معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی:

«کتابداران» شاهرگ حیات فرهنگی جامعه هستند

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد کتابداران را قلب تپنده، مغز متفکر و شاهرگ حیات فرهنگی جامعه دانست و بر تمرکز فعالیت‌های فرهنگی بر اصل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.
کد خبر: ۶۳۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲ - 20November 2023

«کتابداران» شاهرگ حیات فرهنگی جامعه هستندبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «حجت گنابادی‌نژاد» معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و ولادت حضرت زینب کبری(س)، که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: قدر و منزلت کتاب و کتابخوانی شاید در زندگی امروز قدری مورد کم‌توجهی قرار گرفته است؛ اما اصالت و ارزش این مسئولیت همچنان در جامعه باقی است. با بررسی هر تمدن و اندیشه‌ای و نگاه به افق موفقیت آنان، اگر بخواهیم در جایگاه تراز برآئیم، باید نسبت آن تمدن را با کتاب و کتابخوانی بسنجیم. تفاوتی ندارد با چه گرایش و نگاه ارزشی به این مسئله نگاه کنیم، مهم این است که از جایگاه کتاب نکاهیم.

وی با اشاره به شخصیت جهادی و فرهنگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: در کنار تمامی مجاهدت‌های کم‌نظیر سیدالشهدای مقاومت برای امنیت منطقه، به ویژگی‌های فرهنگی این شهید والامقام توجه کافی نشده است. همرزم ایشان، در خصوص کتابخوانی حاج قاسم می‌گوید، حاج قاسم کتاب‌هایی را که به او می‌دادم، می‌خواند و با درج یادداشت به من برمی‌گرداند. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مجاهدی بود که نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی داشت.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به شخصیت‌های برجسته فقهی و مبارزاتی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی و احمدشاه مسعود از وجوه فرهنگی آنان نیز گفت و خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که به دلایلی همچون تغییر سبک زندگی، گسترش فضای مجازی و رسانه باید نگران کتاب و کتابخوانی باشیم و آن را از چرخه زندگی حذف نکنیم.

گنابادی‌نژاد تاکید کرد: قلب تپنده و شاهرگ هر جامعه موفقی کتاب و کتابخوانی است. امروز اگر آئینی برگزار شده است که به واسطه آن از کتابداران و فعالان حوزه کتاب قدردانی شود، در این تراز و توصیف ارج نهادیم که قلب تپنده، مغز متفکر و شاهرگ حیات فرهنگی جامعه، بدون شک کتابداران هستند. تاکید می‌کنم برای موفقیت در هر عرصه‌ای باید برای کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

این مسئول بیان داشت: یکی از افتخارات فرهنگی ایران زمین است که در پیشینه تاریخی خود همواره کتاب را اعلای جایگاه خود قرار داده است. مشهدالرضا (ع) مفتخر است که نخستین، قدیمی‌ترین و ممتازترین فعالیت فرهنگی با بیش از چهار قرن فعالیت در آستان قدس رضوی انجام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی دومین استان در حوزه نشر و چاپ است، گفت: این موفقیت‌ها باید بسترساز رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی باشد و کتابداران به‌عنوان افسران توانمند، متفکر و با اخلاقی می‌توانند نسل جدید و خانواده‌ها را برای رسیدن به قله‌های موفقیت با کتاب و کتابخوانی تجهیز کنند.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: به شرایط موجود اکتفا نکنید و در رفع موانع موجود اهتمام ویژه داشته باشید. در حوزه خیرین نیز برای موفقیت بیشتر باید نگاه فرا استانی داشت.

وی با بیان اینکه مشهدالرضا سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر است، بیان داشت: اماکن اقامتی می‌توانند مجهز به ایستگاه‌های مطالعه شوند تا از این طریق بتوان فرهنگ کتابخوانی را گسترش داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند یک سند است و هیچ دستگاه و قشری در این حوزه نباید بدون مسئولیت باشد. این آمادگی وجود دارد تا با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این سند تدوین شود تا با استفاده از ظرفیت ارزشمند کتابداران خلاء موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی برطرف شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد همگی ما خادمان واقعی فرهنگ، کتاب و دین باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار