شهید قدس/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: گفتمان سیدالشهدای مقاومت سراسر حکمت است/ ولایتمداری در سردار شهید سلیمانی در اوج بود

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: با توجه به اینکه گفتمان سردار شهید سلیمانی مبتنی بر معارف دینی بود؛ بر همین اساس همه آن‌ها سراسر حکمت است و نمی‌توان با آن‌ها گزینشی برخورد کرد.
کد خبر: ۶۴۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴ - 03January 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس: اگر بر حسب ظاهر و با نگاه‌های مادی به تاریخ زندگی سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» نگاهی بیانداریم ممکن است به این نتیجه برسیم که او مردی است که در انتهای زمستان به تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ به دنیا آمده و در ابتدای زمستان به تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ از این دنیا کوچ کرده است.

اما اگر محققی که این سردار شهید والامقام را نمی‌شناسد و بخواهد روی ابعاد شخصیتی او کار کند از خودش خواهد پرسید مگر او در عمر ۶۳ ساله خود چه کرده بود که ارتش دولت ایالات متحده آمریکا، او و همراهانش را مستحق ترور در فرودگاه بین‌المللی بغداد باید بداند؟

فرمانده شهید جبهه مقاومت در بین مردم عادی ایران؛ شخصیتی وحدت‌آفرین است. برای نمونه همان قدر که برای دختر محجبه احترام قائل است به همان اندازه نسبت به دختر کم‌حجاب دغدغه‌مند است و اعتقاد دارد که «جامعه ما، خانواده ما است».

در بین نظامی‌ها نیز بر حسب تخصص و موقعیت کاری‌اش در نیروی قدس سپاه پاسداران، شخصیت دلاوری توصیف می‌شود که توانسته است با سازماندهی مدافعان حرم، دولت جعلی داعش را در عراق و سوریه سرنگون کند و آرامش را به منطقه غرب آسیا بازگرداند.

اما شناخت این شخصیت شهید والامقام؛ قطعاً نیاز به تبیین بیشتری تا پس از گذشت چهار سال از شهادتش، برای جامعه بهتر و بیشتر شناسانده شود. به همین مناسبت و برای آشنایی بیشتر با ابعاد شخصیتی سیدالشهدای مقاومت؛ مصاحبه‌ای داشتیم با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی که در ادامه تقدیم شما می‌شود.

دفاع‌پرس: به نظر شما اگر فردی بخواهد خود را شبیه به سپهبد سلیمانی کند، این امر شدنی است؟

ارتباط عمیق قلبی و دلی بین شهیدان و اولیای دین، از پیامبر اکرم (ص) تا منجی عالم بشریت؛ امام زمان (عج) و در امتداد این ارتباط عمیق با ولایت مطلقه فقیه، که در باورهای دینی شیعی؛ جانشین امام عصر (عج)، است وجود داشته است؛ این ارتباط عمیق در شهید سلیمانی در اوج قرار داشت. اینکه فردی خود را شبیه به شهید حاج قاسم سلیمانی کند امکان‌پذیر است و راه رسیدن به این افتخار باز است، گرچه پیمودن چنین راهی سخت خواهد بود. جامعه نباید از داشتن شخصیتی مثل سردار دل‌ها ناامید باشد. کسی که در این راه قدم می‌گذارد بایستی منش، سبک زندگی، تفکر و باور سیدالشهدای مقاومت را بپذیرد و در وجود خود پیاده کند تا جزو باورهایش شود.

دفاع‌پرس: به نظر شما بازخوانی سیره آن شهید والامقام، چقدر برای جامعه دارای اهمیت خواهد بود؟ آیا می‌توان با سخنان شهید سلیمانی گزینشی برخورد کرد؟

شهید سلیمانی دارای شخصیتی ذوابعاد و جامع‌الاطراف بود؛ بر همین اساس معرفی چنین شخصیتی مستلزم زمان کافی است اما به اقتضای زمان باید گفت این شهید والامقام فرماندهی با بصیرت بود که نسبت به معارف دینی معرفت عمیقی داشت. ایشان در قریب به ۴۰ سال زندگی در متن نظام جمهوری اسلامی ایران و عرصه‌های مختلف آزمون و بلا ثابت کرد که قدرت تشخیص حق از باطل و همچنین تکلیف‌مداری را دارد.

با توجه به اینکه گفتمان، سخنان و آثار مکتوب به جامانده از شهید سلیمانی با تکیه بر معرفت دینی بیان شده؛ بر همین اساس همه آن‌ها سراسر حکمت، پند، امر به معروف و نهی از منکر، قول مبتنی بر آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومین (ع)، گفتمان امامین انقلاب اسلامی و سیره اولیای دین و شهدا است؛ بر همین اساس نمی‌توان با سخنان این شهید والامقام گزینشی برخورد کنیم و همه مغتنم و قابل استفاده هستند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی: گفتمان سیدالشهدای مقاومت سراسر حکمت است/ ولایتمداری در سردار شهید سلیمانی در اوج بود/ سردار قاآنی هم‌تراز با سپهبد سلیمانی

دفاع‌پرس: ولایتمداری سپهبد سلیمانی را چطور توصیف می‌کنید؟

در زمینه ولایتمداری و اطاعت از رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ کسی نمی‌تواند ادعا کند که من بیشتر از سردار سلیمانی، ولایت‌مدارتر هستم. اینکه سرباز ولایت باشد و در همه میدان‌ها خدا را ببیند و خود را نبیند در مکتب شهید سلیمانی پرفروغ است و هرچقدر هم که در این زمینه گفته شود باز هم کم است. ایشان، برخلاف بسیاری از افراد، هیچ‌گاه اجتهاد شخصی خود را بر نظر ولی فقیه مقدم نمی‌دانست و عملکردی که در مسیر انجام وظیفه و ادای تکلیف داشت همه مبتنی بر تدابیر ولایت بود و اینگونه ولایتمداری را به اوج رسانده بود.

دفاع‌پرس: ایثارگری سیدالشهدای مقاومت را چطور می‌توان به تصویر کشید؟

سردار سلیمانی اهل جهاد، ایثار و حضور در وسط میدان بود که در عملکرد شهید تجلی داشت و در نوع خود، امتیاز بزرگی است. بر اساس تصاویری که از ایشان منتشر شده؛ دلاورانه بر روی لبه خاکریز نبرد با عناصر تکفیری داعش حرکت می‌کند.

بنا به تعبیر سیدالشهدای مقاومت، بارها در مسیر جهاد، گریسته، خندیده، زمین خورده و از زمین بلند شده اما در مسیر انجام وظیفه کوتاهی نکرده است. این شهید والامقام اهل صبر، مقاومت و ایستادگی پای‌ عهد بود. سپهبد سلیمانی، خستگی را خسته کرده بود و هیچ‌گاه از پای نیفتاد و ۴۰ سال حضور در وسط میدان سند گویای این حقیقت است.

سردار شهید سلیمانی اهل خدمت مخلصانه و بی‌منت بود و در این راه تمام ظرفیت جسمی، روحی و فکری خود را بدون ریا و فخرفروشی به میدان عمل آورد که این خصوصیت در زندگی و سیره شهید سلیمانی درخشش داشت و در لایه‌های مختلف زندگی فرمانده جبهه مقاومت مشاهده می‌شد.

دفاع‌پرس: چگونه شخصیتی مانند سپهبد سلیمانی می‌تواند محبوب قلوب جهانیان باشد؟

اخلاص در عمل ویژگی ممتاز سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از عواملی را که در جذب محبت مردم نسبت به فرمانده شهید جبهه مقاومت موثر می‌دانند اخلاص شهید بود. در آیات قرآن کریم و احادیث دینی هم بدان اشاره و تأکید شده است که محبت آحاد مردم؛ با پول و هزینه کردن به دست نمی‌آید بلکه ودیعه‌ای هست که خداوند در دل انسان‌ها می‌گذارد؛ بر همین اساس خداوند این ودیعه را به سبب اخلاص شهید سلیمانی در قلوب بشریت حتی غیر مسلمان‌ها قرار داد. او با عمل خود، مردم را به خیر و نیکی دعوت کرد کاری که هزاران رسانه از انجام آن عاجز هستند.

به رغم اینکه محبت و عطوفت با صلابت و اقتدار در یک جا جمع نمی‌شوند اما سردار سلیمانی، در عین شجاعت و دلیری؛ در بین آحاد مسلمین فرمانده مهربانی بود و مصداق بارز «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود. به همین جهت ایشان، به یک شخصیت جامع اضداد تبدیل شده بود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی: گفتمان سیدالشهدای مقاومت سراسر حکمت است/ ولایتمداری در سردار شهید سلیمانی در اوج بود/ سردار قاآنی هم‌تراز با سپهبد سلیمانی

دفاع‌پرس: پایبندی به مسائل دینی در سردار سلیمانی چطور نمود داشت؟

شهید سلیمانی به احکام شرعی و تکالیف دینی پایبند بود. این موضوع هیچ‌گاه در سیره و زندگی ایشان، مورد غفلت واقع نشد. حضور در مجالس اولیای دین و خدمت به‌عنوان مدافع حرم برای حفظ قداست اولیای دین جزئی از مرام این سردار رشید اسلام بود. اهل عبادت مخلصانه و آراسته به فضایل اخلاقی بود و از رذایل اخلاقی دوری می‌کرد.

دفاع‌پرس: سردار شهید سلیمانی چطور توانست جبهه مقاومت را احیا کند؟

سردار شهید سلیمانی به‌عنوان فردی با تجربه؛ در حوزه دفاعی و امنیتی و همچنین استفاده از ظرفیت امت اسلام در مقابله با کفر و ظلم و بی‌عدالتی فرمانده‌ای مقتدر، انقلابی و ارزشی بود به طوری که علاوه بر ایران اسلامی در منطقه و در سطح بین‌الملل او را به‌عنوان فرمانده‌ای توانمند و راهبردی می‌شناختند چراکه ۴۰ سال مجاهدت در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی او را آبدیده کرده بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیری که با خانواده سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی داشتند، در آنجا تأکید فرمودند که این سردار رشید اسلام؛ جبهه مقاومت را احیا کرد. احیاگری به معنای دوباره زنده شدن است. وقتی که این امر محقق شود؛ یک امت کارآمد و اثرگذار خواهد بود. این مهم توسط شهید سلیمانی در اقصی نقاط جهان اسلام، دنبال و محقق شد.

او دست گروه‌های مقاومت را پر کرد و به آن‌ها انسجام بخشید. اگر در جریان عملیات طوفان‌الاقصی گردان‌های قسام و گروه‌های مقاومت در فلسطین دارای کارآمدی هستند بدان خاطر است که یکی از اضلاع جبهه مقاومت محسوب می‌شوند. حزب‌الله در لبنان، انصارالله در یمن، تشکیلات جبهه مقاومت در سوریه و عراق، گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و غزه و در جای‌جای جهان اسلام امروز، با یکدیگر مرتبط و منسجم هستند به طوری که اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، از چند جبهه سیلی خواهد خورد که این امر نشان از پویایی جبهه مقاومت دارد.

دفاع‌پرس: مأموریت شهید سلیمانی پس از شهادت ایشان چطور دنبال خواهد شد؟

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید فرمودند؛ شهید سلیمانی، در عرصه جبهه مقاومت اسلامی اثرگذارتر از سردار سلیمانی خواهد بود. به بیان دیگر؛ شخصیت این سردار شهید؛ اثرگذار، انسجام‌بخش، وحدت‌آفرین و کارآمد است. عملکرد جبهه مقاومت و نیروی قدس سپاه پاسداران در انسجام‌بخشی و تداوم این حرکت قابل تقدیر و تمجید است.

فرمانده دلاوری چون سردار قاآنی که در زمان حیات سردار سلیمانی، جانشین وی بود امروز به‌عنوان فرمانده اثربخش نیروی قدس سپاه پاسداران در این عرصه موفق بوده و محور انسجام است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی: گفتمان سیدالشهدای مقاومت سراسر حکمت است/ ولایتمداری در سردار شهید سلیمانی در اوج بود/ سردار قاآنی هم‌تراز با سپهبد سلیمانی

دفاع‌پرس: به نظر شما چرا سردار سپهبد شهید سلیمانی بیشتر از سردار قاآنی اهل ارتباط با رسانه‌ها بود؟

سردار قاآنی همچون سردار شهید سلیمانی فرمانده‌ای وظیفه‌شناس و تکلیف‌مدار است. میزان پردازش رسانه‌ها به اخبار این دو سردار دلاور، کم یا زیاد، بر حسب ضرورت است چراکه نه شهید سلیمانی به دنبال این بود که در رسانه‌ها برجسته شود و نه سردار قاآنی از رسانه گریزان است.

اقدامات حمایتی از جبهه مقاومت، که در معرض قضاوت جهانیان قرار دارد، به طور غیرمستقیم معرف فرماندهان این جبهه است به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید سلیمانی که در آستانه چهارمین سالگرد شهادت ایشان انجام شد ضمن تمجید و تقدیر از تلاش‌های سردار قاآنی، فرمودند: «باید خط تقویت جبهه مقاومت همچنان ادامه یابد».

دفاع‌پرس: سردار قاآنی را چگونه می‌توان به مردم معرفی کرد؟

سردار قاآنی از دوران دفاع مقدس تاکنون شخصیت برجسته و هم‌تراز با سپهبد سلیمانی است. ایشان در دوره جانشینی، بزرگوارانه و مخلصانه در خدمت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود و امروز هم که عهده‌دار فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران هستند؛ در منش و رفتارشان هیچ تغییری صورت نگرفته و همان خلوص، دلبستگی به اولیای دین، وظیفه‌شناسی و اقدام به هنگام و به موقع دیروز، امروز هم در رفتار ایشان نمود دارد. به بیان دیگر هر آنچه که درباره شهید سلیمانی گفته شد و می‌شود؛ بلااستثناء در مورد سردار قاآنی صدق دارد. با این قید که سردار قاآنی زاده مشهدالرضا (ع) و سیدالشهدای مقاومت زاده رابُر کرمان است. سردار قاآنی حقیقتاً لایق این‌چنین مسئولیتی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم حکیمانه ایشان را جایگزین سپهبد سلیمانی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها