طی نشستی مطرح شد؛

امام رضا (ع) مهرورزی با مردم را نشانه خردمندی انسان می‌داند

با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و مدرسه علمیه حضرت زینب (س) مشهد هفدهمین پیش نشست ملی از پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با موضوع «بازخوانی عدالت و اخلاق در سیاست‌ورزی امام رضا (ع)» برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ - 20December 2023

امام رضا(ع) مهرورزی با مردم را نشانه خردمندی انسان می‌داند

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «فاطمه شهرتی» مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه در این نشست روز گذشته در سالن اجتماعات علمیه حضرت زینب (س) برگزار شد، به ارائه مقاله «عدالت و اخلاق در سیاست‌ورزی امام رضا (ع)» پرداخت و اظهار داشت: از دیدگاه متفکران اسلامی، عدالت به معنای قرارگیری هر چیزی در جایگاه خودش است که با این تعریف در نظام اسلامی که دارای ابعاد و اضلاع مختلفی است باید توسط امام و از طریق سازمان‌ها در جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه به حدیث امام رضا (ع) با موضوع احیا و نشر علوم اهل‌بیت (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان در این حدیث می‌فرمایند: «خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند، علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند».

این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه تصریح کرد: در منظومه فکری امام رضا (ع) یکی از واژه‌هایی که استفاده می‌کنند واژه ناس است، در واقع بحث عدالت در یادگیری و آموزش شامل همه مردم و نوع بشر می‌شود و در بعد اخلاقی نیز امام نشانه خردمندی انسان را مهرورزی با مردم می‌دانند و مرزی بین دیندار و غیر دین وجود ندارد.

شهرتی ادامه داد: در این صورت است که فضای آرام‌بخشی در حکومت اسلامی حاکم خواهد شد، در واقع حضرت رضا (ع) کارکرد عدالت را آرامش می‌دانند و این نیازی است که در تمامی جوامع شاهد آن هستیم و اصل این آرامش در حکومت حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سیره امام رضا (ع) بحث عدالت و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگر هستند، تصریح کرد: امام رضا در حدیثی به این نکته اشاره دارند که اگر بی‌عدالتی جریان پیدا کند و فساد رواج یابد مشروعیت حکومت زیر سوال می‌رود و سردمداران حکومت دینی مشروعیتشان از بین می‌رود. از همین رو عدالت را در صدر اهداف بعث‌های انبیاء الهی می‌دانند.

این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چیزی که در جوامع امروزی از آن بحث می‌شود عدالت را یک خواست و آرزو می‌دانند نه حق، اما در سیره ائمه علیهم‌السلام عدالت اجرا شده است و با بی‌عدالتی مخالف هستند. امروزه در جوامع مختلف هر جا ظلم و بی‌عدالتی مشاهده می‌شود، باید فضای مطالبه‌گری ایجاد شود، در کشور ما شاهد اجرای این عدالت هستیم هر چند تا حد مطلوب فاصله بسیار است.

اخلاق در سیاست‌ورزی امام رضا(ع)

این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به تبیین اخلاق در سیاست‌ورزی امام رضا (ع) پرداخت و بیان داشت: اهل‌بیت (ع) همانند پیامبر گرامی اسلام (ص) به اخلاق اهمیت ویژه‌ای داشتند و امام رضا (ع) نیز در سیره سیاسی خود اخلاق را در درجه اعلای خود به کار می‌برند.

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مسئول دبیرخانه ملی کنگره در ادامه این نشست به بازخوانی تمدنی تعالیم امام رضا (ع) در جامعه امروز تاکید کرد و گفت: ما محتوای غنی از احادیث و روایات امام رضا (ع) در اختیار داریم و که باید آن را بازخوانی کنیم و به عدالت برسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی جلائیان اکبرنیا، ادامه داد: تمدن دارای ۴ عنصر توحید، بندگی خدا، کرامت انسانی و سبک زندگی اسلامی است، اگر قرار است تمدن نوین اسلامی تحقق شود و حکومت عدل علوی، رضوی و مهدوی در جامعه محقق شود نخستین رکن آن عمل به طاعات خدا و توحید محوری است که باید از خانه، مدرسه و شهر آغاز شود و در سطح جهان گسترش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که عدالت با اخلاق چه نسبتی دارد؟گفت: اخلاق ذیل عدالت قرار می‌گیرد و تسهیل اجرای عدالت است.

جلائیان اکبرنیا در ادامه به تبیین اهداف کنگره پرداخت و گفت: هدف برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) بازخوانی سیره آن امام همام برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.

وی همچنین هم اندیشی در خصوص راهی برای استقرار عدالت فراگیر و حصول حقیقت در شرایط امروزی و توسعه دستگاه مفهومی برای درک رویکردها و رفتارهای عدالت محور، یافتن راهی برای از بین رفتن ظلم و تبعیض اجتماعی و ضایع شدن حق زندگی، گرد هم آوردن اندیشه‌های کانونی ذیل اندیشه‌ توحید محور و عدالت گستر امام رضا (ع) برای استقرار حقیقت الهی بجای سلطه‌گری‌های شیطانی را از دیگر اهداف این کنگره برشمرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار