زکزاکی، شیخ تلاش و تشیع، از اسلام، ایران و امام گفت

رهبر جنبش اسلامی نیجریه درباره هم‌صحبتی با امام خمینی (ره) و تاثیرات او بر جهان اسلام و تلاش‌هایش برای اشاعه تشیع در قاره آفریقا گفت.
کد خبر: ۶۳۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱ - 13December 2023

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از چندی پیش به ایران سفر کرده است، به مناسبت ایام سالگرد حادثه تلخ زاریا، در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مقابل دوربین برنامه «جماران» شبکه یک سیما قرار گرفت.

او که اکنون ۷۰ سال دارد، خود را یک فعال اسلامی و کسی که تمام عمر خود را به فعالیت‌های اسلامی پرداخته است، معرفی کرد. او از نخستین آشنایی خود با نام حضرت امام خمینی (ره) گفت و بیان کرد: در دوران دانشجویی استاد علوم سیاسی آمریکایی داشتیم که در مورد نفوذ سیاسی تدریس میکرد و در مورد تفاوت بین نفوذ و قدرت اینگونه می‌گفت که ممکن است کسی قدرت داشته باشد، اما تاثیرگذارترین فرد کشور نباشد. سپس او مثالی از ایران آورد که در ایران قدرت در دست شاه است و روی تابلو نام امام خمینی، که تا آن زمان من چنین نامی نشنیده بودم را نوشت و گفت، اما این مرد تأثیرگذارترین فرد در ایران است که قدرت در دستش نیست.

شیخ زکزاکی افزود: زمانی که امام در فرانسه بودند نام و تصاویر ایشان را از رسانه‌های مسلمان می‌شنیدیم. همچنین وقایع مربوط به ایران را از یکسری مجلات معروف دنبال می‌کردم. در آن زمان ما برای دریافت اطلاعات به رسانه‌ها وابسته بودیم و عمدتاً رسانه‌های غربی. ما بسیار تحت تأثیر آنچه می‌شنیدیم بودیم، زیرا در آن زمان در دانشگاه نوعی جنگ ایدئولوژیک بین ما مسلمانانی که آینده کشور را اسلامی می‌دیدیم و کسانی که می‌گفتند آینده باید کمونیستی باشد وجود داشت؛ بنابراین آنچه در ایران اتفاق می‌افتاد، انگیزه‌های ما را تقویت کرد.

انقلاب، تغییر مردم است

وی در پاسخ به اینکه چه ویژگی‌هایی از امام خمینی برای مردم نیجریه و حرکت انقلابی آن‌ها برجسته بود، گفت: ما قبل از انقلاب ایران به این فکر می‌کردیم که چگونه می‌توان اسلام را به شکوه خود بازگرداند، خیلی‌ها فکر می‌کردند باید وارد حکومت شوند و آن را از درون تغییر دهند، برخی هم فکر می‌کردند باید از اسلحه استفاده کنند و بجنگند. اما امام راه دیگری را به ما نشان داد و نشان داد که همه مردم می‌توانند ارتش باشند، لازم نیست در حکومت نفوذ کنید یا اسلحه به دست بگیرید. شما مردم را به قیام دعوت و بیدار کنید، و هر زمان مردم بیدار شوند می‌توانند نظام را تغییر دهند، این چیزی است که ما از امام یاد گرفتیم.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه با تاکید بر اینکه انقلاب تغییر حکومت نیست، بلکه تغییر مردم است، افزود: تغییر مردم از درون است که نگرش مردم را تغییر می‌دهد. هرگاه تفکر مردم تغییر می‌کند تغییر اساسی پیش می‌آید و امام این کار را انجام داد و انقلاب مردم را با تغییر افکار مردم شکل داد.

شیخ زکزاکی روایتی از دیدن تصویر امام در حال نماز بیان کرد که تاثیر زیادی بر وی و اطرافیان اش داشت و گفت: یکی از پسران خواهر کوچکترم به خانه ام آمد و عکس امام را روی دیوار دید که فکر می‌کنم حدود ۵ ساله بود و از من می‌پرسید که آیا آن عکس، عکس حضرت محمد است؟ به او گفتم نه این عکس حضرت محمد نیست بلکه عکس نوه اوست. می‌توانید ببینید که این عکس چگونه روی یک پسر کوچک حدوداً ۵ ساله تأثیر می‌گذارد. دقیقا همانطور که ما او را دیدیم.

زکزاکی از اسلام، ایران و امام گفت؛ شیخ تلاش و تشیع

شیخ زکزاکی در دوران جوانی

شخصیت امام خمینی برای مردم نیجریه آشنا بود

وی درباره شناخت مردم نیجریه از امام خمینی (ره) بیان کرد: انقلابی در نیجریه حدود ۲۲۰ سال پیش بود که توسط یکی از علما به نام شیخ عثمان بن فودیو رهبری شده بود. مردم نیجریه بعدها، وقتی امام را دیدند، او را به شیخ عثمان تشبیه کردند، بنابراین درک شخصیت ایشان برایشان بسیار آسان بود. درک اینکه او نمادی از تغییر به سوی اسلام است برای مردم مسلمان نیجریه دشوار نبود.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه افزود: مردم نیجریه هنوز شیخ عثمان و تغییری را که او به ارمغان آورده بود را به یاد داشتند و می‌دانستند که آن یکی را به قدرت استعمار باخته‌اند و حالا نمی‌دانستند چگونه می‌توانند به آنچه از دست داده‌اند بازگردند. با دیدن امام و توانایی ایشان در اجرای اسلام در عصر حاضر، بسیاری از مردم امیدشان را دوباره به دست آوردند. خیلی از مردم امیدشان را کاملا باخته بودند و به حضور امام زمان (عج) امید داشتند. ولی آشنایی با امام خمینی این امید را به آن‌ها داد که آن چه در ایران رخ داده است، با وجود تفاوت‌هایی، همچنین می‌تواند در مکانی به نام نیجریه و در واقع غرب آفریقا رخ دهد.

وی با بیان اینکه زمان زیادی طول کشید تا بتوانم به مردم نیجریه یاد بدهم که آموزش‌های اسلامی امام خمینی مرزی ندارد، ابراز کرد: این موضوع محدود به ایران نیست، این یک نوع پیام جهانی برای همه مسلمانان است. البته نوعی که مردم ایران قیام کردند باعث شد که مردمی که شاهد انقلاب بودند ببینند که چگونه یک آرزوی مشترک برای مردم وجود داشت. زیرا به راحتی می‌توانستی مشاهده کنی که چگونه همه مردم تحت یک رهبری، متحد می‌شوند و به یک زبان صحبت می‌کنند و یک چیز می‌گویند و مانند یک خانواده با قدرت ایستاده اند تا از آزار و اذیت و تجاوز رژیم وقت رها شوند.

شیخ زکزاکی نخستین آشنایی خود با مردم ایران را به پیوست نگارش مقاله‌ای درباره ایران در دوره شرق‌شناسی عنوان کرد و گفت: آن مقاله یادآور این حدیث معروف پیامبر در آخرین نبردشان بود که از ایشان پرسیده شد که آن مردم چه کسانی هستند و پیامبر درباره مردم سرزمین سلمان فارسی گفت که اگر ایمان در ثریا باشد، مردم از سرزمین فارس یه آن دست پیدا می‌کنند. ما در نیجریه معنای این حدیث را قبلاً نمی‌دانستیم، اما بعد‌ها متوجه منظور واقعی آن شدیم؛ وقتی قدرت مردم ایران در انقلاب اسلامی و بالابردن نام اسلام توسط آن‌ها را دیدیم.

امام خمینی هنوز زنده است

وی در ادامه تاکید کرد: امام خمینی (ره) هنوز زنده است، چون عقایدش هنوز معتبر است. شخصیت او هنوز بر مردم تأثیر می‌گذارد. برای همین است که دشمنان به شخصیت امام حمله میکنند، چون میبینند هنوز این شخصیت بر مردم تاثیرگذار است. امام روح الله همانطور که نامشان گویا است روح الله هستند، آن روح هنوز هست و نمی‌میرد.

شیخ زکزاکی خاطره‌ای از اوایل انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: من وقتی در نخستین سالگرد انقلاب در سال ۱۹۸۰ به ایران آمدم، در آن زمان امام در بیمارستان بستری بودند که من ایشان را آنجا عیادت کردم. آنجا هیچ ترسی از ضبط صوت وجود نداشت و ضبط صوت من خیلی نزدیک به دهان ایشان بود و او تمام صحبت‌هایش را ضبط می‌کرد. وقتی به نیجریه برگشتم، گاهی اوقات می‌توانستم برخی از افراد را ببینم، حتی برخی از دانش آموزان دبیرستانی که حدود ۱۲ کیلومتر و بیشتر را دنبالم می‌آمدند تا بتوانند کسی را ببینند که از ایران آمده است و به سخنان امام خمینی گوش بدهند.

سالنی آنجا بود که آنقدر پر بود و عده‌ای بیرون بودند و برخی حتی شیشه پنجره‌ها را شکستند تا من را ببینند. من صدای امام را در سالن پخش می‌کردم و سخنان ایشان را همزمان ترجمه هم میکردم. یادم است که قسمتی درباره کشتار و قتل عام مردم بی‌گناه صحبت می‌کردند و مردم نیجریه با علاقه گوش می‌سپردند. فقط می‌خواهم یادآوری کنم که چقدر شخصیت امام بر مردم آن زمان و حتی امروز تأثیرگذار است.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه، با به روایت معروف هدیه حضرت امام خمینی به ایشان اشاره و بیان کرد: در سالروز نخستین پیروزی انقلاب ایران، این افتخار نصیب من شد که به طور خصوصی نزد امام بروم. این ملاقات فقط بین خود من و امام و مترجم بود. البته ایشان عربی صحبت می‌کردند. آن حدیث را برایشان گفتم که «هر که بمیرد و در گردن او بیعتی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است». به ایشان گفتم که، چون در محضرشان هستم، پس دوست دارم با ایشان بیعت کنم. امام فرمودند هرچند با من دست می‌دهند، ولی به این معنی نیست که دست‌دادن بیعت را تکمیل می‌کند. گفت من باید حاضر باشم مسائل اسلام را در خودم قوی کنم و به دیگران یاد بدهم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) یک نسخه از قرآن آورد و اسمم را در آن نوشت و امضا کرد. البته من این قرآن را به دقت نگهداری می‌کردم و آن را زیاد می‌خواندم. اما در حملات بسیاری که به محل زندگی من شد، آن قرآن را گم کردم. متأسفانه نسخه‌ای از نوشته نداشتم و آن را به کلی از دست دادم، اما خاطره آن لحظه هنوز در قلب من است.

زکزاکی از اسلام، ایران و امام گفت؛ شیخ تلاش و تشیع
دیدار شیخ زکزاکی با مقام معظم رهبری، مهرماه ۱۴۰۲

اهل بیت همیشه در ایمان اسلامی وجود داشته است

شیخ زکزاکی همچنین ابراز کرد: وظیفه من این است که قرآن را بخوانم و به آن عمل کنم و به دیگران بیاموزانم و این کاری است که در حد توان خودم انجام داده‌ام. وقتی برگشتم فهمیدم این طریقت نیست که باید پیروی می‌کردم بلکه راهی بود که باید به خودی خود درک می‌کردم و از قبل می‌دانستم. اهل بیت همیشه در ایمان اسلامی وجود داشته و من باید این را خودم می‌فهمیدم. شیعه یک دین جدید نیست، همان اسلام است همراه با دانش از اهل بیت. این قسمت پنهانی پیام اسلام است که اهل بیت و ولایت امیرالمومنین را شامل می‌شود. هرکه به پیامبر ایمان می‌آورد، این قسمت پیام پیامبر را هم قبول می‌کند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه، درباره گرویدن به مذهب تشیع و ترویج آن بین مردم توضیح داد: وقتی من به نیجریه برگشتم با مردم در این‌باره صحبت نمی‌کردم، چون هدف، همبستگی مردم مسلمان بود. فقط در مورد اسلام و وحدت مسلمانان صحبت کردم و لزوم تلاش مسلمانان و استقرار اسلام در زندگی خودشان و در ملت‌های خودشان را یادآور شدم. فقط زمانی که مردم نزدیکم می‌شدند، می‌توانستند تقاوت‌ها را در عمل ببینند.

هرگز نمی‌خواستم مردم بگویند دین جدیدی آوردم، زیرا زمانی که سجده می‌کردم، تسبیحات می‌خواندم و مدل وضو هم متفاوت بود؛ بنابراین من انجام آن کار‌ها را در ملاء عام متوقف کردم تا نظر مردم عوض نشود و چیز متفاوتی نبینند. اینگونه بود که مردم به تدریج شروع به درک شیعه و اهل بیت کردند و آن را پذیرفتند. البته قدرت دعا‌هایی مانند صحیفه سجادیه و کمیل و مفاتیح الجنان هم بود که باعث شد مردم آنچه را که من می‌گویم را درک کنند. اینکه اجباری وجود نداشته باشد مهم بود.

یک خمینی، کافی است

وی درباره لقب خمینیون که به او داده شده است، گفت: وقتی مردم اسم من را می‌گفتند من تاکید کردم که خودم هیچ دستاوردی ندارم. من فقط پیام امام را به مردم رساندم که تمام کار من است. در پس این پیام در واقع نفوذ یک مرد است که الان دیگر بین ما نیست. شنیده‌ام که به من می‌گویند خمینی آفریقا، اما حقیقت این است که او خمینی جهان بوده است. اگر دو خمینی باشد، به هرج و مرج می‌رسیم، یکی کافی است. تنها چیزی که دنیا نیاز دارد این است که از آموزش‌های او پیروی کند.

شیخ زکزاکی در ادامه به سال‌های حبس و شکنجه خود و کشتار‌های شیعیان در نیجریه اشاره کرد و گفت: علی‌رغم همه مصائب، راه مبارزه را ادامه خواهیم داد تا جایی که نه تنها در نیجریه بلکه غرب آفریقا، اسلام برقرار شود.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در بخشی دیگری از این گفتگو، به تبیین تفاوت‌های فرهنگی ایران و نیجریه پرداخت و گفت: تفاوت‌های زیادی بین نیجریه و ایران وجود دارد، اما الحمدلله همه ما در این بخش از جهان مسلمان هستیم. در این منطقه قبل از حضور استعمار نوعی نظم اسلامی وجود داشته است. استعمار برای برآورده کردن خواسته‌ها و علایق ما به این منطقه نیامد. آن‌ها برای رسیدن به اهداف خودشان به این منطقه آمدند. در نتیجه فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در نیجریه ساکن شدند و بین خودشان تفاوت‌هایی داشتند، ولی بعدا به ما پیوستند و یک کشور متحد را تشکیل دادیم. آن‌ها در سمت غربی کشور بودند.

مردم نیجریه تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران هستند

وی همچنین ابراز کرد: فرهنگ ما با فرهنگ غرب تفاوت دارد. زبان ما متفاوت است و همچنین تاریخ ما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در نتیجه آن‌ها برای رسیدن به اهداف خودشان به اینجا آمدند. با توجه به حضور استعمار در آنجا، نیجریه و ایران از این لحاظ با هم تفاوت‌های زیادی دارند. جمعیت مردم غیرمسلمان در ایران محدود است، ولی نیجریه جمعیت غیرمسلمان زیادی دارد. ولی ما یعنی بخش مسلمان‌نشین، از آنچه در ایران می‌گذشت الهام گرفتیم و تاثیر پذیرفتیم.

شیخ زکزاکی افزود: برخی از مردم نیجریه می‌گفتند فرهنگ شما و ایرانی‌ها متفاوت است، مذهب شما با مذهب ایرانی‌ها متفاوت است، ولی من می‌گویم که واقعیت این است که دین هر دوی ما اسلام است و ما در این زمینه اشتراک داریم. همین اسلام در ترکیه هم هست. ممکن است نحوه عمل به اسلام در دو کشور شبیه یکدیگر باشد نه لزوما شباهت دقیق و کامل، اما شباهت تقریبی. ولی مردم در کشور ما تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران، بیدار شدند و ما هر روز شاهد این موضوع هستیم.

هر سال هفته امام خمینی (ره) در نیجریه برگزار می‌شود

رهبر جنبش اسلامی نیجیه، درباره میزان آشنایی مردم نیجریه با اسلام و امام خمینی (ره) بیان کرد: در نیجریه، تعداد زیادی کتاب در این باره منتشر و سخنرانی‌های زیادی ایراد شده است. مقالات زیادی هم نوشته شده است. ما در نیجریه چیزی داریم که به آن هفته امام می‌گوییم و هر سال ماه ژوئن برگزار می‌شود. این مناسبت در همه جا گرامی داشته می‌شود. در این هفته در همه جا سخنرانی‌هایی در مورد جنبه‌های مختلف اندیشه امام ایراد می‌شود.

در مورد نحوه رهبری ایشان، در مورد توانایی ایشان در متحد کردن مردم، در مورد دانش بالای ایشان، در مورد روش ایشان، همه این سخنرانی‌ها توسط اهل تفکر و روشنفکران ایراد می‌شود و معمولا تمام این سخنرانی‌ها در کتابی جمع‌آوری می‌شود. همچنین بخش‌هایی از این صحبت‌ها و نوشته‌ها در مورد امام بین مردم نواحی اطراف پخش شده و به آن‌ها در مورد امام توضیحاتی داده می‌شود. این‌ها برنامه‌های هفته امام است.

وی ادامه داد: همچنین هفته‌ای وجود دارد با عنوان هفته وحدت که در ماه ربیع الاول است. بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول. در طول هفته امام، ما مردم با تفکرات مختلف را جمع می‌کنیم. می‌دانید که در بین سنی‌ها هم سلفی‌ها و افراد دیگری هستند. ما همه آن‌ها را دعوت می‌کنیم. در این جلسه در مورد جنبه‌های مختلف امام صحبت می‌شود و همچنین برخی از خود آن‌ها نیز صحبت می‌کنند. برخی از آن‌ها در مورد امام جعفر صادق (ع) نیز صحبت می‌کنند. ممکن است شما تعجب کنید از این امر که برخی از اهل سنت براساس منابع خودشان در مورد امام جعفر صادق صحبت می‌کنند. همچنین آن‌ها در مورد امام خمینی صحبت می‌کنند، اینکه چگونه مردم را متحد کرد. صحبت کردن در مورد امام بسیار رایج است مخصوصا در بین افراد عالم و دانشمند و معمولا هم به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

شیخ زکزاکی با اشاره به شنیدن خبر رحلت امام خمینی (ره) گفت: متاسفانه خبر رحلت امام، زمانی آمد که من در زندان بودم و آن‌ها در آن زمان مرا به شدت زیر نظر داشتند. پیشتر من یک رادیو داشتم که تنها منبع موجود برای خبرگیری از دنیا بود. ولی در آن زمان من نمی‌توانستم از رادیو استفاده کنم، چون زندانبانان گاهی ناگهانی برای جستجوی سلول من می‌آمدند.

به هر حال خبر رحلت امام در زمانی که من در زندان بودم به من رسید و من نمی‌دانستم چه اتفاقاتی در حال وقوع است. من به افراد زندانی می‌گفتم که خوشبختانه حضرت امام موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. رحلت حضرت امام اتفاق بسیار ناراحت کننده‌ای برای من بود در حالی که در زندان بودم. همچنین من خبر شهادت آیت الله بهشتی و رئیس جمهور رجایی را هم زمانی که در زندان بودم شنیدم. همچنین زمانی که خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم هم در زندان بودم و امکان و اجازه عزاداری نداشتم.

زکزاکی از اسلام، ایران و امام گفت؛ شیخ تلاش و تشیع

دیدار شیخ زکزاکی و خانواده اش با رهبر معظم انقلاب، مهرماه ۱۴۰۲

آیت الله خامنه‌ای بر مقتضیات زمانه مسلط است

وی ادامه داد: هنوز هم تلخی این موضوع که در زمان زندان خبر رحلت امام را دریافت کردم را به خوبی به خاطر دارم. این یک بدشانسی بود برای من. من تلاش کردم پیامی به مردم نیجریه بدهم و بگویم که امام هنوز هم زنده است، چون تعلیمات و اندیشه هایش زنده است؛ و خدا را شکر می‌کنیم که ایشان جانشینی همچون سید علی خامنه‌ای دارد. از خبر جانشینی ایشان بسیار خشنود شدم و این موضوع خبر خوبی بود، زیرا شخصی با دانش و تجربه شبیه حضرت امام و تجربه سیاسی خاص و دانش از عصر خودش، رهبر شد. آیت الله خامنه‌ای بر مقتضیات زمانه مسلط است و همچنین بر اصول و فروع دین اسلام. این‌ها باعث شده که ایشان بتواند سنگینی بار رهبری را به دوش بکشد به گونه‌ای که گویی امام زنده است.

شیخ زکزاکی، در ادامه به دیدار خود با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: وقتی نخستین بار در سال ۱۹۸۰ به ایران آمدم در دانشگاه تهران در نماز جمعه شرکت کردم. در آن زمان جوان و ۲۷ ساله بودم. خدا را شکر می‌کنم که در جلو جمعیت در صف جلو بودم، در حالی که آیت الله خامنه‌ای امام جمعه بودند. آنجا اولین باری بود که ایشان را شناختم و در مورد ایشان شنیدم. بعد‌ها در شعار‌ها می‌گفتند: سلام بر خمینی، درود بر خامنه ای. حتی یادم می‌آید که از مردم در مورد ایشان پرسیدم و ایشان معروف بود به اینکه سه بار سبحان الله می‌گوید؛ و این خاطره هنوز یادم است که به جای سبحان ربی الاعلی و بحمده سه بار میگفتند سبحان الله. من هم بعدا عادت کردم که سه بار سبحان الله بگویم تا الان. وقتی ایشان رئیس جمهور شد آمدند به آفریقا، شرق آفریقا و کشور‌هایی مانند تانزانیا، و مردم می‌گفتند طلع البدر علینا.

وی ادامه داد: در یکی ار دیدارهایم با مقام معظم رهبری، ایشان من را ابوالشهدا خطاب کردند. من ما تعداد شهدای کمی داریم در برابر ایران و ایشان فرمودند حتی شما هم شهید هستید و شهدا، زنده هستند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در ادامه، ابراز کرد: وقتی به ایران آمدم، وظیفه خودم می‌دانستم که به حرم امام خمینی بروم. من چندین بار به زیارت امام خمینی رفته ام. من با ایشان صحبت می‌کنم گویی ایشان زنده است و جواب من را می‌دهد. من به این فکر نمی‌کنم که الان نمی‌توانم ایشان را ببینم. من ایشان را زنده و حاضر می‌بینم و با ایشان حرف می‌زنم و از ایشان می‌خواهم که با دعاهایشان به ما کمک کنند و آموزه‌های ایشان هر چه بیشتر در جهان پخش شود. همچنین از خانه امام بار‌ها بازدید کرده ام. هر وقت به آنجا میروم امام را به خاطر می‌آورم و یاد ایشان برایم زنده می‌شود و بسیار گریه می‌کنم.

وی همچنین بیان کرد: گاهی از بیمارستانی که امام خمینی (ره) در آن درگذشت بازدید می‌کنم. تخت ایشان هنوز در آنجا است و ایشان در همان تخت سجده هم می‌کرد. آخرین بار در آن تصویر نوه ایشان را هم دیدم؛ سیدحسن. من هر بار که به ایران می‌آیم با دختر ایشان سیده مصطفوی نیز دیدار می‌کنم. خانه ایشان (امام خمینی) در قم را هم می‌بینم و همه این‌ها من را به یاد امام می‌اندازد و خاطره ایشان را در ذهن من تازه می‌کند.

شیخ زکزاکی در پاسخ به این سوال که آیا ایران کمک‌های مالی، نظامی و تسلیحاتی به نیجریه دارد، گفت: نخستین چیزی که به ذهن انسان می‌آید این است که این حرف‌ها ساخته ذهن مخالفان به ویژه مخالفان انقلاب اسلامی است، حتی در بین ایرانی ها. شخصی بود که در سفارت فرانسه در نیجریه بود و به من گفت که ایران دارد تلاش‌های زیادی می‌کند. ولی من گفتم این افرادی که بیرون می‌آیند و به خیابان می‌آیند از همه جا هستند و سازمان‌دهی شده نیستند. منتقدین و مخالفان ایران می‌گویند این‌ها پول نفت است. دلار‌های نفتی است که برای شما پمپاژ می‌شود. ولی من همیشه این حرف را به آن‌ها می‌گویم که ببینید اگر مسئله مالی است بگویید شما چقدر می‌گیرید که در مقابل گلوله بایستید؟

زکزاکی از اسلام، ایران و امام گفت؛ شیخ تلاش و تشیع

استقبال از شیخ زکزاکی در فرودگاه امام خمینی (ره)، مهر ۱۴۰۲، تهران

وقتی مردم را دارید همه چیز دارید

رهبر جنبش اسلامی نیجریه، افزود: ما مدرسه و بیمارستان حسینه و مراکز اسلامی می‌سازیم. آیا این‌ها بیشتر از ظرفیت ما است؟ ما همه مدارس را به وسیله یک موسسه‌ای در آنجا ساخته ایم. ما آن‌ها را به چالش می‌کشیم و می‌پرسیم پروژه‌ای هست که فراتر از ظرفیت ما باشد؟ یادتان باشد وقتی مردم را دارید، همه چیز دارید. وقتی ۵ میلیون انسان پشت شما هستند و اگر از هر کدام یک دلار بگیرید می‌شود ۵ میلیون دلار. البته برخی از مردم بیشتر از این هم کمک می‌کنند. این‌ها مسئله ایمان است. این‌ها یعنی تعهد. به هر حال هیچ کس حتی در صورت گرفتن پول هم نمی‌تواند با این مسائل روبرو شود.

دولت نیجریه می‌داند که از ایران کمک مالی نمی‌گیریم

وی همچنین گفت: دولت نیجریه در ابتدا به ما تهمت می‌زد که از سوی ایران کمک مالی می‌شویم. ولی الان چنین چیزی نمی‌گویند، چون هر کانال مالی باشد آن‌ها می‌توانند آن را ردگیری کنند. آن‌ها این موضوع را پیگیری کردند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. بعد از آن دیگر از ما نپرسیدند که این پول‌ها را از کجا می‌آورید. چون می‌دانند که این پروژه‌ها را خودمان می‌سازیم و خودمان هزینه‌اش را تامین می‌کنیم. این‌ها نتیجه ایمان و تعهد مردم است و نه پول.

شیخ زکزاکی درباره چگونگی جایگاه زنان در جنبش اسلامی نیجریه توضیح داد: در منطقه ما به شکل سنتی زنان به مسجد نمی‌روند و در کار‌ها و فعالیت‌های مذهبی شرکت نمی‌کنند. وقتی ما کارمان را شروع کردیم مخالفان ما می‌گفتند این چه دینی است که زنان هم بخشی از آن هستند و در کار‌ها شرکت می‌کنند. در نتیجه مخالفت‌های زیادی در این مسئله با ما شد. اما آن‌ها فهمیدند که ما هر کاری بخواهیم بکنیم زنان بخشی از آن هستند در نتیجه تسلیم شدند. حتی آن‌ها در مسئله حجاب از ما یاد گرفتند و خودشان را می‌پوشانند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در ادامه به موضوع شهادت فرزندان اش پرداخت و گفت: الحمدلله این یک توفیق از سمت خدای سبحان بود. وقتی آن‌ها شهید شدند، مردم درس‌های زیادی گرفتند. ما ابتدا برای دیگران و سپس برای فرزندان خود دعا می‌کنیم. این موضوع دهان افرادی که مخالف ما بودند را بست. آن‌ها که فکر دیگری در مورد ما می‌کردند و فکر می‌کردند ما در کنج آسایش هستیم. آن‌ها دیگر نمی‌توانند ما را متهم کنند به اینکه ما از دیگران جدا هستیم. آن‌ها می‌دانند که همه ما در کنار یکدیگر زجر می‌کشیم. اگر هزار نفر از خانواده و اطرافیان من را هم بکشند، این راه را ادمه خواهم داد. حتی برادری بود به نام عبدالله عباس که او هم در کنار شش پسرش شهید شد. پس او بیشتر از من تلاش کرد و زجر کشید، چون من هنوز هم زنده هستم. شهادت من به تاخیر افتاده است. این اتفاقات دهان افرادی که تماما حرفای انتقادی می‌زدند و مخالف خوانی می‌کردند را بست.

وی با بیان اینکه رهبران سیاسی نیجریه در جایی هستند و مردمی که بر آن‌ها حکومت می‌کنند در جای دیگری هستند، ادامه داد: مردم نیجریه در مورد ما می‌بینند و می‌دانند که هر چیزی که برای آن‌ها اتفاق بیفتد برای ما هم اتفاق می‌افتد. مقامات، مرگ من را می‌خواستند، ولی خواست خدا بود که چیزی که آن‌ها می‌خواستند اتفاق نیفتاد.

شیخ زکزاکی در پایان گفت: از مردم ایران بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم. پشتیبان ما، مردم و حکومت ایران است. هر جا که هستیم پشتیبانی این مردم را داریم. البته حکومت‌ها و کشور‌های دیگری هم هستند که از دولت نیجریه به خاطر کار‌هایی که با ما کرد انتقاد کردند. آن‌ها به شکل رسمی و کتبی از دولت نیجریه انتقاد کردند؛ کشور‌هایی از آمریکای جنوبی، زیمبابوه، آفریقای جنوبی و... از همه مردمی که همراهی خودشان با ما را ابراز کردند و از ما حمایت کردند تشکر می‌کنیم.

در برخی از مناطق تظاهراتی علیه دولت نیجریه بخاطر کار‌هایی که با ما کرد انجام شد و آن‌ها را تحت فشار گذاشت. از مردم می‌خواهم که همراهی و اتحاد خودشان با مردم فلسطین را هم اعلام کنند. باید اتحاد خودمان را نشان دهیم چنان که گویی یک بدن هستیم. انشاالله پیروزی با ما است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها