در نشست «معرفی پایگاه‌های انقلاب اسلامی در مشهد»؛

پژوهشگر انقلاب اسلامی: حرم مطهر رضوی محور اصلی کانون‌های مبارزاتی مردم مشهد علیه طاغوت بوده است

سکندری گفت: حرم مطهر رضوی از آغاز تاکنون همواره مرکز توجه و کانون تجمعات، اعتراضات و روشنگری‌ها علیه ظلم، استبداد و دیکتاتوری بوده است. قیام مسجد گوهرشاد، نهضت ملی دیگر جنبش‌های و قیام‌های معاصر بوده است. در جریان انقلاب نیز، حرم مطهر رضوی محور اصلی کانون‌های اقماری در مبارزات مردم مشهد بوده است.
کد خبر: ۶۳۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ - 14December 2023

حرم مطهر رضوی محور اصلی کانون‌های مبارزاتی مردم مشهد علیه طاغوت بوده است

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «علی‌جان سکندری» پژوهشگر گروه مطالعات انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، مطالعه سیر تحولات و تاریخچه جنبش‌های سیاسی، اجتماعی و حرکت‌های مردمی و انقلابی در دوران‌‌‌‏‎های گذشته، به ‏ویژه تاریخ معاصر جهان که با هدف ایجاد اصلاحات و یا دگرگونی در ساختار نظام های حاکم بر جوامع بشری صورت گرفته، نشانگر آن است که این جنبش ها همواره از خاستگاه و پایگاه ویژه‎ای برخوردار بوده است. 

وی به تفاوت عمده انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‎های دنیا اشاره کرد و فراگیری آن در بین اقشار مختلف مردم و وجود پایگاه‌های متعدد مذهبی، سیاسی و ملی را از تمایزات این انقلاب دانست.

سکندری با تاکید بر اینکه در نگاه جامعه‌شناسان، هر جنبش اجتماعی توده‌ای که به فرایندهای عمده اصلاح یا دگرگونی‌های اجتماعی بینجامد، انقلاب است، اظهار داشت: انقلاب‌های بزرگ به آن دسته از انقلاب‌ها گفته می‌شود که با تغییرات اساسی در حکومت و ساختار اجتماعی یک کشور یا جامعه همراه بوده‌اند. از انقلاب‌های مهم می‌توان به انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد.

این پژوهشگر، مرحله نخست دور نمای انقلاب اسلامی ایران که از تاریخ مهرماه سال ۴۱ تا آبان سال ۴۳ آغاز شد را شامل سرچشمه‌های حرکت‌های انقلابی ذکر کرد و گفت: مرحله دوم نیز از تاریخ آبان سال ۴۳ تا آبان سال ۵۶ ادامه داشت که دوران روشنگری و بسترسازی نامیده می‌شود، مرحله سوم از آبان سال ۵۶ تا بهمن ۵۷ با درگذشت مصطفی خمینی، موج جدید نهضت را در پی داشت و در پی آن قیام ۱۹ دی و سرایت آن به سایر مناطق کشور که منجر به بازگشت امام خمینی و پیروزی نهضت و شکست رژیم پهلوی شد.

 حرم مطهر رضوی مرکز توجه و کانون تجمعات، اعتراضات و روشنگری‌ها علیه ظلم

وی ادامه داد: حرم مطهر رضوی از آغاز تاکنون همواره مرکز توجه و کانون تجمعات، اعتراضات و روشنگری‌ها علیه ظلم، استبداد و دیکتاتوری بوده است. قیام مسجد گوهرشاد، نهضت ملی دیگر جنبش‌های و قیام های معاصر بوده است. در جریان انقلاب نیز، حرم مطهر رضوی محور اصلی کانون‌های اقماری در مبارزات مردم مشهد بوده است.

پژوهشگر گروه مطالعات انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: مساجد همواره تاثیر بسزایی در شکل‌گیری جنبش‌ها و مبارزات در تاریخ معاصر ایران ایفا کرده‌اند و این نقش در تظاهرات طبقات مختلف مردم در دوران پهلوی دوم بسیار پررنگ بوده است. مسجد کرامت، صدیقی‌ها، مسجدالرضا و .. همواره پایگاه مهمی برای انقلابیون به حساب می‌آمد و نقش اساسی و مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

وی حوزه‌های علمیه، محفل و بیوت، مراکز آموزشی، احزاب گروه‌های سیاسی و مراکز آموزشی از دیگر مراکز فعال در مبارزات مردم مشهد به شمار می‌رود.

حجج اسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و محمد تقی کریمی، عضو پژوهشکده علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست به عنوان ناقد مطالبی را طرح کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار