مروری بر زندگی‌نامه سردار شهید «خلیل مطهرنیا»

«خلیل مطهرنیا» در مهر سال ١٣٣٨ در روستای علی‌آباد از توابع شهرستان جهرم متولد شد و در تاریخ ٢٠ دی ١٣٦۵ در محور شلمچه و عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۳۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۴ - 27November 2023

مروری بر زندگی‌نامه سردار شهید «خلیل مطهرنیا»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، سردار «خلیل مطهرنیا» در مهر سال ١٣٣٨ در روستای علی‌آباد از توابع شهرستان جهرم متولد شد و در تاریخ ٢٠ دی ١٣٦۵ در محور شلمچه و عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

دوران پرنشاط کودکی خلیل با اندوه مرگ پدرش همزمان شد و در طول زمان تحصیل به کارهای مختلفی نیز اشتغال داشت و مخارج زندگی و تحصیل خود را از دسترنج خویش به دست می‌آورد.

وی پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی در سال ١٣۵٧ و در هنگام پیروزی انقلاب، موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و در سال ١٣۵٨ بعد از انصراف از دانشگاه، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهرم در آمد.

خلیل که دوران انقلاب در مبارزات مردمی در شهرستان جهرم از جمله تسخیر ژاندارمری و شهربانی و پادگان ارتش نقش فعالی داشت، پس از انقلاب از بنیان گذاران اصلی بسیج و تشکیل دهندگان گروه‌های مقاومت این شهرستان بود.پس از شروع جنگ تحمیلی نیز این شهید از جمله کسانی بود که رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شد و تا زمان شهادتش در قالب عملیات‌ها شرکت کرد و در عملیات رمضان به عنوان فرمانده گردان و بعد از آن به سمت فرماندهی طرح و عملیات لشکر المهدی(عج) منصوب شد و تا زمان شهادتش در این سمت باقی ماند.

مطهرنیا در سال ١٣٦١ ازدواج کرد و ثمره آن دو فرزند به نام‌های سجاد و فاطمه بود. وی در وصیتنامه خویش درباره فرزندانش، خطاب به همسرش نوشت: «فرزندم سجاد را با اخلاق نیکو و صفات پسندیده تربیت کن و با خودت عهد کن که او را در راه اسلام فدا کنی.»

در جایی دیگر، این شهید بزرگوار، فرزندش را اینگونه وصیت می‌کند: «هیچ وقت به خاطر مقام و مال و ثروت به دیگران احترام نگذار، پشتیبانت خدا باشد و امیدت به تلاش کار خود.»

هر وقت آتش دشمن خیلی شدید می‌شد، شهید مطهرنیا شوخی می‌کرد و می‌گفت وقتی با دشمن درگیر می‌شوید امن‌ترین جا خط مقدم است. وی جزء اولین نفراتی بود که به خاکریز دشمن می‌چسبید و از آنجا عملیات را هدایت می‌کرد.

شهید سلیمانی خیلی شهید خلیل مطهرنیا را قبول داشت و در خصوص شهید مطهرنیا می‌گفت: شهید مطهرنیا در استان فارس ناشناخته مانده است. هم در جهرم و هم در کل استان فارس.

خلیل در حال گذراندن دوره فرماندهی در تهران بود که به محض مطلع شدن از شروع عملیات «کربلای ۴»، خود را به جبهه رساند و در این عملیات شرکت کرد. وی که در عملیات‌های مختلف بارها به شدت مجروح شده بود، سرانجام در تاریخ ٣٠ دی ١٣٦۵ در حالی که مانند امام حسین (ع)، سر بر بدن نداشت به دیدار حضرت دوست شتافت.

پیکر مطهر شهید «خلیل مطهرنیا» در نهم بهمن ١٣٦۵ در شهر جهرم تشییع و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار