حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت/ پوریا کریم‌پور

۴۱ سند افتخار؛ کارنامه‌ی درخشان ایران در انتخابات

کسب مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران از عالی‌ترین سطح ملی تا پایین‌ترین سطوح به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آرای مردمی صورت می‌پذیرد و بر همین اساس در ۴۳ سال عمر با برکت جمهوری اسلامی ایران ۴۱ انتخابات و همه‌پرسی برگزار شده است.
کد خبر: ۶۳۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۳ - 24December 2023

۴۱ سند افتخار، کارنامه‌ای درخشان برای جمهوری اسلامیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ «دستورگرایی»، «قانون اساسی‌گرایی» و «قانون‌گرایی» جنبشی زائیده از دوران رنسانس اروپاست که امروزه ارزش سیاسی_اجتماعی همچون دموکراسی و اعمال اراده افراد جامعه بر حاکمیت سیاسی را به معیار ارزش‌گذاری نظام‌های سیاسی مبدل کرده است.

در واقع جنبش دستورگرایی و قانون اساسی‌گرایی که در سده‌های هفدهم و هجدهم در اروپا با هدف محدود کردن پادشاهان دولت_شهر‌های اروپایی از سرکشی و دیکتاتوری صورت گرفت امروزه آثارش در غالب کشور‌های دنیا مشهود است.

مباحثه در عالم نظری این مهم قطعاً به فلاسفه یونان باستان بازمی‌گردد و در عالم عملی تا آنجا که دانش ما اقتضا می‌کند، حکومت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) اولین حکومت دموکرات جهان در مقام عمل به شمار می‌رود، اما در آرا مورخین و دانش‌پژوهان حوزه علوم اجتماعی و سیاسی به غلط مبدأ دموکراسی به جنبش‌های دستورگرایی و قانون اساسی‌گرایی در دوران پسا وُسطا دیده می‌شود.

در ایران اسلامی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام سیاسی شاهنشاهی بعد از قریب به ۲۵۰۰ سال خاتمه یافت و اولین نظام دموکراتیک ایران یعنی جمهوری اسلامی روی کار آمد، بسیاری از افرادی که دانش ضعیفی نسبت به مفاهیمی همچون دموکراسی، حکومت دینی و نظام مردم‌سالاری دینی داشتند، عنوان جمهوری اسلامی را یک پارادوکس عنوان کردند. در حالی که در تمام تاریخ انبیاء و ائمه طاهرین (ع) موردی را نمی‌توان یافت که حکومت‌های دینی بر پایه رجوع مردم شکل نگرفته باشند.

مهم‌ترین مصداق این مدعا حکومت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام است، بعد از قتل خلیفه سوم مردم به قدری مصِر بودند که حضرت را بر مسند خلافت بنشانند و درخواست نشستن بر تخت خلافت کردند که تاریخ‌پژوهان حوزه اسلام حکومت حضرت را اولین حکومت دموکرات جهان عنوان می‌کنند.

اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد؛ «حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، براساس اعتقاد دیرینه‏‌اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالی‏قدر تقلید حضرت آیت‏ الله العظمی امام خمینی، در همه ‏پرسی دهم و یازدهم فروردین‏‌ یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی‏ الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت ۹۸/۲‏درصد کلیه کسانی که حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد.»

از سوی دیگر کسب مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران از عالی‌ترین سطح ملی تا پایین‌ترین سطوح به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آراء مردمی صورت می‌پذیرد و بر همین اساس در چهل و سه سال عمر با برکت جمهوری اسلامی ایران ۴۱ انتخابات و همه‌پرسی تاکنون برگزار شده است و این سند افتخاری برای ملت متمدن و با فرهنگ ایران است. در روز‌های آینده نیز دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اهمیت انتخابات برای جمهوری اسلامی و لزوم حضور پرشور مردم در آن، روز گذشته در جمع مردم خوزستان و کرمان فرمودند: انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و ناامنی را می‌گیرد. رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند، گرایش‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات با هم مسابقه بگذارند.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار