الجزیره:

انصارالله یک کشتی عازم اسرائیل را توقیف کرد

شبکه الجزیره به نقل از یک منبع یمنی می‌گوید که نیرو‌های انصارالله یک کشتی به مقصد رژیم صهیونیستی را توقیف کردند و در حال هدایت آن به بندر یمن هستند.
کد خبر: ۶۳۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ - 14December 2023

انصارالله یک کشتی عازم اسرائیل را توقیف کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نیرو‌های انصارالله یک کشتی باربری را که عازم رژیم صهیونیستی بود، توقیف کردند.

این منبع همچنین مدعی شد که کشتی توقیف شده در حال هدایت به سمت بندر یمن است. این در حالی است که منابع رسمی یمن هنوز صحت این ادعا را تأیید نکرده‌اند.

یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا هم دقایقی پیش خبر داد که یک موشک از مناطق تحت کنترل انصارالله به سمت یک کشتی در باب المندب شلیک شده، ولی به هدف اصابت نکرده است.

وزارت دفاع یمن هم نوزدهم ماه جاری اعلام کرد که «تعامل مناسب با یک کشتی که به هشدار ما توجه نکرد، انجام شد. از عبورش ممانعت به عمل آمد و مجبورش کردیم برگردد».

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم هجدهم ماه جاری تأکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که عازم فلسطین اشغالی هستند، از آب‌های یمن عبور کند، مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم غزه باشند.

سریع همچنین گفت: هر کشتی که عازم رژیم صهیونیستی باشد، هدف مشروعی برای ما خواهد بود. به همه کشتی‌ها و شرکت‌ها هشدار می‌دهیم که هیچ ارتباطی با بندر‌های اسرائیلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم ممانعت از عبور همه کشتی‌ها به سمت فلسطین اشغالی را از همین لحظه اجرایی می‌کنند، تصریح کرد: تصمیم جلوگیری از ورود کشتی‌های خارجی به این رژیم پس از آن اتخاذ شد که اجازه ندادیم کشتی‌های اسرائیلی از دریا‌های سرخ و عرب عبور کنند.

سرتیپ یحیی سریع در پایان گفت: نیرو‌های مسلح یمن خواستار ادامه حرکت همه کشتیهاست، به جز کشتی‌هایی که مربوط به اسرائیلی باشد یا به بندر‌های اسرائیلی، کالا منتقل کند.

اوایل جنگ اخیر در غزه، انصارالله یمن به اسرائیل در مورد عدم ورود به فاز حمله زمینی به غزه هشدار داد و فقط سه روز پس از شروع حمله زمینی، یمن با چند موشک و پهپاد، بندر و شهر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی را هدف گرفت.

تهدید کشتی‌های حامل بار به مقصد یا از مبدأ اراضی اشغالی و تسلط بر کشتی «گلکسی لیدر» طلیعه عملیاتی بود که همچنان ادامه دارد و نگرانی اصلی‌ترین حامی و متحد رژیم اسرائیل را به دنبال داشته است.

هفته پیش بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خبر داد آمریکا با کشور‌های دیگر در حال مذاکره است و می‌کوشد آن‌ها را به تشکیل یک نیروی دریایی بین‌المللی ترغیب کند تا به زعم آن‌ها عبور ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ تضمین شود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا خبر داد که ایالات متحده در تلاش است ۴۰ کشور را به این نیروی دریایی بین‌المللی ملحق کند. به گفته این مقام آمریکایی «نیروی دریایی یادشده، منطقه‌ای به وسعت سه میلیون مایل از آب‌های بین‌المللی را زیر نظر خواهد گرفت و شامل کشور‌های عضو فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌شود.»

یمن هم به تازگی هشدار داده است که کشتی‌ها هر کشوری که عضو این ائتلاف احتمالی شود، هدف قرار خواهد گرفت. مسئولان یمن تأکید دارند که اهرم فشار‌های دردناکی علیه کشور‌هایی در اختیار دارند که در تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار