امام جمعه اردبیل:

رسیدن به درجات آخرت متضمن علم توأم با عمل است

آیت‌الله «عاملی» گفت: قلب پیامبر از عرش بالاتر است و خداوند رسیدن به درجات آخرت را متضمن علم توأم با عمل و رعایت اخلاق دانسته است.
کد خبر: ۶۳۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ - 11December 2023

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، آیت‌الله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه در استان اردبیل شامگاه (یکشنبه) در سلسله نشست‌های اخلاقی با دانشجویان که در پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل برگزار شد، به تبیین اخلاقیات در علم‌آموزی و عمل به علم پرداخت و اظهار داشت: در روایات آمده که قلب پیامبر (ص) از عرش بالاتر است پس بنابراین درجات آخرت به علم توأم با رعایت اخلاق است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال حساب ویژه‌ای برای عالم و علما باز کرده است، گفت: خداوند وقتی که می‌خواهد پیامبر را معرفی کند، با علم معرفی می‌کند.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل به مناجات ائمه معصومین (ع) با خداوند متعال اشاره کرد و افزود: مناجات‌های حضرت امیرالمؤمنین (ع)، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) در عالم راز و نیاز با خداوند متعال بی‌نظیر و غوغا است، ادبیاتی که ائمه معصومین (ع) با خداوند متعال با آن نجوا می‌کنند و با خالق خود به راز و نیاز می‌پردازند در هیچ جای عالم پیدا نمی‌شود.

آیت‌الله عاملی به ترجمه دعای کمیل در روسیه اشاره کرد و ادامه داد: با اینکه مردم روسیه از عام‌ترین تا خاص‌ترین افراد این کشور با این مفاهیم با خدا گفتگو می‌کنند، با اینکه نمی‌دانند اصل این نجوا به کجا بر می‌گردد، اما با مفاهیم این دعا انس و الفتی برقرار کرده‌اند که بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه مملو از درس‌های معرفتی و اخلاقی است، تصریح کرد: این کتاب که برگرفته از احادیث، نامه‌ها و خطبه‌های حضرت امیرالمؤمنین (ع) است، مملو از محبت و عشق به مؤمنین است.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه همدلی بهتر از هم‌زبانی است، خاطرنشان کرد: زبان خداوند متعال به تعبیر عرفا زبان درد است، آن گاه که دل انسان مملو از درد است و در این زمان با خداوند متعال به نجوا می‌پردازند، قیمت ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به پل صراط نیز اشاره کرد و گفت: پل صراط در واقع صورت انسان است، بنابراین شایسته است هر وقت انسان دردمند شد با اخلاص به نماز بایستد و با خالق خود به راز و نیاز بپردازد.

وی به حقیقت و معنای ذکر نیز اشاره کرد و ابراز داشت: ذکر مطالعه جمال حق است.

این مسئول به چگونگی ملاقات روح انسان با خداوند متعال طبق احادیث و روایات بر جای مانده از ائمه معصومین اشاره کرد و افزود: وقتی روح انسان دنیا را ترک کرد در بارگاه الهی زبان به اعتراف می‌گشاید و می‌گوید هر جا را دیدم خداوند متعال حاضر و ناظر بود.

آیت‌الله عاملی به نزول ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت بشر اشاره کرد و ادامه داد: این ۱۲۴ هزار پیامبر سفیر عشق هستند.

وی خاطرنشان کرد: عارف عمق عظمت و الطاف خداوند متعال را درک می‌کند به بی‌حیایی و بی‌ادبی خود اعتراف می‌کند، بنابراین اولین چیزی که کافر بعد از مرگ به آن پی می‌برد، جدیت عالم خلقت و حق را درک می‌کند.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: اولین کاری که بعد از مرگ با انسان انجام می‌شود، این است که روح انسان در محضر الهی حاضر و پاسخگو می‌شود.

امام جمعه اردبیل از دانشجویان خواست با مطالعه کتاب‌های اخلاقی برجای مانده از بزرگان دین، توأم با علم‌آموزی به فراگیری اخلاقیات نیز بپردازند تا با تهذیب نفس و خودسازی در اصلاح جامعه پیرامون نیز اثرگذار شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار