عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سخت‌ترین معضل علم در کشور ایجاد اقتصاد دانش بنیان است

«کبگانیان» سخت‌ترین معضل علم در کشور را ایجاد اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.
کد خبر: ۶۳۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ - 13December 2023

سخت‌ترین معضل علم در کشور ایجاد اقتصاد دانش بنیان استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «منصور کبگانیان» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی یک روزه حکمرانی در عرصه علم، فناوری و نوآوری با اشاره به اینکه حکمرانی مجموعه‌ای از سیاست‌ها، قواعد، ساختار‌ها و نهاد‌ها است که در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: اگر حکمرانی بتواند ظرفیت سازی در حوزه علم و فناوری کرده و تأمین مالی در این حوزه نماید و راهبری مناسبی ارائه دهد، حکمرانی قوی شکل خواهد گرفت.

کبگانیان با بیان اینکه ما گام‌های مهمی در حوزه علم و فناوری برداشتیم و کار‌های مهمی هم باید انجام دهیم، افزود: در دوران پیش از انقلاب دانشمندان آمریکایی در ایران حضور داشتند و برخی از دانشمندان بر این باور بودند که علم و فناوری در ایران شکل نمی‌گیرد و حتی کشور اسرائیل اجازه نمی‌داد که دانشمندان دیگر کشور‌ها در ایران حاضر شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نائل آمدن به دستاورد‌های علمی گفت: در زمان جنگ تحمیلی، هنگامی که موشک‌های عراقی عمل نکرد ما توانستیم آن موشک‌ها را مهندسی معکوس کنیم.

وی درباره ادغام و جمع‌آوری برخی از واحد‌های دانشگاهی گفت: فاز دوم و سوم جمع آوری واحد‌های دانشگاهی باید ادامه پیدا کند، زیرا برخی از نمایندگان مجلس با استفاده از بودجه دولتی اقدام به تأسیس یک واحد دانشگاهی در شهر خود اقدام کرده‌اند.

کبگانیان با بیان اینکه دانشگاه‌ها در جهت ایجاد پارک‌های علم و فناوری گام برداشتند، افزود: این روزها، شاهد تلاش شبانه‌روزی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که تلاش بی‌وقفه این شرکت‌ها موجب اقتدار شده است.

وی سخت‌ترین معضل علم در کشور را ایجاد اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: البته این کار آغاز شده است. ما در میانه راه مسیر علم و فناوری هستیم و ایده آل ما هم ایجاد تمدن نوین اسلامی است که جرقه‌های آن زده شده است.

کبگانیان با اشاره به اینکه پرچم علم در دست رهبری است اضافه کرد: در بیشتر کشور‌های دنیا بحث علم و فرهنگ را به پارلمان نمی‌برند، چون این‌ها موضوعاتی استراتژیک هستند. پازل حکمرانی علم و فناوری به تدریج باید کامل شود و این کار تا حدودی انجام گرفته است اگرچه ضعف‌هایی هم دارد.

وی درباره خطا‌هایی که در حوزه حکمرانی علم و فناوری ایجاد شده است، گفت: در حکمرانی‌هایی که خطا کردیم به عنوان نمونه در دوره زمانی بر حسب نیاز، بخش پزشکی از علم جدا شد، اما اکنون خطرزاست. ۹۹ درصد پزشکی فعلی، علم و فناوری است. پزشکی به شدت با علوم و مهندسی ترکیب شده است، ولی میان دانشگاه تهران و دانشکده پزشکی دیوار کشیده شده است که این اقدام جزو عیوب حکمرانی در عرصه علم و فناوری محسوب می‌شود.

کبگانیان با اشاره به خواسته رهبری مبنی بر نگارش نقشه جامع علمی کشور گفت: رهبری بار‌ها تاکید کردند نقشه جامع علمی کشور روزامد شده و باید خلاء‌های آن شناسایی شود. خلأ‌هایی که در این نقشه وجود دارد شامل ابزار اجرایی برای مالکیت فکری، یکپارچه سازی نظام آموزش عالی، اصلاح مفاد قانون عطف، ایجاد سازمان حمایت از همکاری‌های بین المللی و جدا شدن سنجش از پذیرش می‌شود که انتظار می‌رود اصلاح گردد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار