زلنسکی هم آینه عبرت شد

دوره‌گردی رئیس‌جمهور اوکراین در آمریکای لاتین برای جذب حمایت‌های مالی در کنار گزارش‌های متعدد از عقب‌نشینی آمریکا، آلمان و سایر متحدانِ غربی کی‌یف از مساعدت‌های تسلیحاتی، حکایت از این دارد که ولودیمیر زلنسکی در کشاکش نزاع نظامی با روسیه تنها مانده است و پایان خود را قریب‌الوقوع می‌بیند.
کد خبر: ۶۳۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵ - 17December 2023

زلنسکی هم آینه عبرت شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده اعلام کرد که اگر کنگره، بودجه اضافی برای تأمین نیاز‌های کی‌یف را تأیید نکند، ممکن است بسته کمک نظامی جدید، آخرین بسته کمک امریکا به اوکراین باشد.

سخنان بلینکن هر چند در ظاهر هشداری به کنگره در باب رد درخواست کاخ سفید است، اما کلیدواژه «آخرین بسته» در کنار تحولات دیگر ازجمله تقلا‌های «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین برای جلب منابع حمایتی جدید در آمریکای لاتین و نروژ، بیانگر تصمیماتی کلان‌تر از سوی آمریکا و آتش‌افروزان جنگ اوکراین و روسیه است.

غرب تا پیش از این هرگونه مذاکره با روسیه را مردود می‌دانست، اما در رخدادی قابل توجه نشریه آلمانی «بیلد» گزارش داده برلین و واشنگتن مخفیانه به‌دنبال وادارکردن رئیس‌جمهور اوکراین برای مذاکره با روسیه هستند. این نشریه به نقل از منابعی که به نام آن‌ها اشاره‌ای نکرده، نوشته: نحوه ارسال سلاح از سوی این دو کشور به اوکراین به گونه‌ای است که کی‌یف متوجه شود قادر به بازپس‌گیری اراضی از دست رفته‌اش نیست.

گزارش رسانه آلمانی با گزارش‌های چندین رسانه دیگر غربی در روز‌های گذشته مبنی بر اینکه حامیان غربی اوکراین به سمت مذاکرات صلح با روسیه متمایل شده‌اند، همخوانی دارد. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند هفته پیش با هشدار درباره کاهش کمک‌های واشنگتن به کی‌یف گفت، اعضای این اتحادیه باید آمادگی سیاسی لازم برای تبعات این کاهش را داشته باشند؛ در حالی که ما دیگر انتظار پیروزی سریع اوکراین بر روسیه را نداریم.

فروکش‌کردن حمایت غرب از اوکراین زمانی آشکارترمی‌شود که دولت آلمان از تصمیم خود جهت تعویق ارسال موشک‌های «تاروس» به اوکراین خبر داده و صدراعظم این کشور عنوان کرده نگران امنیت جانی تکنسین‌های آلمانی است که قرار است برای آموزش نگهداری و بهره‌برداری از این سلاح موشکی پیشرفته به اوکراین سفر کنند. «شالاندا یانگ»، رییس اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید در همین راستا گفت: «منابع آمریکا تا پایان سال برای تجهیز جنگ اوکراین تمام خواهد شد و برای تامین بودجه هیچ چراغ جادویی وجود ندارد. پول نداریم و زمانی هم برایمان باقی نمانده است.»

رسانه‌های غربی نیز که زمانی از موفقیت تحریم‌ها علیه روسیه می‌گفتند، اکنون به شکست تحریم‌ها اذعان می‌کنند؛ چنانکه «فایننشال‌تایمز» با انتشار گزارشی اذعان کرد: «افزایش تجارت کشور‌ها با روسیه نگرانی‌هایی را بین آمریکا و متحدان غربی واشنگتن برانگیخته و ضمن بی‌اثر نشان‌دادن تحریم‌های غرب علیه مسکو از تمایل بیشتر کشور‌ها برای مراوده با روسیه حکایت دارد.»

سرویس اطلاعات خارجی روسیه هم به تازگی اعلام کرد با توجه به شکست‌های مفتضحانه کی‌یف چه در میدان نبرد و چه در امور داخلی، حامیان غربی اوکراین نسبت به سرنگونی زلنسکی و یافتن جانشینی مناسب برای وی ابراز تمایل کرده‌اند.

شروط روسیه برای پایان جنگ اوکراین

زنگ پایان حمایت اروپا و ناتو از اوکراین در شرایطی است که «دیوید آراخامیا»، مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف در مذاکرات صلح استانبول افشا کرده که مسکو در ماه مارس ۲۰۲۲ به کی‌یف به‌صورت مشروط توافقی برای صلح و اتمام جنگ پیشنهاد داده است.

این قانونگذار اوکراینی که ریاست گروه پارلمانی حزب «خدمتگذار مردم» حزب رئیس‌جمهور اوکراین را برعهده دارد، توضیح داد؛ مهمترین شروط روسیه پذیرش بی‌طرفی از سوی اوکراین است؛ مانند تعهد فنلاند به عدم پیوستن به ناتو.

رفتار غربی‌ها در قبال اوکراین یادآور اقداماتی است که آن‌ها علیه ده‌ها کشور دیگر در اقصی‌نقاط جهان ترتیب داده و در نهایت نیز آن‌ها را به حال خود رها کردند. تنش‌آفرینی‌های انگلیسی‌ها در مرز‌های پاکستان و هند در منطقه کشمیر که همچنان محل منازعه طرفین است، جنگ صربستان در دهه ۱۹۹۰ که با نسل‌کشی در سربرنیتسا همراه بود، ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان که در نهایت با خیانت آشکار به «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور غرب‌گرای این کشور خاتمه بافت، سرنوشت صدام و حزب بعث عراق، خیانت غرب به اقلیم کردستان عراق و سرنوشت سیاه لیبی و معمر قذافی، تجزیه سودان جنوبی، اختلاف‌افکنی و جنگ‌افروزی در بسیاری از کشور‌های آفریقایی تنها گوشه‌ای از رفتار‌های غرب در جهان است که امروز در اوکراین تکرار می‌شود.

سران کی‌یف از جمله زلنسکی که زمانی در توهم برخورداری همه‌جانبه از حمایت‌های غرب بودند، امروز گرفتار درس‌نگرفتن از تجربیات تاریخی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود آن‌ها نیزبزودی به همین سرنوشت دچار شوند. سرنوشتی که نتیجه تلخ دل‌بستن به وعده‌های غربی است که به هیچ تعهدی غیر از منافع خود پایبند نیست.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها