هتک حرمت حرم مطهر رضوی توسط مزدوران رژیم پهلوی از دریچه اسناد تاریخی

۴۵ سال قبل در ۲۹ آبان ۱۳۵۷، حرم مطهر رضوی با حمله مزدوران رژیم پهلوی به این آستان مقدس به خاک و خون کشیده شد. برگ‌های تاریخ، هیچ‌گاه این حادثه ننگین را که توسط عمال رژیم شاهنشاهی رقم خورد، فراموش نمی‌کند.
کد خبر: ۶۳۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵ - 20November 2023

هتک حرمت حرم مطهر رضوی توسط مزدوران رژیم پهلوی از دریچه اسناد تاریخیبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، امروز ۲۹ آبان به مناسبت سالروز حمله ددمنشانه مزدوران رژیم شاهنشاهی به حرم مطهر امام رضا (ع) در سال ۱۳۵۷ در گزارشی ضمن مرور این واقعه، اسناد موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این رابطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آن روز تلخ

در کتاب «مشهد از مقاومت تا پیروزی» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره این حادثه تلخ که به شهادت ۱۱ نفر منجر می‌شود، چنین می‌خوانیم: «مردم در این روز‌ها بیشتر گردهمایی‌های خود را در حرم مطهر برگزار می‌کردند و روز ۲۹ آبان عده‌ای از تظاهر‌کنندگان در صحن عتیق هنگام ورود به صحن نو با پرتاب سنگ تابلوی نئون سر در آگاهی حرم را شکستند. دژخیمان پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع)، حمله بردند و تعدادی از زنان و مردان به شهادت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند. مأموران حتی در داخل حرم و رواق‌ها با مردم درگیر شده و به سوی آن‌ها شلیک کرده بودند. آن‌ها با پرتاب گاز اشک‌آور به داخل رواق‌ها مردم را متفرق کردند و در این جریان چادرها، کفش‌ها و کلاه‌های زیادی داخل رواق‌ها و صحن عتیق برجای مانده بود...»

اسناد چه می‌گویند؟

اسناد تاریخی موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی روایتگر هتک حریم حرم مطهر امام رضا (ع) توسط مأموران نظامی پهلوی در ۲۹ آبان ۱۳۵۷ است.

«فاطمه خندان» کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار داشت: ۱۸ برگ سند مکتوب، ۵ پنج قطعه عکس و همچنین ۲۵۰ دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در این مرکز با محوریت وقایع تاریخی حمله مأموران نظامی پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع) نگهداری می‌شود.

وی افزود: اعلامیه اعلام عزای عمومی توسط امام خمینی به مناسبت کشتار مردم در صحن حرم مطهر رضوی و اعلامیه آیت‌الله سید عبدالله شیرازی در محکومیت تیراندازی در صحن و حرم امام رضا (ع) در سال ۱۳۵۷، از جمله اسناد مکتوب این واقعه است.

تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور در حرم مطهر رضوی

خندان در بیان این واقعه تاریخی گفت: به دنبال تظاهرات مردم مشهد بر علیه رژیم پهلوی در ۲۹ آبان ۱۳۵۷، مأموران این رژیم به زد و خورد با مردم پرداختند چنان‌که مأموران مسلح وارد صحن حرم مطهر امام رضا (ع) شدند و با توجه به جمعیت زیادی که در حرم مطهر بود مبادرت به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

وی ادامه داد: این حرکت مأموران رژیم و هتک حرمت حرم مطهر رضوی از سوی مردم انقلابی و علما به شدت محکوم شد و اعلامیه‌ها و بیانیه‌های متعددی از سوی مراجع و علما و گروه‌های سیاسی در مشهد و ایران در محکومیت این اقدام صادر شد.

اعلام عزای عمومی در مشهد

کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره بر اینکه امام خمینی (ره) نیز همزمان اعلامیه‌هایی مبنی بر محکومیت این اقدام رژیم پهلوی صادر کردند، خاطرنشان کرد: همچنین دفاتر آیات عظام در مشهد، هفتمین روز هتک حریم حرم رضوی را در این شهر مقدس عزای عمومی اعلام کرده و خواستار تعطیلی بازار و تظاهرات مردم شدند.

هیئتی از سوی دفتر نخست وزیر به مشهد اعزام شد

وی با بیان اینکه این حرکت همزمان با گسترش اعتصابات سراسری در ایران عامل قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود، بیان داشت: استیصال حکومت در مقابل مبارزات مردمی باعث شد برای رسیدگی به این واقعه هیئتی از سوی دفتر نخست وزیری برای بررسی و رسیدگی اعزام شود و در نهایت به عذرخواهی رسمی و تنبیه مسببین این بی‌حرمتی به حرم مطهر رضوی منجر شد.

بر اساس این گزارش مجموعه‌ای از ناب‌ترین و باارزش‌ترین اسناد تاریخی در مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) نگهداری می‌شود که دانشجویان و پژوهشگران طبق ضوابط این سازمان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار