مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران تاکید کرد؛

لزوم تشکیل دادگاهی ملی برای رسیدگی به جنایت‌های اسرائیل

ذاکرالحسینی در همایش گذر حقوقی از گذرگاه غزه که در مشهد برگزار شد بر لزوم تشکیل دادگاهی ملی برای رسیدگی به جنایت‌های اسرائیل تاکید شد.
کد خبر: ۶۳۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ - 10December 2023

لزوم تشکیل دادگاهی ملی برای رسیدگی به جنایت‌های اسرائیلبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، همایش «گذر حقوقی از گذرگاه غزه» با هدف بررسی مسائل حقوقی و محکومیت جنایات اسرائیل شب گذشته با حضور «محمدهادی ذاکرالحسین» مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران و جمعی از دانشجویان حقوق و علوم سیاسی در تالار قدس حرم امام رضا علیه‌‌السلام، برگزار شد.

ذاکرالحسین در این همایش اظهار داشت: این همایش را می‌توان از منظر حقوق کیفری بین‌المللی یک اقدام لازم در کنشگری در جنگ حقوقی و جنگ روایتیِ این روزهای غزه دانست.

وی افزود: هر جنگ نظامی بین‌المللی که اتفاق می‌افتد، قوای جنایتکار آن، وارد یک جنگ روایتی می‌شوند و به روایت‌سازی در ارتباط با رفتارهای مجرمانه خود می‌پردازند تا جنایت‌های خود را انکار و تحریف کنند.

مدیر مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران ادامه داد: در برابر این جنگ روایتی طبیعتاً باید مبتکرانه، هم دولت‌ها و هم کنشگران غیردولتی از جمله مجامع حقوقی، دانشگاه‌ها و حقوقدانان به روایتگری و تبیین حقوقی جنایت‌ها بپردازند تا نشان دهند آنچه که واقع می‌شود رفتارهای مجرمانه‌ای است که قابل تعقیب در سطح بین‌الملل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر دولت‌های دیگر بر اساس دکترین مسئولیت حمایت، یک تعهد عرف بین‌الملل دارد که به حمایت از قربانیان جرائم بین‌المللی در نوار غزه و ملت فلسطین می‌پردازد.

ذاکرالحسین خاطرنشان کرد: برخی از مجامع که صاحب صلاحیت هستند می‌توانند به این جرائم رسیدگی کنند مانند دیوان کیفری بین‌المللی اما مهمتر از آن ساز و کارهایی است که نظام عدالت کیفری ‌بین‌المللی در اختیار دولت‌ها قرار داده است تا در سطح ملی بتوانند با مرتکبان این جرائم مقابله کنند.

مدیر مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران تصریح کرد: متاسفانه ما از این ساز و کارها آنچنان که باید و شاید استفاده نکرده‌ایم به این دلیل که نظام حقوقی ما هنوز مجهز به جرم‌انگاری جنایات بین‌المللی نیست تا در محاکمه داخلی خود جنایتکاران صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و حتی نسل‌کشی که این روزها شاهد ارتکاب آن در نوار غزه هستیم تحت محاکمه قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: این خلاء قانونی با اراده جدی که در مقامات قضایی وجود دارد، رفع شود.

ذاکرالحسین بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع این خلاء قانونی می‌تواند یک دادگاه ویژه ملی در داخل کشور که دارای صلاحیت نسبت به جنایت بین‌المللی ارتکابی رژیم صهیونیستی باشد، تشکیل دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار