ممنوعیت صادرات برخی کالا از موانع صادرکنندگان است

نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعضای خانه صنعتکاران کشور در جهت رفع موانع تولید و بهبود صادرات محصولات داخلی برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹ - 27November 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، نشستی حول محور تولیدات داخلی صادرات محور با حضور «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و اعضای خانه صنعتکاران کشور در محل وزرات خارجه برگزار شد.

در ابتدای این نشست صفری با تاکید بر سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توجه ویژه اقتصادی به حوزه کشورهای قاره آفریقا و آسیای مرکزی ظهار داشت : هم اکنون فضا برای تولید کنندگان داخلی برای صادرات محصولات خود به کشورهای آسیای میانه و آفریقایی و شرق آسیا بخصوص چین کاملا فراهم شده است.

وی گفت: اگرچه فضای صادرات به این کشورها روند رو به رشدی دارد اما لازم است که بخش خصوصی ضمن سفر به این کشورها از نیاز آنها باخبر شوند و مهمتر اینکه محصولات با کیفیتی صادر نمایند.

معاون اقتصادی دیپلماسی وزرارت خارجه تاکید کرد: تولید کنندگان صادرات محور داخلی که قصد فعالیت اقتصادی در کشورهای آفریقایی دارند نباید نگران درآمد شوند چون در این حوزه سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در تظمین درآمد فروش کالاهای صادراتی را به عهده دارند و در این زمینه همکاری لازم را با تولید کنندگان و بازرگانان داخلی خواهند داشت.

صفری افزود: برخی نگران کاهش صادرات به اروپا هستند در حالیکه بزرگترین بازار مصرف و خریدار بسیاری از محصولات ایرانی مربوط به کشورهای پر جمعیتی نظیر چین،هند، روسیه کشورهای حوزه قفقاز و اخیرا نیز کشورهای آفریقایی به این فهرست اضافه شده است و ضرورت دارد تولید کنندگان صادرات محور با سفر به این کشورها و آگاهی از نیاز این کشورها در زمینه صادرات محصولات خود اقدام گسترده تری انجام دهند و یقین بدانید که چه سفرای ما در این کشورها چه در بحث بازاریابی و ورود به بازارها و چه در زمینه تظمین و تسهیل فروش محصولات آنها را یاری خواهند کرد.

در ادامه سید علیرضا بنی هاشمی رئیس خانه صنعتکاران کشور با استقبال از توجه دولت و وزارت خارجه به حوزه های اقتصادی به معرفی این نهاد اقتصادی پرداخت و گفت: خانه صنعتکاران متشکل از ۱۶۷۰۰ عضو فعال با قدمتی ۳۰ ساله در همه ی حوزه های صنعت،معدن، کشاورزی ،تجارت فعال بوده و با ایجاد کمیسیون های مختلف و ایجاد دفاتر در داخل و خارج از کشور سرگرم فعالیت است و در تلاش هستیم ضمن مشاوره و راهنمایی سه قوه باعث استمرار همکاری بیشتر بین بخش خصوصی و دولت شویم

بنی هاشمی افزود: خانه صنعتکاران کشور دارای پتانسیل بالقوه ای در حوزه مشاوره ،آموزش و همکاری در حوزه تولید و صادرات است و امید داریم با همکاری معاونت محترم دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مشکلات صادر کنندگان داخلی به حداقل برسد.

رئیس خانه صنعتکاران با اشاره به اقدامات این نهاد در حمایت از تولیدکنندگان صادرات محور، گفت: با تلاش انجام شده موفق به ایجاد شبکه سازی مالی برای صادر کنندگان در برخی کشورها شده ایم و با توجه به گشایش بازارهای آفریقا آماده اجرای تورهای اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان داخلی به کشورهای مختلف آفریقایی را دارا هستیم.

بنی هاشمی در ادامه با گلایه از اینکه هنوز میز اقتصادی مناطق آزاد در حوزه صادرات به کشورها شکل نگرفته خواهان پیگیری وزارت امورخارجه در زمینه شد.

در این نشست اقتصادی محمد پاینده عضو کمیسیون روابط بین الملل خانه صنعت کاران کشور و رئیس خانه صنعتکاران استان هرمزگان بیان داشت :طبق بیانات مقام معظم رهبری، فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم در جنگ اقتصادی با دشمن هستند لذا توقع می رود دولت حامی و پشتیبان تولیدکنندگان صادرات محور بخصوص در حوزه کشاورزی باشند.

وی گفت: تعیین عوارض صادراتی برای محصولات جالیزی آن‌هم در فصل برداشت، کشاورزان و صادرکنندگان هرمزگان را بارها شوکه کرده است و فعالان اقتصادی هر از گاهی با بخشنامه‌های جدیدی روبرو می‌شوند که عملا باعث کاهش صادرات شده است.

پاینده ادامه داد: از حضرتعالی تقاضا داریم در زمینه قیدوبندهای صادرات محصولات کشاورزی رایزنی و پیگیری نمایید  وی ادامه  داد: در چنین وضعیت اقتصادی  انتظار می‌رود که مسئولین مربوطه ، تجارت محصولات کشاورزی را تسهیل نمابند.

مسئول خانه صنعت کاران هرمزگان عنوان کرد: مشکلات در حوزه‌های دیگر مثل شیلات،معدن ،صنایع دستی نیز وجود دارد اما در حوزه کشاورزی بیشتر دیده می شود از جمله ممنوع شدن صادرات بعضی از کالاها در برخی از فصول سال از موانع صادرات در هرمزگان است که امید می رود این موانع مرتفع شوددر این نشست اقتصادی برخی دیگر از اعضای خانه صنعتکاران کشور به مشکلات و موانع صادرات از جمله از کاهش صادرات بخش خصوصی به برخی از کشورها ، توجه دولت در زمینه سیاست گذاری دو سویه صادر کنندگان داخلی و وارد کنندگان خارجی ،کمبود کشتی های یخچال دار بزرگ و تسهیل در ایجاد برند و کدینگ محصولات صادراتی شدند.

در بخش پایانی این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ضمن تاکید و پیگیری بر رفع مشکلات تولید کنندگان صادرات محور، بیان کرد: باید از وابستگی اقتصادی غرب رها شویم و این فرصت هم اکنون با ظرفیتی که در کشورهای آفریقایی و آسیایی وجود دارد می تواند به عامل مهمی برای توسعه اقتصادی و رشد اشتغال در کشور شود از این رو امیدواریم بخش خصوصی با همکاری دولت بتواند ضمن ارزیابی بازارهای جدید نسبت با تولید با کیفیت تر بخصوص در حوزه بسته بندی گام برداشته و باعث بانی افزایش صادرات بیشتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار