در نشست خبری؛

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح: ساخت ماهواره‌بر‌های جدید/ افزایش ۵۰ درصدی صادرات محصولات دفاعی/ صهیونیست‌ها تاوان ترور سردار موسوی را خواهند داد

سردار طلایی‌نیک درخصوص ترور سردار شهید سید رضی موسوی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی، گفت: به‌طور حتم این اقدام صهیونیست‌ها مستوجب مجازات است و باید منتظر تاوان این عملیات تروریستی خود باشند.
کد خبر: ۶۴۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ - 26December 2023

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح: ترور سردار رضی مستوجب مجازات است/ صهیونیست‌ها تاوان خواهند دادبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «رضا طلایی‌نیک» سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اشاره به عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در سوریه و به شهادت رساندن سردار «سید رضی موسوی»، اظهار داشت: شهادت ایشان را به خانواده محترمشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. ترور مستشاری که ضدتروریسم بود، نشان‌دهنده نقض آشکار حاکمیت سوریه، خصلت جنایت‌پیشگی صهیونیست‌ها و ایجاد ناامنی برای جنگ‌افروزی توسط رژیم صهیونیستی است.

سردار طلایی‌نیک ادامه داد: به‌طور حتم این اقدام صهیونیست‌ها مستوجب محکومیت جهانی و مجازات است و باید منتظر تاوان این عملیات تروریستی خود باشند و انتظار این تاوان، عناصر رژیم صهیونیستی را زجرکش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح افزود: بر‌خلاف مواضع فریبکارانه آمریکا و اسرائیل، انجام این عملیات تروریستی در خارج از میدان نبرد غزه، نشان از جنگ‌افروزی آن‌ها دارد؛ لذا در زمان خود، پاسخ مقتدرانه و هوشمندانه‌ای به این اقدام رژیم صهیونیستی داده خواهد شد و این پاسخ به‌گونه‌ای خواهد بود که رژیم صهیونیستی نتواند به اهداف عملیات تروریستی خود دست یابد.

قدرت جبهه مقاومت افزایش یافته است
وی سپس با اشاره به در پیش بودن سالگرد شهادت سردار سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا، گفت: اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نتیجه‌ای بر‌ای آن‌ها در پی‌ نداشته است؛ زیرا مقاومت به صورت خودجوش در منطقه و جهان رشد یافت و جبهه مقاومت قدرت بیشتری نسبت به چهار سال قبل پیدا کرد. مکتب فکری شهید سلیمانی زنده است و آمریکا، اسرائیل و جریان‌های تروریستی نتوانسته‌اند با ترور ایشان موفقیتی به دست بیاورند.

سردار طلایی‌نیک در ادامه با بیان اینکه در آستانه سالروز حماسه ۹ دی قرار داریم، یادآور شد: ۱۴ سال قبل مردم برای خنثی‌سازی فتنه‌ی ساخته و پرداخته بیگانگان در میدان حضور یافتند و نشان دادند که در برابر تجزیه‌طلبی‌های دشمنان همواره هوشمندانه عمل می‌کنند؛ لذا دشمنان تاکنون از توطئه‌های خود نتیجه‌ای نگرفته‌اند و ملت ایران با وحدت و انسجام خود، در عبور از این فتنه‌ها موفق بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی صادرات محصولات دفاعی
سخنگوی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه صادرات محصولات دفاعی اشاره و عنوان کرد: امسال صادرات تجهیزات دفاعی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است که بر این اساس، از درآمد‌هایی که رو به افزایش است در جهت نوسازی زیرساخت‌ها، پیشبرد و تقویت بنیه دفاعی استفاده می‌کنیم.

وی‌ اضافه کرد: محصولات ساخت صنعت دفاعی در بیش از ۲ هزار محصول غیرنظامی هم کاربرد دارد از جمله کمک به برنامه ملی فضایی کشور با ساخت ماهواره‌بر «سلمان».

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه ما در ساخت ماهواره‌بر‌ها از سوخت مایع و دو مرحله‌ای استفاده می‌کنیم، افزود: در آینده ماهواره‌بر‌های دیگری ساخته و پرتاب خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: ما در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از برنامه‌های تولیدی و تحقیقاتی را از طریق بخش‌خصوصی انجام دادیم؛ به نحوی که هم‌اکنون با هشت هزار شرکت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف همکاری می‌کنیم.

الحاق تجهیزات جدید به فراجا
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تجهیز مرزبانی بیان کرد: با فراجا همکاری‌های خوبی داریم و در زمینه تأمین تجهیزات مورد نیاز از جمله پهپاد در حال تولید این‌گونه تجهیزات هستیم لذا با توجه به منابع، موضوع تولید تجهیزات مد نظر فراجا در دست بررسی است؛ البته ما محدودیتی در تجهیز سازمان انتظامی کشور نداریم؛ به نحوی که امسال شناور‌های جدیدی به مرزبانی فراجا تحویل داده شد و تجهیزات جدیدی هم در آینده تحویل داده خواهد شد.

سردار طلایی‌نیک درخصوص ادعای آمریکا مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله به یکی از کشتی‌های باری در منطقه، گفت: فرافکنی‌ها آمریکا موضوع جدیدی نیست و تحرکات آن‌ها در منطقه مخل امنیت است. آن‌ها این فرافکنی‌ها را برای فرار از پاسخگویی در قبال اقدامات خصمانه خود انجام می‌دهند؛ ضمن اینکه ایران موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های روشنی دارد.

سخنگوی وزارت دفاع در سوال دیگری درباره آینده جنگ غزه، عنوان کرد: آینده آن به تحولات میدانی بستگی دارد. دستاورد اسرائیل در این جنگ تاکنون به شهادت رساندن ۲۰ هزار زن‌ و کودک بوده است؛ لذا آن‌ها باید تاوان سنگینی به بشریت و مردم فلسطین بدهند؛ اما آنچه مشخص است، پیروزی نهایی مردم غزه و رشد جبهه ضد صهیونیستی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ترور سردار «سید رضی» و اینکه پاسخ ایران چگونه خواهد بود، تأکید کرد: اسرائیل تاوان این اقدام خود را خواهد داد و پاسخ به این جنایت در زمان و مکان و روش خود انجام می‌شود؛ واکنشی که قاطع و اثربخش خواهد بود. آن‌ها اکنون با اختلاف‌های بسیاری در داخل سرزمین‌های اشغالی و انتقاداتی از سوی حامیان خود مواجه هستند؛ به همین جهت برای فرار از فشار‌هایی که از این بابت بر مسئولان رژیم صهیونیستی وارد می‌شود، دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند؛ اما پاسخ ایران هوشمندانه خواهد بود؛ به‌نحوی که آن‌ها هیچ‌گونه بهره‌برداری حاشیه‌ای از انجام چنین اقداماتی نداشته باشند.

همکاری دفاعی ایران و عراق
سردار طلایی‌نیک درباره روابط ایران و عراق هم اظهار داشت: همکاری ایران و عراق در بهترین سطح قرار دارد و در حوزه دفاعی نیز همکاری‌های خوبی در حال انجام است که سفر سردار «باقری» به عراق مؤید این موضوع است؛ وزارت دفاع هم در پشتیبانی از توافقات دوجانبه هرآنچه را که لازم باشد، انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین درخصوص انتخابات آتی بیان کرد: تدابیر و مقررات خاصی در مورد انتخابات وجود دارد که نیرو‌های مسلح قوانین مربوطه در این رابطه را انجام می‌دهند؛ البته وزارت دفاع برای کمک به امر انتخابات همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های متولی برگزاری انتخابات دارد؛ این درحالی است که هیچ‌کدام از کارکنان وزات دفاع هیچ نوع موضع‌گیری سیاسی و جناحی در رابطه با انتخابات نداشته و ندارند.

وی درباره موضع‌گیری اخیر روسیه در رابطه با جزایر ایرانی هم گفت: سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، ایرانی بوده و خواهد بود و هیچ ادعایی باعث سلب حاکمیت ایران بر این جزایر نخواهد شد؛ همچنین این‌گونه مواضع پایدار نیست؛ اما ایران بر حق حاکمیت خود همچنان پایدار است.

ساخت موشک‌های کروز دریایی با سرعت بالا
سردار طلایی‌نیک در پاسخ به سوالی درباره تولید موشک هایپرسونیک عنوان کرد: وزارت دفاع و سپاه در دستیابی به موشک‌ هایپرسونیک موفقیت‌های خوبی داشتند؛ امروز علاوه بر این نوع موشک، ساخت موشک‌های کروز دریایی با سرعت بالا هم در حال پیگیری است که خبر‌های خوبی در این رابطه در آینده منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح سپس درباره پرتاب ماهواره‌بر‌ها اظهار داشت: در آینده پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با سوخت مایع و ماهواره‌بر ذوالجناح با سوخت ترکیبی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه محصولات نوین در صادرات‌های دفاعی کشورمان صورت می‌گیرد، یادآور شد: در ایران قبل از انقلاب ۳۰ نوع محصول سطح پایین تولید می‌شد، اما اکنون بیش از ۸۰۰ سامانه تولید می‌شود؛ محصولاتی که هم از فناوری و قابلیت‌های بالا برخوردار بوده و هم بومی هستند.

سردار طلایی‌نیک همچنین از آمادگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جهت تولید بالگرد برای بخش غیرنظامی خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح سپس درباره تسلیح کرانه باختری و کمک به جبهه مقاومت عنوان کرد: این موضوعی است که از سوی کشورمان دنبال می‌شود و این‌ کمک‌ها متناسب با نیاز‌ها به جبهه مقاومت صورت می‌گیرد.

وی درخصوص تحریم مسئولان کشورمان از سوی آمریکا هم گفت: رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران موضوعی مسبوق به سابقه است؛ تحریم‌های نظامی بیش‌ از ۴۰ سال علیه ایران سابقه دارد؛ لذا ملت و نیرو‌های مسلح با جهش علمی خود، این تحریم‌ها را خنثی کرده‌اند؛ این در حالی است‌ که تحریم‌ها نقشی در ممانعت از رشد کشورمان ندارد؛ البته تحریم اشخاص نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و در واقع آن‌ها برای ایران‌هراسی این تحریم‌ها را اعلام می‌کنند؛ هرچند که این اقدامات تأثیری بر فعالیت‌های دفاعی کشورمان ندارد.

سردار طلایی‌نیک همچنین درباره همکاری وزارت دفاع با شهرداری تهران اظهار داشت: برای برقی کردن ناوگان عمومی کشور اعلام آمادگی کردیم و طبق حکم برنامه هفتم توسعه در عرصه‌های گوناگون ظرفیت‌های دوگانه وزارت دفاع را در بخش توسعه کشور بیش از گذشته قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده ترور فخری‌زاده بیان کرد: این ترور ابعاد گوناگونی داشت که یک بُعد آن پیگری قضایی توسط مرجع قضایی است که در حال انجام است؛ بعد دیگر ترور، مسائل امنیتی است؛ هرچند اسرائیلی‌ها مستقیم مسئولیت آن را نپذیرفتند، ولی شواهد نشان از دست داشتن آن‌ها در این ترور دارد.

پروژه‌های مختلف شهید فخری‌زاده در حال پیگیری است
سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح افزود: فعالیت‌های علمی شهید فخری‌زاده در ۱۴ حوزه نوظهور و بدیع دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها واکسن‌های «فخرا» و دامی است و در پدافند زیستی و شیمیایی هم برنامه‌های این شهید دنبال می‌شود.

سردار طلایی‌نیک درباره ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی هم‌ اظهار داشت: این موضوع دنبال می‌شود؛ البته زمان دستیابی به تولید و پایان کار‌های تحقیقاتی نیازمند توجه نمایندگان مجلس در اختصاص منابع مالی لازم است.

توضیحاتی درخصوص بکارگیری سلاح انفرادی «مصاف» در نیرو‌های مسلح
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس درخصوص زمان بکار‌گیری سلاح انفرادی «مصاف» در نیرو‌های مسلح و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه توپخانه‌ای گفت: مراحل ساخت اسلحه مصاف پشت سر گذاشته شده و متناسب با زمان‌بندی مشخص شده در اختیار نیرو‌های مسلح قرار خواهد گرفت؛ اما ساخت تجهیزات دفاعی و تعیین نوع آن متناسب با برآورد تهدیدات صورت می‌گیرد که تعیین این اولویت توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح و اعلام نیاز‌هاست.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره ساخت شناور‌های سنگین هم عنوان کرد: ساخت شناور شش هزار تن به بالا با همکاری نیروی دریایی سپاه در حال پی‌گیری است که در زمان مناسب، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی در رابطه با حمایت وزارت دفاع از نخبگان خاطرنشان کرد: وزارت دفاع در جذب نخبگان پیشگام است؛ به نحوی که ۸۵ درصد کارکنان این وزارتخانه دارای تحصیلات عالی هستند؛ همچنین در حمایت از نخبگان طی دو سال اخیر برنامه‌هایی در حال انجام است؛ لذا تقاضا از سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به این وزارتخانه بسیار زیاد است.

سردار طلایی‌نیک درباره بکارگیری هوش مصنوعی در تجهیزات دفاعی کشورمان هم گفت: ما در دستیابی به دانش هوش‌ مصنوعی در قابلیت‌های سامانه‌ای به‌صورت جدی فعال هستیم و به موازات دستیابی به این دانش در بکارگیری در سامانه‌ها هم فعال هستیم که برخی سامانه‌ها و موشک‌های کروز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت دفاع درباره زمان رونمایی از سامانه موشکی «آرمان» هم عنوان کرد: رونمایی و تحویل‌دهی‌ها را با برنامه مدون انجام‌ می‌دهیم که هر‌ ماه اخبار جدید دفاعی خواهیم داشت؛ لذا این رونمایی هم طبق جدول زمانی خود انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها