عضو کمیسیون آموزش مجلس :

جذب در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: یکی از مشکلات جدی که باید به آن توجه کنیم و سند تحول بنیادین نیز تکلیف همه را مشخص کرده است، این است که جذب در آموزش و پرورش صرفاً باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.
کد خبر: ۶۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ - 30December 2015

جذب در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مهمترین مشکلات آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش محور توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و به تعبیر مقام معظم رهبری سنگ زیربنای توسعه کشور، آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: عمده مشکلاتی که در حال حاضر آموزش و پرورش دارد، این است که در طول 36 سال بعد از انقلاب اسلامی برای جذب در آموزش و پرورش نگاهی که امام (ره) داشتند و تجربه کشورهای موفق دنیا را عمل نکردیم و این باعث شد الان در آموزش و پرورش یکی از مشکلات مهم بحث نیروی انسانی باشد.

خسروی با بیان اینکه 75 درصد معلمان شهر تهران از خانمها هستند، گفت: دلیلش این است که در نظام جذب معلم به نیاز آموزش و پرورش دقت نکردیم؛ 120 هزار نیرو به نهضت سوادآموزی آمده و بعد آنها را به استخدام آموزش و پرورش در آوردیم، اما آیا به افراد و جنس آنها که بیشتر خانم بودند توجه کردیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: تجربه موفق دنیا این است که کسی که در آموزش و پرورش استخدام میشود، اولاً باید فارغالتحصیل دانشگاه باشد، در یک آزمون سراسری آموزش و پرورش قبول شود، مصاحبههای روانشناسی، رفتار و گفتار را بگذراند و بعد به دانشگاه فرهنگیان رفته، مهارتهای معلمی را ببیند و بعد تازه کمک معلم میشود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی که باید به آن توجه کنیم و سند تحول بنیادین نیز تکلیف همه را مشخص کرده است، این است که جذب در آموزش و پرورش صرفاً باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد، یا از کنکور دانشجو بپذیریم و یا از فارغالتحصیلان دانشگاه پذیرفته و بعد در دانشگاه فرهنگیان مهارتهای معلمی را یاد دهیم.

خسروی با بیان اینکه مشکل دیگر آموزش و پرورش این است که هنوز یک سوم مدارس ما نیاز به تخریب و بازسازی دارد، افزود: در یک مقطعی مجلس تصویب کرد و بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش قرار داد، یک سوم مدارس تخریب و بازسازی شد و یک سوم دیگر باقی ماند که مجلس و دولت باید کمک کنند تا این مشکل حل شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: تجهیزات به روزی که مدارس باید داشته باشند و باید هوشمند بوده و امکانات ورزشی داشته باشند تادانشآموزان با میل و رغبت به تحصیل بپردازند که هنوز در این خصوص مشکلاتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: معلمان از تفاوت و تبعیض در حقوق و مزایایی که میگیرند نگران و ناراحت هستند، معلمی که باید در کلاس حرف از عدالت و ارزشهای دینی و انقلابی بزند وقتی تبعیض در دریافتها را میبیند، این نگرانی در روحیه او تأثیر دارد، نظام هماهنگ حقوق را تصویب کردهایم، اما در عمل آن را رعایت نمیکنیم.

منبع :فارس

نظر شما
پربیننده ها