در افتتاحیه جشنواره عمار؛

مادر شهیدان خالقی پور: مردم ایران، عمارهای رهبری‌اند

ششمین جشنواره مردمی عمار کارش را شروع کرد. در این دوره از جشنواره از خانواده شهدای مسیحی جنگ تحمیلی و خانواده شهدای اهل سنت مبارزه با گروهک تکفیری داعش و رزمندگان فاطمیون تقدیر به عمل می‌آید.
کد خبر: ۶۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲ - 29December 2015

مادر شهیدان خالقی پور: مردم ایران، عمارهای رهبری‌اند

به گزارش گروه سایر رسانه ها ی دفاع پرس،اولین دوره جشنواره در سالگرد حماسهی نهم دی ماه سال 89 برگزار گردید و حدود بیست اثر، همزمان در سی نقطه از کشور، از جمله چند روستا، به صورت مردمی اکران شدند. شکل و شمایل غیر متعارف اولین دورهی جشنوارهی عمار در ساختار سینمایی کشور، توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کرد. به طوریکه در سال دوم برگزاری، با استقبال مردم مواجه شد و 320 اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در 300 نقطه از کشور اکران شدند.

نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه 91 و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد. دیدار جمعی از دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان جشنواره فیلم عمار با رهبر معظم انقلاب، مسیر این را استوارتر از گذشته پیش برد. حالا بعد از گذشت شش سال، جشنواره مردمی عمار روز به روز بزرگتر میشود و ششمین دوره آن با حضور جوانهای فیلمساز و مردم انقلابی ایران بر پا میشود. بر اساس زمانبندی این دوره از جشنواره، فیلمهای جشنواره عمار از روز تاریخی 9 دی تا 16 دیماه در سالن های سه گانه سینما فلسطین تهران به نمایش در میآید.

لحظاتی پیش آیین افتتاحیه ششمین دوره جشنواره عمار، در سالن حجاب با قرائت قرآن آغاز شد. در افتتاحیه این جشنواره که با حضور خانواده شهدای مسیحی و شهدای اهل سنت مبارزه با داعش برگزار میشود، از  برگزیدگان بخشهای «نماهنگ»، «تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی»، «فیلم ما» و «نقد و مقالات سینمایی» و «پوستر فیلم» تقدیر میشود. در این مراسم خانواده شهید مصطفی صدرزاده فرمانده محبوب گروهی از رزمندگان فاطمیون و خانواده شهیدان تقویفر، غلامحسین حیدری، نوروزی، باغبانی و ...  نیز حضور دارند که دو ردیف ابتدایی صندلیهای سالن را به همراه تعداد دیگری از خانوادههای این عزیزان و رزمندگان فاطمیون و ... تشکیل میدهند.

در این دوره  با کلوچههای محلی بانوان پیشمرگه نهاوندی از میهمانان مراسم افتتاحیه پذیرایی میشود؛ بانوان پیشمرگ نهاوندی علاوه بر تهیه و ارسال کلوچه های محلی برای رزمندگان، بدلیل خیانتهای منافقین مواد غذایی را پیش از ارسال به جبههها تست میکردند تا مبادا توسط منافقین آلوده و مسموم شده باشد و به همین خاطر هم به زنان پیشمرگ معروف شدند. علی رضا افتخاری، محمد گلریز از هنرمندان عرصه موسیقی در این مراسم حضور دارند. گلریز عضو هیأت داوران بخش نماهنگ این جشنواره مردمی است. نادر طالبزاده دبیر این دوره از جشنواره عمار به همراه سید رسول منفرد دبیر اجرایی این جشنواره نیز حضور دارند. علی صدرینیا اجرای این مراسم را بر عهده دارد.

 

محمد حسین نیرومند، رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مسعود اطیابی کارگردان سینما، حجت الاسلام آقایی که به واسطه یک مستند تلویزیونی به آخوند چینی معروف شد، سینا واحد محقق تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی اسلامی و نویسنده کتاب ارزشمند قیام گوهرشاد، علی واحدی از فعالان فرهنگی افغانستان و ... نیز در این مراسم حضور دارند.

پخش زنده این مراسم از شبکه پنج سیما نیز آغاز شده است. در ادامه این مراسم کلیپی کوتاه از «ننه عصمت» پخش شد. او بانویی بود که برای رزمندگان دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی دستکش میبافت و در این کلیپ از زنان  این مرز و بوم خواست تا برای رزمندگان مدافع حرم دعا کنند و در اظهار نظری نمادین برای جلب کمکهای مردمی از مخاطبان این جشنواره دعوت کرد تا به حمایت از مدافعان حرم بپردازند. در انتهای این کلیپ اعلام شد که جشنواره عمار در روزهای برگزاری جشنواره آماده دریافت کمکهای مردمی به جبهه مقاومت اسلامی است.

مادر شهیدان خالقیپور: همه مردم ایران، عمارهای رهبر انقلابند/جشنواره عمار، مردمی بماند

مادر شهیدان خالقیپور به همراه پدر این شهدا یکی از مهمانان این جشنواره بود که در ابتدای این مراسم به روی سن آمد و به ایراد سخنرانی پرداخت. او با تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: خدا را شاکرم که جشنواره عمار هر سال بهتر از قبل و پربارتر از گذشته در حال برگزاری است. امیدوارم که این جشنواره که از نام آن مردمی بودنش مشخص است، همچنان مردمی بماند. از انقلاب به این طرف رسم بر این است که عده ای چهره مشهور و مسئول مشخص در جشنوارهها حضور پیدا میکنند اما مهمانان این جشنواره همه از جنس مردم و خانواده شهدا هستند. خانوادههایی که از شیرینتر از جانهایشان گذشتند و امروز در حاشیه قرار گرفتند، مجدداً در رأس توجهات این جشنواره قرار گرفتند.

مادر شهیدان خالقیپور به مهمانان ساده و بی آلایش این جشنواره در دورههای گذشته اشاره کرد که قهرمانان واقعی و حامی انقلاب هستند و همچنان بی ادعا پای کار انقلاب میمانند و گفت: اگر روزی عمار یار نابی برای امیر المومنین(ع) بود امروز تمام مردم ایران عمارهای رهبر معظم انقلاب هستند. این انقلاب و انشاءالله این جشنواره بیش از گذشته جهانی و بینالمللی شوند و پرچم انقلاب را در گوشه گوشه جهان به اهتزاز در خواهند آورد.

 

طالبزاده: عمار سینماتک را به کل ایران گسترش داد

صدرینیا، مجری مراسم پس از سخنان مادر شهیدان خالقیپور یادی از فرج الله سلحشور کارگردان سینمای ایران کرد و برای او آرزوی صحت و سلامتی کرد و پس از آن اشارهای به کسالت چندی پیش نادر طالب زاده کرد و بعد برای ایراد سخنرانی از او دعوت کرد. طالبزاده دبیر این دوره از جشنواره عمار با بیان خیر مقدم به حضار گفت: عمار یک خلاء در ویترین رسانه ای ایران را پر میکند. یک حرکت بسیجی و جهادگرانه است که فهم رسانه و سینما در سرتاسر ایران را ارتقا میبخشد. عمار سینماتک را به کل ایران گسترش داد. ایران کشور روشنی است و روشنفکری در آن در تراز بالایی قرار دارد. ایران لکوموتیو حرکتهای اسلامی در منطقه و جهان است و امروز شعار عمار هم حمایت از همین خط است.

او ادامه داد: عقبه عمار بر آموزش استوار است که ابتدا با خط مستند سازی آغاز شد و بعد بخش داستانی در آن شکل گرفت و تقویت شد.

دبی راین دوره جشنواره مردمی عمار با طرح این سوال که چرا سینمای ایران گیشه ندارد، گفت: شاید یک دلیل آن این باشد که موضوعات و دغدغههای مطلوب ایران هنوز کشف نشده است و بارها دیده شده که برخی از آثار این جشنواره که در قالب انیمیشن و مستند خلق شدهاند توانستهاند در تراز خود گیشه شکن باشند. آموزش فیلمسازی در این جشنواره بسیار اهمیت دارد و شخصیتهای برجستهای برای تقویت این مسیر فعالیت میکنند.

طالب زاده با اشاره به مردمی که پای کار انقلاب ایستادهاند و با تقدیر از خانواده شهدا به عنوان خطشکنان این مسیر گفت: چند شب پیش مناظره کاندیداهای آمریکا درباره اسلام و آنچه آنها خطر اسلام میخوانند در تلویزیونها و رسانههای آنها اکو شد. باید در برابر این موج اسلام هراسی که آنها به راه انداختهاند، ایستاد چرا که حرف امروز جهان چیزی جز اسلام نیست. ما حقیقت اسلام را میشناسیم و امروز رسانههای ما و همین جشنواره عمار باید از حقیقت اسلام پشتیبانی کنند تا در جهان لکوموتیو انقلاب اسلامی بتواند به حرکت خود ادامه دهد و به نتیجه برسد و ما بتوانیم این الگوی راستین و حقیقی را به جهانیان معرفی کنیم.

تقدیر از برگزیدگان بخش پژوهش و نقد سینمایی، لوح نگار و بخش پوستر فیلم

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش نقد، مقالات و پژوهشهای سینمایی و پوستر معرفی شدند. رضا زاده محمدی، محمدتقی فهیم، مجتبی نامخواه داوران این بخش بودند. همچنین محمد علی ساعد، حسین یوزباشی، علی حیاتی داوران بخش پوستر این دوره جشنواره بودند. خانواده شهیدان مسیحی آقاخانیان و خاچاطوریان، خانواده شهید سید رضا حسینی شهید مدافع حرم، خانواده شهیدان سید حمید یزدانی، سید علی اصغر موسوی از رزمندگان فاطمیون و خانواده شهید جاویدالاثر نگهبان برای اهدای جوایز دعوت شد.

در بخش «نقد، مقالات و پژوهشهای سینمایی»، براساس نظر هیئت داوران از بین 23 اثر راه یافته به بخش مسابقه، در قسمت نقد و مقالات، «درباره فیلم بین ستاره ای  نولان» و «خانه سبز؛ از هستی شناسی فانتزی تا اعوجاج هویتی» به نویسندگی علی اللهیاری، «اقتصاد مقاومتی و نقش شبکه های استانی در فرهنگ سازی» به نویسندگی رضا دمیرچی، «جنگ نرم در شاهنامه» به نویسندگی هنگامه قاسمی، «نقش عبودیت در رئالیزم دینی» به نویسندگی مجید حسینی نصر و در بخش پژوهشهای سینمایی، «سینمای سیاسی، سیاست سینمایی» به نویسندگی جواد امین خندقی، «بازنمایی روحانیت در سریال پرده نشین» به نویسندگی محمدجواد کربلایی و «سینمای متعهد و فرهنگ ناب اسلامی» به نویسندگی محمد اسماعیل زاده را به عنوان نامزدهای دریافت فانوس «نقد، مقالات و پژوهشهای سینمایی» ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام شدند.

در این بخش هیأت داوران ضمن تقدیر از علی اللهیاری، لوح افتخار این بخش را به رضا دمیرچی برای مقاله «اقتصاد مقاومتی و نقش شبکه های استانی در فرهنگ سازی» اهدا کرد و دومین لوح افتخار این بخش به مجید حسینی نصر برای مقاله «نقش عبودیت در رئالیزم دینی» تقدیم شد. در بخش پژوهشهای سینمایی لوح افتخار به جواد امین خندقی برای مقاله «سینمای سیاسی، سیاست سینمایی» هدیه شد. دومین لوح افتخار این بخش به محمدجواد کربلایی برای اثر «بازنمایی روحانیت در سریال پرده نشین» هدیه شد. در این بخش جشنواره به هیچ یک از آثار هیچ فانوسی تعلق نگرفت.

از بین سه اثر راه یافته به بخش مسابقه «لوح نگار»، «بررسی ادعای تقلب در انتخابات 88» به نویسندگی محسن کریمیآذر، «دلتافورس» به نویسندگی احسان صفرزاده و «پروازی به مقصد آسمان» به نویسندگی محمد فرزانه یگانه را به عنوان نامزدهای کسب فانوس جشنواره عمار در بخش «لوح نگار» انتخاب کردند که محسن کریمی آذر و احسان صفرزاده دو لوح افتخار این بخش را دریافت کردند.

همچنین در بخش «پوستر فیلم» از بین 11 اثر راه یافته به بخش مسابقه، «جیره» اثر مهدی همتیان، «وام اهلی»، اثر محمد اسفندیاری، «خاکستر و برف»، اثر امین دایی، «قهرمانان خانه ما» اثر مهدی بادیه پیما و «چالش سطل آب و یخ» اثر اسماعیل چشرخ از طرف هیئت داوران، به عنوان پنج نامزد دریافت فانوس ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش «پوستر فیلم» شناخته شدند که اسماعیل چشرخ لوح افتخار اول این بخش و امین دایی لوح افتخار دوم این بخش را هدیه گرفتند.

فانوس بخش پوستر فیلم به محمد اسفندیاری برای طراح پوستر فیلم «وام اهلی» تعلق گرفت.

پس از اهدای جوایز این بخش کلیپی بخش شد از تلاش زنان پیشمرگه در دوران جنگ تحمیلی و با کلوچههای پخته شده توسط آنان از مهمانان پذیرایی شد.

جایزه «ننه عصمت» برای محمدباقر مفیدیکیا/تقدیر از «گردان نانوایان خانوک»

صدرینیا در ادامه مراسم با اشاره جایزه «ننه عصمت» که دیگر جایزه رسمی این جشنواره شده است، گفت: امسال این جایزه به یک کارگردان جوان رسید: «محمدباقر مفیدیکیا». او کارگردان فیلم داستانی «لکه»، نماهنگ «ایستادهایم» و تیزر کتاب «دختر شینا» بود که با استقبال مردم مواجه شد. پیش از تقدیر از او گوشههایی از کلیپ دختر شینا به نمایش درآمد. این کتاب شامل خاطرات بانو قدم خیر محمدی کنعان همسر شهید ستار ابراهیمی است.

مفیدیکیا با حضور پشت تریبون گفت: با حضور در عمار احساس میکنم در خانه خودم هستم و دست اندرکاران این جشنواره فداکارانه فعالیت میکنندو اولین سالی که همراه این بچهها خدمت رهبر معظم انقلاب رفتیم، اتفاقی در پشت صحنه افتاد. وقتی راهی دفتر رهبر معظم انقلاب شدیم، به دلیل کمبود صدور کارت دعوت دبیر اجرایی جشنواره با ما همراه نشد و کارت خود را به دیگران داد تا بچه های شهرستان به دیدار رهبر معظم انقلاب بروند. همان موقع این احساس را دریافت کردم که این جشنواره به جاهای خوبی خواهد رسید.

او ادامه داد: این باعث افتخار من است که جایزه از جشنوارهای گرفتم و در جایی به من لطف شد که برند آن خانوادههای شهدا هستند.

حامد بامروت نژاد در دوره مذکور دبیر اجرایی جشنواره عمار بود. برای تقدیر از مفیدیکیا، نمایندگانی از یک گردان خاص روی صحنه آمدند. آنها زنانی بودند نانوا از خانوادههای شهدا و زنان روستای خانوک که برای رزمندگان جنگ تحمیلی بادگیر میدوختند، نان برای جبههها میپختند، آموزش نظامی به زنان میدادند، در دل جنگ اردوی راهیان نور به راه انداخته بودند و سردار قاسم سلیمانی در توصیف آنان عبارتهای عجیبی به کار برده بود. فرمانده آنان «کل زهرا» بود که سردار سلیمانی گفته بود روی سنگ مزار او بنویسند چریک پیر.

مفیدیکیا پس از دریافت جایزه «ننه عصمت» گفت: عمار تقدیر از خانواده شهداست نه ما. ولی حالا که اینجا هستم، دوست داریم از این فرصت برای بیان برخی حرفها استفاده کنم. چه کسی فکر میکرد که دانشمندان هستهای به خاطر فن و دانششان در لیست ترور موساد قرار بگیرند؟ آرزوی قلبی ماست که به واسطه هنرمان روزی در لیست ترور موساد قرار بگیریم.

پس از تقدیر از محمدباقر مفیدیکیا، علیرضا افتخاری، خواننده برجسته ایران برای خواندن ترانه خانوک و به یاد «کل زهرا» روی سن رفت و به اجرای زنده پرداخت. او در ابتدا با بیان اینکه دورهای بر من گذشت که دوستان 30 سالهام من را به خانهشان راه ندادند، با اشاره به تمثیلی از حکایت کریمخان و مرد لر، گفت: با همه این فشارها من دستم را جلوی کسی دراز نکردم تا راحت باشم.

او بااشاره به دستکش های بافته «ننه عصمت» گفت: حتماً خلوصی در بافت این دستکش بوده است که این چنین عزت پیدا کرده است. من خاک پای امثال ننه عصمت را طوطیای چشم خود می کنم. اما هنوز ناراحتم از آن آقایی که یک بار کلمه افتخاری متأسفم را نگفت اما من بلند شدم و با او روبوسی کردم.

تقدیر از برگزیدگان بخشهاهی فیلم ما، تیزر و نماهنگ

در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش تیزر، فیلم ما و نماهنگ تقدیر به عمل آمد.

در بخش «فیلم ما»، هیئت داوران از میان 36 اثر راه یافته به قسمت مسابقه، «عامل مشترک» به کارگردانی مسعود دهنوی، «وظیفه خصوصی» به کارگردانی حامد علیزاده، «کانون فرهنگی- هنری امام کاظم علیه السلام»، به کارگردانی کمال حسنی، «نماز قربه الی الله» به کارگردانی امیر حسین صادقی، «برادرانه» به کارگردانی سپیده شراهی، «تکاتف» به کارگردانی امیر حیدری، «سبک زندگی» به کارگردانی اکرم ناظمی، «رومیزی» به کارگردانی سید محمد علی محمودی، «چماق و هویج» به کارگردانی محمدحسین سلیمانیان را به عنوان نامزدهای دریافت فانوس ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار معرفی کردند.

لوح افتخار این بخش بر اساس نظر هیأت داوران به اثر «برادرانه» به کارگردانی سپیده شراهی، لوح دوم افتخار به «رومیزی» به کارگردانی سید محمد علی محمودی و سومین لوح افتخار به «چماق و هویج» به کارگردانی محمدحسین سلیمانیان تعلق گرفت. همچنین جایزه فانوس عمار در این بخش به فیلم «عامل مشترک» به کارگردانی مسعود دهنوی اختصاص پیدا کرد.

در بخش «تیزر تبلیغاتی و آگهی بازرگانی»، هیئت دوران از میان 13 اثر راه یافته به بخش مسابقه، تیزر فیلمهای «فرزند CIA» و «شهدای ترور» به کارگردانی ایمان گودرزی، تیزر فیلم «خواب سوم»، به کارگردانی مجتبی داروغه زاده، تیزر فیلم «خاکستر و برف»، به کارگردانی نقی نعمتی، تیزر فیلمهای «صالحآباد» و «چند قطره خون»، به کارگردانی میثم کریمی و تیزر تبلیغاتی «دختر شینا» به کارگردانی محمدباقر مفیدیکیا را به عنوان هفت اثر نامزد دریافت فانوس جشنواره عمار معرفی کردند.

لوح افتخار این بخش به نقی نعمتی برای کارگردانی تیزر فیلم «خاکستر و برف» رسید و فانوس جشنواره عمار در این بخش به تیزر «شهدای ترور» به کارگردانی ایمان گودرزی هدیه شد.

در بخش «نماهنگ»، هیئت داوران از بین 30 اثر راه یافته به بخش مسابقه، در نهایت هفت اثر «اشک آینه»، به کارگردانی وحید امینی، «تک فرزندی»، به کارگردانی محمدحسن فلاح، «شبیه افسانهها»، به کارگردانی محمدرضا رضائیان، «لبیک» و «مرگ = آمریکا»، به کارگردانی مشترک حسین و محمد بوشهری، «ماه نیزهها»، به کارگردانی مصطفی هیودی و «من کالای ایرانی را انتخاب میکنم» به کارگردانی محمد رضوانیپور را به عنوان نامزدهای دریافت فانوس بخش «نماهنگ» ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، انتخاب کردند.

لوح افتخار اول این بخش به اثر «من کالای ایرانی را انتخاب میکنم» به کارگردانی محمد رضوانیپور و لوح افتخار دوم به «شبیه افسانهها»، به کارگردانی محمدرضا رضائیان هدیه شد. فانوس این بخش از جشنواره عمار به هیچ یک از آثار فوق تعلق نگرفت.

 

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها