به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاعپرس، امیر دریادار دوم «فرهاد فتاحی» فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در نشست هماندیشی دانشجویان ضمن تبیین ماموریت این ناوگروه، به سوالات دانشجویان نیز پاسخ داد.
دریادار دوم فتاحی در ابتدای این نشست، با اشاره به دستور رهبر انقلاب مبنی بر حضور نیروی دریایی ارتش در آبهای دوردست، اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش، فرمانی را از فرماندهی کل قوا مبنی بر این دریافت کرده بود که نیروی دریایی ایران یک نیروی دریایی راهبردی است و باید در آبهای بینالمللی و دوردست حضور موثر و فعال داشته باشد، این حضور قطعاً برای ما برکاتی را برای کشورمان خواهد داشت.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش افزود: امیر دریادار ایرانی به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش افسری هستند که هم در حوزه آموزش و هم در حوزه عملیات فعالیت کردهاند به نحوی که هم با ناو آشنایی دارند و هم هم آموزش و هم دریا را میشناختند. چرا که دریادار ایرانی یک تصمیم بزرگی گرفتند که دو واحد از نیروی دریایی، ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران را به ماموریت کد ۳۶۰ اعزام کند.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اگر سه یا چهار سال قبل فردی وجود داشت که ریسکپذیر بود و جسارت، جرات، دانش و تخصص دریایی را داشت، شاید میتوانست این ماموریت را انجام بدهد، تصریح کرد: دریادار ایرانی بواسطه توانایی و شناخت از ظرفیتهای موجود در نیروی دریایی این ریسک را پذیرفت.
وی ادامه داد: ناوهای آمریکا یا ائتلاف بالای هفت یا هشت هزار تن وزن دارند و هیچ وقت نمیتوانند ۱۲۰ روز پشت سر هم دریانوردی مداوم داشته باشند و نفرات آنها در دریا دوام بیاورند. اینکه نیروهای ما به مدت بیش از هشت ماه به طور مداوم در دریا حضور داشتند، منبع اش از آموزشهای تخصصی و دینی بزرگ است.
وی افزود: ما برای انجام این ماموریت اهداف بسیاری را داشتیم؛ ابتدا اجرای فرمان فرماندهی معظم کل قوا و پس از آن، ما حامل پیام صلح و دوستی ملت ایران برای ملت جهان بودیم و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در تمام آبهای بینالمللی جهان در اقیانوسها با عزت و اقتدار به اهتزاز درآوردیم.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، تصریح کرد: کارشناسان آمریکایی و تئوریسینهای آنها در مقطعی یک نقشه دریایی را روی میز گذاشتند و خطی را از بندرعباس تا قاره آمریکا بروی آن ترسیم کردند که حدود ۹۵۰۰ مایل بود. آنها اعلام کردند که نیروی دریایی ایران توان عبور از عرض اقیانوس اطلس را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد خطری برای ما ایجاد کند. امروز نه تنها ۹ هزار و ۵۰۰ مایل بلکه ۳۵ هزار مایل دریایی (۶۵ هزار کیلومتر) دریانوردی کردیم و بدون کوچکترین مشکل و چالش و قدرت و توان نظامی ایران را به رخ جهانیان کشاندیم.
وی ادامه داد: امروز اثبات کردیم که با تکیه بر دانش و توان بومی جوانان این کشور عزیز ایران نه تنها از عرض اقیانوس اطلس عبور کردند بلکه از طولانیترین مسیر از عرض اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام عبور و بصورت مسلح در اقیانوس آرام حضور پیدا کردند. به این معنا که ناوشکن ایرانی دنا توان رزم سطحی، زیر سطحی و پروازی را داشت و اگر هر تهدیدی به سمت ناوگروه میآمد برای هر کدام از آنها برنامه داشتند.
امیر فتاحی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش از آغاز این ماموریت مشغول مطالعه در خصوص در حوزههای مختلف بودیم، عنوان کرد: یک سال پیش از آغاز این ماموریت در حوزههای مختلف چالشهای احتمالی برای خود را مشخص کردیم. به جرات میتوانم بگویم که نیروی دریایی را میتوانیم به دو برهه تاریخی قبل و بعد از ماموریت کد ۳۶۰ تقسیم کنیم که همکاران من در نیروی دریایی به یک پختگی رسیدهاند و ماموریتهای بزرگتر و مهمتری را در آینده انجام خواهیم داد.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با اشاره به دستاوردهای ماموریت این ناوگروه، خاطرنشان کرد: در حوزه نیروی انسانی اینکه ما به نتیجه رسیدیم که واقعاً در نیروی دریایی ارتش عزیزان و همکارانی هستند که میتوانند ۸ ماه به صورت مداوم در دریا حضور داشته باشند و ماموریت انجام دهند بزرگترین دستاورد برای ما بود.
وی ادامه داد: ما در مقاطعی که داخل دریا حضور داشتیم، دریا شرایط نامناسب و طوفانی داشت، ناوشکن دنا یک ناوشکن تماماً ایرانی است و بسیاری باور نمیکردند و اطمینان نداشتند که دنا بتواند این مسیر را دریانوردی کند و از دریا به سلامت عبور کند.
امیر فتاحی، تاکید کرد: اگر در دریای طوفانی برای ۵ یا ۱۰ دقیقه شناور سیستم فنی خود را از دست بدهد و موتور، ژنراتور و تحرک خود را از دست بدهد براحتی غرق خواهد شد. اگر یک شناور به مرحله غرق شدن برسد در کسری از ثانیه این اتفاق رخ خواهد داد، ولی عزیزان ما در دریای طوفانی ایستادند و یگان را هدایت کردند در دریاهای طوفانی و ما توانستیم این ماموریت را به درستی انجام دهیم.
وی افزود: عبور از تنگه ماژلان و سلبس برای اولین بار در تاریخ نیروی دریایی اتفاق افتاد در حالی که تنگه ماژلان و دماغه امید نیک در عرف دریایی به عنوان قبرستان کشتیها مشهور است.
وی اضافه کرد: هنگامی که ما از سواحل شیلی عبور میکردیم در برنامه دریانوردی ما عبور از تنگه ماژلان به صورت قوی مطرح نبود و قرار بود از قسمت انتهایی قاره آمریکا، دماغه هورن دریانوردی کنیم. اما، به اصرار ما تهران متقاعد شد که از تنگه ماژلان عبور کنیم و بسیار نگران بودند که آیا ما امکان عبور از این تنگه را داریم یا خیر.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، با اشاره به مدت مطالعه بروی ماموریت کد ۳۶۰، بیان کرد: یک سالی که ما در خصوص این ماموریت مطالعه داشتیم به شرکت نفت و کشتیرانی مراجعه کردیم، اما کسی را پیدا نکردیم که در این مسیر دریانوردی کرده باشد، چون در مسیر کشتیرانی ما نیست. در واقع عملاً وارد منطقهای شدیم که هیچ چیز از آن نمیدانستیم.
وی ادامه داد: ما چالشهای بسیاری مانند وضعیت جوی و خطرات پیرامونی احتمالی را برای خود تعریف کرده بودیم که کارگروههای مختلف برای آن تشکیل شد و چالشهای این ماموریت را استخراج کردند. معاونتهای مختلف برای ما بازی جنگ اجرا میکردند و در اتاق بازی جنگ مینشستیم و چالشهای مختلفی را برای ما ایجاد و درباره آن سوال میکردند که اگر یک چالش ایجاد شد آنگاه تدبیر چیست. در این بازی جنگها به یک سری نیازمندیها و راهکارها میرسیدیم و این موضوع بسیار به ما کمک کرد.
امیر فتاحی با اشاره به سایر ابعاد ماموریت کد ۳۶۰، گفت: در این ماموریت برای اینکه نیروها خسته نشوند، یک شنبهای را به نام شنبه بازآموزی تعریف کردیم. در دریا همه روزه موضوع آموزش را در دستور کار داریم. هر روز در تقویم کشور جمهوری اسلامی ایران یک مناسبت دارد و ما در دریا همه مناسبتها اعم از ماه مبارک رمضان، دهه فجر، ایام فاطمیه و سایر مناسبتها را در ناو اجرا میکنیم و از طرفی هر روز هم آموزش داریم.
وی افزود: ما شنبه را به عنوان روز بازآموزی تعریف کردیم و برای عزیزان در ناو گروه، آموزشهای عملی را ایجاد و تحرکاتی را در افراد ایجاد و آموزشهای تئوری را به صورت عملی تمرین میکردیم. به طور مثال، در قسمتی از ناو اعلام میکردیم که بخشی دچار حریق شده یا فردی داخل آب سقوط کرده است که در راستای این اتفاقات تمرینات مختلف برنامهریزی میکردیم تا عزیزان بتوانند به ورزیدگی لازم دست پیدا کنند که بسیار برای ما سودمند بود.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، گفت: در یکی از این موارد، یک شب یکی از نگهبانان ساعت یک بامداد به اشتباه در موتورخانه ناو بندر مکران اعلام حریق کرد، این یک صحنه و لحظه ناگوار بود آن هم در وسط اقیانوس آرام در حالی که همه خواب هستند و فقط یک گروه از نگهبانان بیدار هستند، یک مرتبه اعلام کنند که محل حریق در موتورخانه شناور است.
وی ادامه داد: اثر این آموزشها در صحنه مذکور مشاهده کردیم که همه ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه توانستند طبق شرح وظایف تعریف شده پای کار بیایند. البته ما در همان شرایط بواسطه اینکه همه با سرعت دویدند تا در محل حاضر شوند، دو مصدوم هم دادیم. افرادی که خوابگاهشان در قسمت سینه ناوشکن بود برای رسیدن به موتورخانه که در پاشنه ناو بود، هنگام رسیدن به این محل افتادند و پای آنها آسیب دید.
امیر فتاحی افزود: هنگامی که به محل اعلام حریق رفتیم، شاهد بودیم که یکی از لولههای بخار از یک نقطه نشتی داده، ولی چون حجم بخار زیاد بوده نفر رصد کننده این شرایط از پل فرماندهی، تصور کرده که این دود مربوط به ایجاد حریق است.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، با بیان اینکه من سابقه ۲۱ ساله فعالیت روی شناور و ناو دارم، عنوان کرد: ما در اقیانوس آرام دو طوفان سنگین را پشت سر گذاشتیم. اسم اقیانوس آرام آرام است، ولی واقعاً آرام نیست و دریایی به تلاطم و خرابی اقیانوس آرام ندیده بودم. در حوزه فنی نگران بودیم که بعلت دمای پایین آب ممکن است دستگاههای ما دچار آسیب شده و گازوئیل یا روغن دچار یخزدگی شود و یا دستگاههای ما در فضای باز دچار آسیب شوند.
وی افزود: اگر در آنجا دچار مشکل فنی میشدیم واقعاً کسی نمیتوانست به داد ما برسد. به همین دلیل، ما باید از قبل پیش بینی همه اتفاقاتی که ممکن بود در مسیر رخ بدهد را میکردیم. یعنی به اندازه کافی قطعات یدکی و تیم تعمیرات فنی را با خود میبردیم که این کار را انجام دادیم.
امیر فتاحی با اشاره به مسائل پیشروی ناوگروه ۸۶، تصریح کرد: اتفاقات بسیاری در دریا برای ما رخ داد اینگونه نیست که شما یک ناو شکن را از بندرعباس به حرکت در بیاورید و بتوانید آن را به طور ۸ ماه مداوم استفاده کنید بلکه ما چالشها و اشکالات بسیاری داشتیم و مجبور شدیم چندین بار توقف کنیم و حتی دفعات متعددی به مدت چند شبانه روز استراحت نکردیم و نخوابیدیم تا بتوانیم سیستمهای خود را فعال نگه داریم.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، عنوان کرد: هنگامی که به برزیل رسیدیم و به ملاقات فرمانده منطقه دریایی ریودوژانیرو رفتیم، از ما سوال کردند که شما چگونه به ناوشکن دنا سوخت رسانی کردید. حتی در مورد دیگری جانشین من و فرمانده ناو مکران به من گفت که راننده اتوبوس ما پرسید چگونه به ناوشکن دنا سوخت رسانی کردید. البته ما چندان حساس نشدیم.
وی افزود: حتی در یکی از مهمانیها نیز آدمیرال آنها از ما میپرسد شما چگونه به دنا سوخت رسانی کردید. هنگامی که به آفریقای جنوبی رسیدیم و برای ملاقات با فرمانده منطقه به پایگاه نیرو دریایی آنها رفتیم. یک آدمیرال نشسته بود و معاون هماهنگ کننده گفت این آدمیرال فرمانده ناوتیپ سطحی ماست و فقط به دنبال این موضوع است که مطلع شود چگونه به ناوشکن دنا سوخترسانی شده است.
امیر فتاحی ادامه داد: آنها را به ناو مکران دعوت کردیم تا نحوه سوخت رسانی به ناوشکن دنا را برایشان توضیح دهیم. این مقطع با ماه رمضان مصادف شد و ما یک مهمانی افطاری برگزار کردیم تا در خدمت تعدادی از شیعیان و مسلمانان آفریقا باشیم و به خوبی از این مراسم استقبال شد. در این مهمانی، ۱۹ نفر از نیروی دریایی آفریقای جنوبی نیز در این مراسم یک ساعت زودتر حضور پیدا کردند و آدمیرال آنها روی دک پرواز مکران ایستاده بود و به محض مشاهده من سوال کرد شما چگونه به ناو شکن دنا سوخت رسانی کردهاید در حالی که هیچ سیستم سوخت رسانی بر روی ناو مکران مشاهده نمیکنم.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، گفت: افرادی که در دریا فعالیت کردهاند اهمیت و ارزش این کار را بخوبی متوجه هستند. به آنها گفتیم که این کار از طریق یک روش بومی انجام شد و به دنبال این بودند که احتمالاً ما سوخت هستهای داریم. البته هواپیمای آنها از بعد تنگه ماژلان تا برزیل بدنبال تجهیزات رادیواکتیو و هستهای بود..
وی افزود: ما انواع روشهای ورود به بنادر اعم از رسمی و غیر رسمی را داریم. ما بطور غیر رسمی به بندر جاکارتای اندونزی رفته بودیم، ولی برخورد نیروی دریایی اندونزی کاملاً رسمی بود و در سطح بسیار بالا ناوگروه را دریافت کردند. در برزیل نیز به همین شکل انجام شد البته در برزیل بسیار تحت فشار بودند و نمیگذاشتند ما عکسبرداری انجام دهیم.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با اشاره به دستاوردهای ماموریت این ناوگروه، بیان کرد: ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش دستاوردهای بسیاری داشته است که یکی از آنها این است که ما باید ناوشکن سنگین بسازیم. در حوزه نیروی انسانی فعالیتهای انجام دادیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که میزان آن کم بوده و باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: در حوزه فنی به دستاوردهای جدیدی رسیدیم و چالشهایی به واسطه سرما و وضعیت دریا برای ما ایجاد شد. در خصوص سلاح و سامانه آن سرما چالشهایی برای ما ایجاد کرد و نیاز است بروی آن فعالیت کنیم.
امیر فتاحی گفت: نحوه پشتیبانی و آمادرسانی به ناوگروه ۸۶ بگونهای بود که ما هر آنچه نیاز داشتیم را با خود بردیم و به مدت ۸ ماه هیچ نیازمندی را از هیچ کشوری تهیه نکردیم. این مهم در حالی صورت گرفت که ۳۵۰ نفر در گروه ۸۶ حضور داشتند و باید سه وعده صبحانه ناهار شام به آنها توزیع میشد.
وی ادامه داد: اکنون به مرحلهای رسیدیم که یک شرکتی به ما پیشنهاد داده که یک کانتینر بر روی شناور نصب میکند که به ما امکان میدهد تا هر دو هفته یکبار میتوانید با یک مقدار اندک آب و نور بتوانید سبزی تازه برای خود فراهم کنید. ما از این تجهیز بازدید کردیم و مناسب بود.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با اشاره به نرمافزارهای طراحی شده برای ماموریت کد ۳۶۰، تصریح کرد: اولین تهدید برای ما در دریا وضعیت جوی است. ما تحریم هستیم و نمیتوانستیم از نرمافزارهای خارجی برای پیشبینی وضعیت آب و هوا استفاده کنیم.
وی افزود: همکارانمان در دانشگاه علوم دریایی نوشهر یک نرمافزار هواشناسی را با توجه به دادههای ۵۰ ساله گذشته طراحی کردند و یه نسخه آن در ساحل قرار داشت و یه نسخه نیز در دریا در اختیار ما بود و از آن استفاده میکردیم. ما اکنون در مقطعی هستیم که بسیار راحت به این نرمافزار اعتماد میکنیم و میگوییم یک نرمافزار تمام ایرانی در اختیار داریم.
امیر فتاحی عنوان کرد: ما بیش از ۹۸ درصد به این نرمافزار و کارایی آن اعتماد داریم، ولی روزی که داشتیم از اسکله جدا میشدیم این اطمینان وجود نداشت ما با نرمافزاری روبرو بودیم که باید در یک میدان مورد ارزیابی و آزمایش قرار میگرفت. البته نگرانیهایی در این خصوص داشتیم، ولی این نرمافزار بسیار به ما کمک کرد و توانستیم از طوفانها عبور کنیم.
وی ادامه داد: پیشبینی شرایط طوفان به گونهای نیست که اعلام کنند فردا صبح با طوفان روبرو میشویم بلکه باید از یک هفته تا ۱۰ روز قبل این شرایط را به ما اعلام میکردند. چرا که احتمال دارد طوفان یک منطقه با شعاع ۴۰۰ یا ۵۰۰ مایلی را در بر بگیرد و ما باید حداقل یک هفته تا ۱۰ روز قبل از روبرو شدن با طوفان از آن مطلع میشدیم.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: نرمافزار دیگری که با توجه به تغییر کاربری ایجاد شده در ناوبندر مکران مورد استفاده قرار دادیم نرمافزار توازن کشتی بود. ناو بندر مکران ۲۲۸ متر طول و ۵۴ متر عرض دارد و اگر به درستی مخازن آن بارگیری نشود، احتمال شکستگی آن از میانه کشتی وجود دارد. این کار باید توسط نرمافزار انجام شود البته امکان محاسبه آن به روش دستی نیز وجود دارد، ولی روش دستی نیاز به زمان بیشتری نسبت به روش کامپیوتری دارد.
وی افزود: ما در حوزه استفاده از نرمافزارهای این حوزه نیز تحریم بودیم و به همین دلیل متخصصان نیروی دریایی ارتش در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در نوشهر این نرمافزار را طراحی کرده و ساختند که این نرمافزار در این ماموریت با موفقیت خود را اثبات کرد و ما توانستیم در دریا از آن استفاده کنیم.
امیر فتاحی در پایان به سوالات دانشجویان درخصوص ماموریت کد ۳۶۰ که توسط ناوگروه ۸۶ انجام شد، پاسخ داد.
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان، مبنی بر اینکه نیروهای حاضر به چه نحو توانستند با خیال راحت در دریا حضور پیدا کنند و از بابت خانوادههای خود نگران نباشند، عنوان کرد: خانوادهها در این ماموریت بسیار با ما همراه بودند و بسیار به ما کمک میکردند به نحوی که افراد حاضر در دریا خیالشان از خانوادههای خود راحت بود. اقداماتی در ساحل فرمانده نیروی دریایی ارتش انجام و یک دستورالعملی به نام خرسندسازی خانوادهها تهیه شد که بسیار تاثیرگذار بود.
وی ادامه داد: عزیزان ما از عقیدتی سیاسی و حفاظت با ما همراه بودند که با برگزاری مراسمات و برنامههای مختلف اعم از جشن یا سوگواری ایام مذهبی بسیار کمک میکردند. مضاف بر اینکه نفرات شرکت کننده در این ماموریت، انتخاب شده بودند و هیچ نیرویی را با زور و اجبار با خود همراه نکردیم یعنی تنها ماموریتی بود که با توجه به اینکه همه نظامی هستیم نگفتیم شما باید به این ماموریت بیایید و بنابر انتخاب خود آمدند.
امیر فتاحی بیان کرد: مهمترین مسئله این بود که افراد اصلی یگان سالهای سال با یکدیگر کار کرده بودیم و همدیگر را میشناختیم و با یکدیگر همدل و همراه بودیم و این بسیار تاثیرگذار بود. البته ما بحث به خاطر فرمانده را در این ماموریت دیدیم یعنی اینکه به خاطر فرمانده تحمل میکنم و در ماموریت تحمل میکنم.
در این نشست نیز، یکی دیگر از دانشجویان خطاب به فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش گفت: ما همواره برای شما دعا میکنیم و انشاءالله خداوند همیشه یار و همراه شما باشد. چرا که انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری را برای عزت اسلام و مسلمین انجام داده است.
فرمانده ناوگروه ۸۶ خطاب به این دانشجو عنوان کرد: ما هنگام ماه رمضان در کیپتاون آفریقای جنوبی بودیم. حاج آقا حیدرآفتاب وقتی مشاهده کرد نفرات ما روی ناو بندر مکران در حال اقامه نماز جماعت هستند، از ما برای حضور در مراسم افطاری دعوت کرد و خطاب به ما گفت که شما باعث عزت ما مسلمانان شدهاید.
انتهای پیام/ 241