفاع مقدس دست یابند.

حفظ و ترویج معارف دفاع مقدس با استفاده از فرهنگ مکتوب

برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به آحاد مردم به خصوص نسل جوان راه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف و همراهی جامعه هدف و مسئولان وجود دارد که بدون شک یکی از بهترین راهکارها تکیه بر ثبت و ضبط خاطرات و انتشار آن با فرهنک مکتوب و کتاب است.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای انتقال از خودگذشتگی نسل‌های گذشته و خون‌هایی که برای انقلاب اسلامی ریخته شده، ثبت و ضبط آن است و هرچند در این حوزه با ثبت و ضبط خاطرات و انتشار کتاب‌های مختلف توسط نهادها و مجموعه‌های مرتبط اقداماتی صورت گرفته ولی به دلیل اهمیت موضوع کافی نیست.

مطالعه، واکاوی، تبیین، پژوهش و ثبت و ضبط اتفاقات سال‌های ۵۹ تا ۶۷، صرفا مطالعه خاطرات گذشته نیست؛ بلکه گنجی، مملو از بایدها و نبایدها، پیروزی‌ها و ناکامی‌ها، لزوم آمادگی‌ها و غیره است که برای تداوم راه عزت‌بخش آن زمان و انتقال فرهنگ مقاومت به خصوص در برابر جنگ نابرابر ترکیبی و تبلیغاتی دشمنان بیش از گذشته نسبت به انتقال و انتشار ارزش‌ها اقدام کرد.

مکتبی انباشته از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی

سرهنگ پاسدار «غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند، دفاع مقدس را مکتبی انباشته از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی دانست و اظهار داشت: دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و تمام نشدنی از شکوه، اقتدار، موفقیت و توانمندی ایران است که برای همیشه تاریخ جاودانه خواهد ماند.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس تاریخ طلایی انقلاب اسلامی است، بیان داشت: مقاومت، ایستادگی، استقلال، امنیت، عزت و اقتدار از دستاوردها و درس‌های دفاع مقدس است و نگارش و تبیین رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در نهادینه کردن ارزش‌های دفاع مقدس بین نسل جوان ایفا می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بهره‌گیری از هنر را برای انتقال پیام شهدا بسیار مفید و مؤثر دانست و تصریح کرد: برگزاری جلسات شعر و ادبیات، هنر تئاتر، فیل‌های سینمایی، انتشار کتاب‌های دفاع مقدس و توزیع آن در بین جوانان از جمله روش‌هایی است که در ترویج و انتقال فرهنگ دفاع مقدس مؤثر است.

سرهنگ فلاحی با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های مهم ما تبیین مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس و خاطرات شهدا برای نسل جوان است، بیان داشت: ارزش‌های بسیاری در دوران دفاع مقدس در جامعه ایرانی حاکم بود که نیاز است به خوبی و با اتکا به روش‌ها و ادبیات مناسب و به‌روز برای نسل جوان بازگو و بازآفرینی شود.

اهمیت «جهاد تبیین» در حوزه دفاع مقدس

وی متذکر شد: اگر ارزش‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان جامعه تبیین شود کشورمان از هجوم فرهنگی و تبلیغاتی دشمنان اسلام مصون خواهد شد و این نیز همان مصداق «جهاد تبیین» است که مهم‌ترین بستر تبیین آن مدارس و دانشگاه‌ها است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی چاپ و انتشار کتاب‌های مختلف در حوزه دفاع مقدس را یکی از برنامه‌های مهم و محوری این اداره‌کل به صورت سالانه با همکاری رزمندگان و همراهی نویسندگان دانست و عنوان کرد: این اداره کل، آمادگی هرگونه همکاری با عموم علاقه‌مندان به خصوص رزمندگان، ایثارگران و نویسندگان برای ورود به این عرصه را دارد.

سرهنگ فلاحی گفت: از ابتدای فعالیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در این حوزه تهیه و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفته که ۱۵۲ نویسنده در انتشار کتاب‌های مختلف با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همکاری داشتند.

چاپ ۸۱ عنوان کتاب در سال جاری

وی با یادآوری اینکه سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کرونا و  نداشتن ارتباط‌ ۲۹ عنوان کتاب، سال ۱۴۰۰ نیز ۵۸ عنوان کتاب و سال گذشته نیز ۶۸ عنوان کتاب در استان تولید و به چاپ رسید، اضافه کرد: همچنین در سال جاری تألیف و چاپ ۸۱ عنوان کتاب را در دستور کار قرار داده‌ایم که از این تعداد از ۲۷ عنوان کتاب طی هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت گردآوری مصاحبه رزمندگان اسلام و نقش آن در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص برای تحقق «جهاد تبیین» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، گفت: همکاری رزمندگان اسلام و در اختیار گذاشتن محتواهای مناسب به خصوص مصاحبه‌ها باید تداوم داشته باشد.

سرهنگ فلاحی از دیگر اقدامات مهم اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را تهیه دانشنامه دفاع مقدس ذکر کرد و یادآور شد: در قالب این دانشنامه که با همکاری برخی نهادها و علاقه‌مندان در حال تدوین است اطلاعات کاملی از نقش مردم استان و سایر مجموعه‌ها در دفاع مقدس آماده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی شیوه نگارش کتاب‌های دفاع مقدس را مسئله‌ای تأثیرگذار در جذب مخاطب نوجوانان دانست و تأکید کرد: برای ماندگاری خاطرات خوش دفاع مقدس و تبیین ایثار و مقاومت آن دوران باید بیش از گذشته از کتاب و نشریات و همچنین از فضای مجازی با تولید محتوای مناسب در استان اقدام صورت گیرد.

استفاده از ابزار هنر برای تداوم تفکر و فرهنگ دفاع مقدس

«علی فرخنده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند، اظهار داشت: دشمنان در هشت سال دفاع مقدس سعی کردند که این انقلاب و کشور را به نابودی بکشانند، اما اراده خداوند، رهبری امام و وجود رزمندگان با اخلاص و ولایت‌مدار سبب شد به نقشه‌های شوم خود نرسند.

وی بر ضرورت انتقال رشادت‌های رزمندگان در طول دفاع مقدس به نسل جوان جهت ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین وظایف دستگاه‌های فرهنگی ترویج و تبیین فرهنگ اصیل دفاع مقدس و دستاوردهای عظیم معنوی با بهره‌گیری از زبان هنر است تا بخشی از رشادت‌ها و جوانمردی‌های آن دوران به نسل جدید انتقال یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید با ابزار هنر تفکر و فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه تداوم بخشید تا با ایجاد انگیزه در جوانان حس شهادت‌طلبی و ایثار را در آنان پرورش یابد، افزود: ثبت وقایع دفاع مقدس علاوه بر حفظ هویت ملت ترسیم‌کننده مسیر آینده است..

استفاده از ظرفیت عظیم دفاع مقدس برای خلق آثار هنری

فرخنده با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامات فرهنگی و هنری در حوزه دفاع مقدس باید صد برابری شود، گفت: تولیدات فرهنگی و هنری با محتوا و درون مایه‌های ارزشی و حماسی در تمامی بخش و قالب‌های شعر، کتاب، داستان، موسیقی، فیلم، تئاتر، هنر‌های تجسمی و غیره که بیان‌کننده و راوی حقایق و سلحشوری‌های قهرمانانه مردم در دفاع از کشور است اثر‌گذاری ماندگاری در ذهن مخاطب به‌ویژه نسل کودک و نوجوان دارد.

وی با اعلام اینکه نگارش و تألیف بیش از۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در دستور کار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قرار دارد، بیان داشت: نگاه کلی در حوزه کتاب توجه به کیفیت آن‌هاست و موضوعات مرتبط با سیره شهدا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد ساختاری مناسب و منسجم برای تولید محتواهای فرهنگی هنری مرتبط با دفاع مقدس از رئوس برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان است و در این راستا بر حمایت از تولیدات تأثیرگذار و متناسب با سنین مختلف افراد جامعه تأکید داریم.

انتهای پیام/ لیلا لیموئی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار