گروه استانهای دفاعپرسـ حجتالاسلام والمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه امام رضا علیهالسلام؛ مکتب و مذهب بر دو اصل جاذبه و دافعه شکل میگیرد. این دو یا به تعبیر دیگر تولی و تبری از ارکان هر مذهب و مکتبی است. رحما و اشداء ارکان مکتب هستند.
پیامبر اسلام در تأسیس مکتب اسلام از سویی به رکن جاذبه و به همپیوستگی جبهه داخلی اسلام تاکید داشتند.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ،(آل عمران، ۱۰۲) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ( آل عمران، ۱۰۳)» این به همپیوستگی جریان و مکتب را از هضم شدن در جریانهای دیگر حفظ کرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم افزون بر تولی، دافعه و تبری را هم برای مکتب اسلام لازم میدانستند. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»(مائده، ۵۵)
سنگ بنای جریان و مکتب تشیع نیز بر دو پایه تولی و تبری بنا گذاشته شده است. جریان تشیع در زمان پیامبر اکرم با روایتهایی مانند حدیث یومالانذار و «يَا عَلِيُّ شِيعَتُكَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» پایهگذاری شد.
سلمان، ابوذر و مقداد از السابقون این جریان بودند. حضور این اصحاب بیشتر نمود تولی از حضرت علی علیهالسلام را داشت.
جریان شیعه افزون بر بعد تولی نیازمند رکن دوم بود که دافعه و تبری باشد. حضرت زهرا سلاماللهعلیها رکن تبری از مخالفان امام علی علیهالسلام را پایهگذاری کردند و تشیع سیاسی را در تاریخ معرفی کردند.
تمامی منابع تاریخی گواه هستند که نخستین مخالفان سقیفه که همگی از اصحاب رسول خدا بودند در خانه فاطمه زهرا اجتماع کردند.
بیشتر این اصحاب با تهدید و تطمیع خانه را ترک کردند و تنها حضرت زهرا و حضرت علی ماندند. روشن بود که باید علی میماند بنابراین حضرت زهرا سلاماللهعلیها پیشقدم شدند و آشکار به دفاع از امام و تبری از مخالفان اقدام کردند.
حضرت زهرا سلام الله علیها در بعد تبری، مبارزه و تمایز خط خود از جریان حاکم را انجام دادند.
مبارزات حضرت زهرا در تاریخ ثبت شده است. کسی نمیتواند این مبارزات را انکار کند. بیعت نکردن با جریان حاکم، خطبه فدکیه، حضور در منازل اصحاب و یادآوری حدیث غدیر نمونهای از این مبارزهها است.
پس از آنکه حضرت زهرا در مبارزه به نتیجهای نرسیدند با پیش گرفتن رفتارهایی نشان دادند که راهشان از جریان حاکم جداست. قهر با جریان حاکم، زیارت قبر حضرت حمزه، وصیت به دفن شبانه، خبر نکردن جریان حاکم به اقامه نماز، پنهان کردن قبر خود نمونهای از جدایی خط حضرت از جریان حاکم است.
انتهای پیام/