یادداشت/ فاطمه کیایی

آیا مردم امروز شبیه مردم دوران دفاع مقدس هستند؟

صحنه‌های مختلف و جریانات و حوادث به خوبی نشان می‌دهد که آیا مردم امروز هم همانند مردم دهه شصت و دوران دفاع مقدس هستند یا خیر.
کد خبر: ۶۳۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱ - 20December 2023

آیا امروز مردم شبیه مردم دوران دفاع مقدس هستند؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس_ سیده فاطمه سادات کیایی؛ بعد گذشت ۴۰ سال از دفاع مقدس این سوال مطرح است که آیا می‌توان روحیه مردم ایران را در آن دوران پرشکوه که باعث مقاومت هشت ساله و دفاع از مرز‌های میهن در برابر متجاوزین بعثی شد امروز هم در بین ایرانیان یافت؟ آیا اگر جنگی رخ دهد باز هم مردم برای پر کردن سنگر‌ها آماده می‌شوند و خود را به جبهه‌ها می‌رسانند؟

به نظر می‌رسد پاسخ را باید از چند گزاره که در سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده پیدا کرد. اینکه مردم ایران در صحنه‌های سخت و مشکل، اتفاقات و حوادث و بزنگاه‌هایی که نیاز به همدلی و همراهی بیشتر احساس می‌شود در میدان حضور داشتند را نمی‌شود کتمان کرد، شیوع و همه گیری کرونا در سال ۹۸ و درگیری یک ساله مردم با این بیماری در سطح کشور موجب خلق صحنه‌هایی شد که بازنمایی همدلی‌هایی بود که پدران و مادران ما در دهه شصت و در زمان دفاع مقدس آفریدند. از تولید واکسن ایرانی تا شکل گیری کار‌گاه‌های خانگی تولید ماسک و توزیع بین اقشار مختلف مردم در حالی که برخی از کشورر‌های اروپایی درگیر دزدی ماسک از محموله‌های خریداری شده اقلام بهداشتی بودند، حضور جهادی جهادگران و بسیجی‌ها در ضدعفونی کردن معابر و کمک به بیماران و کادر درمان و حضور در غسالخانه‌ها برای تدفین اموات از دیگر میدان‌هایی بود که مردم با تمام وجود در میدان حاضر شدند. به لطف خدا مردم بعد از مدتی و با کمک به هم توانستند از این بحران عبور کنند و الحق که ید الله مع الجماعه بود.

صحنه دیگری که می‌توان با نگاه به آن دریافت که آیا مردم امروز همان مردم دهه شصت هستند، میدان دفاع از حرم‌ها و میدان‌داری رزمندگان ایرانی در شکل گیری مقاومت سوریه است که در یک دهه مبارزه با داعش اجازه هتک حرمت به حرم‌های اهل بیت (ع) را ندادند در حالی که این میدان شهدای بی شماری را تقدیم اسلام کردند.

مردم همواره قدردان زحمت کشان و جان فدایان اسلام و وطن بوده‌اند، چه در دوران دفاع مقدس، چه در دوران دفاع از حرم، و چه در هر زمان دیگری که عده‌ای از جان خود برای حفظ دین و وطن گذشتند. قدردانی مردم را می‌شود از حضور هزاران نفری در تشییع شهدای گمنام یافت. تا زمانی که فرهنگ ایثار و شهادت و قدردانی از پدیدآوردگان این فرهنگ در میان مردم جاری و ساری باشد هیچ گاه نباید به این شک افتاد که اگر اتفاقی در کشور بیفتد آیا مردم حاضر هستند جان خود را فدا کنند یا نه. مردم ما بارها نشان دادند در بزنگاه‌ها حاضر می‌شوند و خالق زیباترین همدلی‌ها و عاشقانه‌ها هستند.

انتهای پیام/141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار