دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد؛

لزوم پیوند کتابخانه‌ها با مدارس

«رمضانی» با بیان اینکه کتابخوان شدن فرزندان ما در گرو پیوند مدرسه با حوزه کتاب و مطالعه غیردرسی است، گفت: باید پیوند مدارس با کتابخانه‌های عمومی و زنگ خواندن و کتابخوانی در مدارس ایجاد شود.
کد خبر: ۶۳۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴ - 19November 2023

لزوم پیوند کتابخانه با مدارسبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عصر امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان همدان جزو استان‌هایی است که وضعیت مطلوبی در حوزه کتابخانه‌ای دارد به طوری که جزء معدود استان‌هایی است که همه شهرهای آن دارای کتابخانه عمومی است.

وی افزود: توجه عملی به حوزه کودک و نوجوان در توسعه کتابخانه‌ها  مورد تأکید نهاد کتابخانه‌ها و استاندار همدان است و برای عملیاتی کردن توسعه کتابخانه و توجه به آن باید گروه هدف کودک و نوجوان را برگزینیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه کتابخوان شدن فرزندان ما در گرو پیوند مدرسه، کتابخانه و مطالعه غیر درسی است، یادآور شد: استاندار همدان به مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان دستور داد که در این حوزه به برگزاری زنگ کتابخوانی اهتمام ورزند به نحوی که کتابداران متخصص در مدارس حاضر شوند و این مهم را در کنار معلمان پیش ببرند.

وی عنوان کرد: به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جمهوری اسلامی از کشورهای پیشرو در منطقه است، همچنین ایران جزو پنج کشور اول آسیا بوده و در کشورهای آسیایی رتبه برتر دارد.

رمضانی ادامه داد: از حیث توسعه خدمات توفیقات خوبی کسب شده و کتابخانه‌های عمومی به مرکزی، فرهنگی و اجتماعی بدل شده است نه تنها محیطی برای امانت کتاب و سالن مطالعه که البته این مسأله خود یک ماهیت فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی ظرفیت فراتر از این موارد را دارد، تصریح کرد: در ماه گذشته میزبان روسای کتابخانه‌های کشور‌های برزیل، ترکیه، مالزی و یک شخصیت مطرح حوزه‌های کتابخانه‌های عمومی بودیم که اذعان می‌کردند، جمهوری اسلامی توانسته در حوزه شبکه کتابخانه‌های عمومی و توسعه خدمات، خدمت رسانی به تمامی مناطق در کشور، توجه به کودک و نوجوان و هرآنچه که گسترش کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود، توفیق داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه با بیان اینکه کتابخوان شدن فرزندان ما در گروی پیوند مدرسه با حوزه کتاب و مطالعه غیردرسی است، گفت: باید پیوند مدارس با کتابخانه‌های عمومی و زنگ خواندن و کتابخوانی در مدارس ایجاد شود و متخصصین حوزه کتابخوانی در مدارس حاضر شوند و این مهم را در کنار معلمین پیش ببرند تا بتوانیم کتابخوانی را ترویج دهیم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: گسترش خدمات در کتابخانه‌های عمومی بحث جدی است، به طوری که امروزه در این مراکز طیف گسترده‌ای از خدمات در حال ارائه است و عضویت و امانت تنها یکی از آن خدمات است.

رمضانی با تأکید بر اینکه کتابخانه به عنوان یک مرکز آموزشی محسوب می‌شود، افزود: امکان ارائه بیش از ۱۷۰ سرفصل آموزشی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و بخش کودک، نوجوان، گروه‌های خاص، گالری، سینما، اتاق علم، آزمایشگاه و ... در کتابخانه قابل پیاده‌سازی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: ما در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی کتاب را هسته مرکزی کتابخانه می‌دانیم و اقمار علم، دانش و مهارت را حول محور کتابخانه ترسیم می‌کنیم.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی امکان ارائه خدمت دارند ادامه داد گفت: امید است به زودی با تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی همدان و بازطراحی آن بتوانیم این تنوع خدمات را در این استان شاهد باشیم.

*راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه گسترش کتابخانه‌های سیار را با قوت دنبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: این یک راهبرد اساسی در دولت مطرح است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از جدیت در پیگیری راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی سیار خبر داده و طبق برنامه ریزی در مرحله اول بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت راه‌اندازی خواهد شد، اگرچه آنچه ما در نظر داریم بیش از این موارد است.

وی در ادامه نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگاران بیان داشت: در استان همدان همت خوبی برای توسعه فرهنگی وجود دارد و قطعا این استان از کتابخانه‌های سیار بهره‌مند خواهد شد به نحوی که هم اکنون یک کتابخانه سیار به استان همدان افزوده شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه به دنبال این هستیم که استان‌ها به صورت همگن رشد و توسعه داشته باشند گفت: وضعیت کتابخوانی و مراجعه به کتاب در کشور ما آنطور که جلوه داده می‌شود، نیست؛ مردم ما افراد کتاب نخوانی نیستند و نسبت به کتاب موضع ندارند.

وی در ادامه پرفروش‌ترین رده کتاب پس از کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی را کتاب کودک دانست و افزود: پرامانت‌ترین رده کتاب در کتابخانه‌های عمومی کتاب کودک است و بیشترین حجم امانت را به خود اختصاص داده است.

رمضانی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه گردش مالی نشر در سال گذشته بر اساس اعلام خانه کتاب ایران حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده است اضافه کرد: حتی اگر بحث کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی را کم کنیم، هیچ شاخه‌ای از شاخه‌های فرهنگ و هنر چنین گردش مالی ندارند و این موید این است که مردم برای به دست آوردن کتاب هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها انگیزه و انرژی بیشتری برای مراجعه فرزندان خود به کتاب دارند عنوان کرد: بدان معنا که وقتی کودکان در اختیار خانواده هستند، کتابخوان‌تر از نظر کتاب‌های غیر درسی می‌شوند تا وقتی تحویل سیستم آموزشی هستند و این نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به حدود ۱۲ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: به صورت میانگین ماهانه ۲۰۰ هزار امانت در کشور ثبت می‌شود که عدد قابل توجهی است.

وی یادآور شد: قطعا تا نقطه ایده‌آل با توجه به آنچه قدمت تاریخ و فرهنگ ما بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است، فاصله داریم.

رمضانی در بخش دیگر با بیان اینکه اساساً شرقی‌ها از غربی‌ها کتابخوان‌تر هستند تصریح کرد: ما برای آنکه مسأله کتابخوانی در کشور شعله بگیرد و جریان پیدا کند، باید مسأله کتاب و مراجعه به کتاب دغدغه شود.

وی با بیان اینکه مردم جامعه ما علاقه بیشتری به مراجعه به آثار غیر مکتوب نسبت به مکتوب دارند ادامه داد: قصه گویی، شاهنامه خوانی، گلستان خوانی، حافظ خوانی و ... در فرهنگ ما قدمت طولانی دارند و این مسأله انتقال اطلاعات، آگاهی و دانش به حساب می‌آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیگر سخنانش با تاکید بر اینکه ما در دنیا از مسأله مطالعه به مسأله خواندن نقل مکان کردیم خاطرنشان کرد: سندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام سند ملی خواندن مطرح است تنها کتاب نیست، بلکه مواد خواندنی طرح شده است.

وی تصریح کرد: در سند ملی خواندن تکالیف واقعی برای دستگاه‌های مختلف کشور به منظور حرکت جامعه به سمت خواندن مشخص شده است به طوری که دستگاه‌های مختلف خود را در کتابخانه ببینند.

رمضانی با اشاره به اینکه کار نیاز به دانش دارد، دانش در کتابخانه وجود دارد و به افراد منتقل می‌شود خاطرنشان کرد: کتابخانه این ظرفیت را دارد که دانش مورد نظر را به مهارت تبدیل کند و کار را تجاری سازی کند و به فروش برساند.

*احداث ۶۴ کتابخانه در طول دولت سیزدهم

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حاضر در جلسه یادآور شد: ۳۴۰ پروژه نیمه تمام در کشور در حوزه کتابخانه‌ای داریم که دولت در مورد اتمام این پروژه اهتمام ویژه دارد به نحوی که حداقل ۸۰ کتابخانه تا پایان دولت سیزدهم به پایان می‌رسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان متذکر شد: در طول دولت سیزدهم ۶۴ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شده است همچنین در حوزه کتابخانه‌های سیار نیز ۲۰ کتابخانه معادل ۵۰ درصد رشد افزوده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار