نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

وطن‌‎پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: پزشکی که سال‌ها درس خوانده، رنج تحصیل و اخذ تخصص را پشت سر گذاشته و اکنون در مقام طبابت قرار گرفته است، خودبه‌خود از همان لحظه که بر بستر بیمار ظاهر می‌شود با او و خانواده رنج‌‎کشیده‌اش همزاد پنداری می‌کند.
کد خبر: ۶۳۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ - 24December 2023

آیت الله علم الهدی: وطن‌‎پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد در دیدار با «محمد رئیس‌‎زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور که به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از جامعه درمان کشور با محوریت پزشکان اظهار داشت: متولی حفظ کرامت پزشکان، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است. این نیست که ارتقای موقعیت اجتماعی و اقتصادی پزشکان و تکریم کادر درمان یکی از کار‌های فرعی شما باشد؛ این مأموریت ذاتی و رسالت شماست پس باید بر این عرصه بیشتر تمرکز شود.

وی افزود: پزشک و مسائل درمانی، موضوع مورد احتیاج مردم است؛ به‌طوری که شما ثروتمندترین فرد از این جامعه را هم که تصور کنید، در صورتی که مبتلا به یک بیماری سطحی شود باز سر و کارش به مراکز درمانی می‌افتد؛ بر همین اساس، چون جایگاه پزشکان، پرستاران و جامعه درمان در مقام نجات‎‌دهندگان مردم از ابتلائات و بیماری‌ها است، هیچ‌کس در این جامعه نیست که منکر مقام این عزیزان باشد.

پزشک در قله مردم‎ داری است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهم است که مسائل درآمدی پزشکان موردتوجه قرار بگیرد، اما مهم‌تر از آن، تقویت عزت عمومی جامعه پزشکان است. پزشک احساس و عاطفه دارد، همواره در قله مردم‎داری است و به عشق وطن، به برادر و خواهر خود خدمت می‌کند، اما گاهی اوقات همین فرد در معرض اتهاماتی قرار می‌گیرد که شاید برخواسته از جریان نفوذ باشد، اما در نهایت، پزشک تحصیل‎کرده بر بستر امکانات این کشور را از ادامه خدمت به هم‌وطن دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: پزشکی که سال‌ها درس خوانده، رنج تحصیل و اخذ تخصص را پشت سر گذاشته و اکنون در مقام طبابت قرار گرفته است، خودبه‌خود از همان لحظه که بر بستر بیمار ظاهر می‌شود با او و خانواده رنج‎‌کشیده‌اش همزاد پنداری می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم حس وطن‎‌پرستی و خدمت به هم‎نوع در همه پزشکان وجود دارد، اما آن‌چه مهم است، تقویت این روحیه و حمایت است که فراتر از اصلاح تعرفه یا افزایش درآمدها، مقام پزشکان را در جامعه تثبیت و تحکیم کند.

علم‌الهدی با بیان اینکه حمایت از درمان با محوریت نقش‌آفرینی بیمه‌ها یکی از موضوعات موردنیاز امروز کشور است، تصریح کرد: نقش‌آفرینی بیمه‌ها در فرآیند درمان، دغدغه امروز مردم است. البته اخیراً با مطرح‌شدن طرح تکافل این امیدواری وجود دارد مشکلات بیمه یکسره حل‌وفصل شود و افراد نه در مقام بیمه‌گزار بلکه در مقام شریک از همه امکانات درمانی و پزشکی برخوردار باشند.

ایران، قطب تربیت پزشکان نخبه در جهان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ابتدای این دیدار با بیان اینکه طبق اعلام اندیشکده‌های پژوهشی معتبر، تا سال ۲۰۳۰، کمبود متخصصان و پزشکان فوق تخصص در جهان از ۱۸ میلیون نفر فراتر می‌رود، گفت: حقیقت فضای امروز جامعه پزشکی در ایران آن است که مراکز درمانی ما از پذیرش پزشکان غیرایرانی به خودکفایی کامل در نیروی انسانی متخصص رسیده و به‌طور کامل، هیچ بیماری حتی از اقشار متمول و برخوردار وجود ندارد که سفر به اروپا و آمریکا برای درمان را امیدوارکننده‌تر از ادامه فرآیند درمان در داخل کشور بداند. در حال حاضر، نه‌تن‌ها دیگر پزشکان متخصص و فوق تخصص از سایر کشور‌ها در ایران طبابت نمی‌کنند بلکه دانشجویان غیرایرانی در مراکز آموزشی به تحصیل می‌پردازند تا اعتبار مدرک تخصص و فوق تخصص خود را با تحصیل در ایران ارتقا دهند.

وی بیان داشت: در سال ۱۳۶۲ حدود ۱۳ هزار پزشک در کشور فعال بودند که ۵ هزار نفر از آنان متخصص بودند درحالی که این آمار اکنون به ۱۶۵ هزار نفر رسیده و ۵۰ هزار نفر از آنان متخصص هستند. در آن زمان فقط ۳ بانوی پزشک فوق تخصص و ۷۰۰ بانوی پزشک متخصص در کشور مشغول طبابت بودند که اکنون این آمار به ۱۷۰۰ بانوی فوق تخصص و ۲۲ هزار بانوی پزشک متخصص رسیده است. تعداد دانشکده‌های پزشکی هم از هفت مرکز به ۷۰ مرکز رسیده و این روند افتخارآمیز در ۴۵ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی باید با حمایت از کادر درمان و حفظ کرامت پزشکان متعهد و مردم‎دار ایران عزیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار