یادداشت/ پوریا کریم‌پور

گزینه ترور روی میز تل‌آویو و واشنگتن

داعش مسئولیت حادثه تروریستی کرمان را بر عهده گرفت، اما تماماً در راستای خارج کردن تمرکز جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و تحولات غزه رقم خورد تا شاید رژیم صهیونیستی بتواند به نوعی انتقام شکست‌های خود را از زنان و کودکان بی‌گناه بگیرد.
کد خبر: ۶۴۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۸ - 08January 2024

گزینه ترور روی میز تل‌آویو و واشنگتنگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ تروریسم پدیده شومی است که غالباً درخصوص حذف شخصیت‌های سیاسی و اثرگذار یک جامعه با اهداف مختلف امنیتی، نظامی و سیاسی صورت می‌گرفت، اما امروز دامنه این مفهوم به قدری وسیع شده است که کشتار و حذف مردم عادی را نیز دربرمی‌گیرد.

در واقع تروریسم واژه‌ای است که از دل اسناد بین‌الملل مصوب شده از سوی دولت‌های غربی بیرون آمده است، اما بنظر می‌رسد بیش از آنکه ابعاد حقوقی آن مد نظر باشد، کارکرد سیاسی آن برای دولت‌ها غربی مد نظر این دولت‌هاست.

ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم از سوی گروه‌های تحت نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و دولت‌‎های غربی بوده است، ترورهای ابتدای انقلاب اسلامی که در حد وسیع آن توسط گروهک تروریستی مجاهدین خلق موسوم به منافقین صورت می‌گرفت، امروز با وجود معیارهای دوگانه غربی جایگاهی در فضای رسانه‌ای غرب ندارد.

اما اگر کوچک‌ترین اقدامی علیه یک شهروند غربی صورت بگیرد مسئولان آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و ..... اشک تمساح می‌ریزند. پُر واضح است، پرداختن به موضوع تروریسم با معیارهای دوگانه صرفاً با اغراض سیاسی انجام می‌شود. 

در سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بار دیگر کینه بدخواهان انقلاب منجر به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بیگناه شد، البته که همانند بسیاری حوادث تروریستی نیز تروریست‌های اجاره‌ای داعش عهده‌دار این جنایت شدند، اما همانطور که برخی از مسئولان اشاره داشتند، جنایات غزه، عراق، یمن، سوریه، ایران و ... امضای مشترکی دارد که مردم منطقه به خوبی به آن واقف هستند.

چندی پیش نشستی با موضوع بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی برگزار شد. که مطالب بسیار مفیدی جهت تنویر اذهان عمومی بیان شد، به طور مثال رئیس مرکز ملی حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در این نشست در پاسخ به توجیه غیر قابل قبول دولت آمریکا در ترور شهید سلیمانی اظهار داشت: دفاع مشروع باید پیش از اقدام به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل برسد و پس از اقدام، اطلاع دادن آن بی‌معنی است.

دولت آمریکا پیش از ترور باید اثبات می‌کرد که حکومت ایران در حملات به سفارتخانه‌ها و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی دست داشته، ولی آن‌ها اثبات نکردند و اسنادی در این باره ارائه ندادند و صرفاً به گزارش سفارتخانه‌هایشان بسنده کردند و این یکی دیگر از دلایلی است که ادعای دفاع مشروع آمریکا را زیر سؤال می‌برد همین است.

طبق گزارش خانم کامالا امکان انتساب اقدامات گروه‌های مقاومت در عراق به ایران وجود ندارد و لذا اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی کاملا یک عملیات تروریستی است؛ لذا ادعای دفاع مشروع پیش‌دستانه آمریکایی‌ها در این بحث قابل دفاع نیست.

به اعتقاد جامعه حقوقی کشور ترور سردار سلیمانی شالوده نظام بین‌الملل را از بین برد و اسناد بین‌المللی که قرار بود جان و مال و حقوق اولیه انسان‌ها را مورد حمایت قرار دهد، بی خاصیت‌تر از همیشه کرد، قطعاً ترور در هر سطحی چه در سطح حذف شخصیت‌های سیاسی شاخص و اثرگذار و چه در سطح مردم عادی مجوز ترور و ناامنی‌های بشتر را صادر خواهد کرد. بنابراین دولت‌های غربی نه تنها در جایگاه اخلاقی مدعی حقوق بشر و دفاع از انسان‌ها قرار ندارند، بلکه مسئولیت گسترش عملیات‌های تروریستی و جنایات متوجه آنها است.

همانطور که اشاره شد در حادثه تروریستی کرمان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، اما تماماً در راستای خارج کردن تمرکز جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و تحولات غزه رقم خورد تا شاید رژیم صهیونیستی بتواند به نوعی انتقام شکست‌های خود را از زنان و کودکان بیگناه فلسطینی بگیرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها