یادداشت/ روزبه قمصری

ارتش رژیم صهیونیستی در محاصره بحران روانی

خسارات و تلفات فروانی که ارتش رژیم صهیوینستی در طول ۹۶ روز جنگ غزه متحمل شده موجب شده تا هزاران نفر از سربازان این ارتش اشغالگر و متجاوز با بحران‌های روانی عمیق و شدیدی روبرو شده و شاهد افزایش میزان خودکشی و فرار از خدمت را در میان آنها شاهد باشیم.
کد خبر: ۶۴۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 10January 2024

ارتش رژیم صهیونیستی در محاصره بحران روانیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ در حالی که جنگ غزه وارد نود و ششمین روز خود شده است که برخلاف جوسازی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای که رسانه‌های صهیونیستی و مطبوعات و رسانه‌های زنجیره‌ای غربی حامی این رژیم در طول این روز‌ها انجام دادند، شرایط روحی و روانی سربازان و حتی فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در بدترین و بحرانی‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد. موضوعی مه موجب شده تا در حدود ۹ هزار نفر از ان‌ها درخواست مشاوره‌های روانی دادند.

اما موضوع بسیار حساس و صد البته خطرناک برای ارتش رژیم صهیونیستی رشد قابل توجه و تصاعدی سربازانی است که به لحاظ روحی و روانی با آسیب‌های شدید و گوناگونی موجب شدند تا کارایی این ارتش با افت قابل توجهی در روز‌های اخیر روبرو شده باشد. بر همین اساس هم شاهد هستیم که از چند روز گذشته اخباری مبنی بر اغاز عقب نشینی بزرگ ارتش رژیم صهیوینستی از غزه در رسانه‌ها منتشر شده است.

از طرف دیگر موضوع خودکشی در میان سربازان ارتش رژیم صهیونیستی هم در این میان معضلی بر سایر مسائل و مشکلات این ارتش اشغالگر و متجاوز افزوده است به صورتی که رسانه‌های صهیوینستی و همچنین رسانه‌های غربی با اشاره به وضعیت بحرانی روحی و روانی سربازان ارتش «اسرائیل» خواستار اقدامی فوری و عاجل سران و مقامات تل‌آویو برای بررسی این موضوع و درنظر گرفتن و انجام دادن اقدامات فوری و سریع در جهت کنترل اوضاع و جلوگیری از کنترل خارج شدن این شرایط شدند.

البته بر اساس تحقیقات و اعترافاتی که سران و مقامات رژیم صهیونیستی انجام دادند بخش عمده‌ای از وضعیت بحرانی و نابسامان روحی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی نه فقط برای شکست‌ها و ناکامی‌های ان‌ها در جریان جنگ غزه که به دلیل انجام موفقیت آمیز و غافلگیرکننده عملیات «طوفان‌الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی است. موضوعی که به لحاظ حیثیتی ضربه بسیار سنگین و باورنکردنی را هم به سربازان و هم به شهرک‌نشینان صهیونیست وارد آورده است.

حال نکته بسیار جالب که صهیونیست‌ها برای نخستین بار در جریان جنگ غزه آن را تجربه می‌کنند چالش تخریب روانی ناشی از ضربه بزرگ و کاری ناشی از عملیات «طوفان‌الاقصی» است. موضوعی که در نبرد‌ها و جنگ‌های گذشته رژیم صهیونیستی با طرف‌های درگیر مقابل توسط طراحان و فرماندهان جنگی این رژیم به منظور تضعیف روحیه مبارزه و در نهایت تسلیم کردن جبهه روبرو استفاده می‌شده است. اما حالا این ارتش و سربازان رژیم صهیونیستی هستند که با تخریب روانی گسترده و شدیدی روبرو شدند که به نظر می‌رسد راه گریز از آن برای آن‌ها اگر نگوییم محال که بسیار سخت و دشوار باشد.

موضوع مهم و خطرناک دیگر برای ارتش رژیم صهیونیستی تعداد قابل توجه سربازانی است که حتی بعد از انجام جلسات مشاوره بازهم هیچ تمایلی برای بازگشت به جبهه‌های جنگ غزه ندارند. بر همین اساس اگر به این مهم توجه کنیم که از ۹ هزار سربازی که درخواست مشاوره روانی داشتند حداقل یک چهارم از آن‌ها به جبهه‌های جنگ بازنگشتند به این معناست که در صورتی که این روند همچنان به همین صورت ادامه داشته باشد، رژیم صهیونیستی دیگر ارتشی برای نبرد با گروه‌های مقاومت فلسطینی نخواهد داشت.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که با افزایش میزان شکست‌های میدانی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شاهد گسترش و تعمیق بحران روحی و روانی در میان سربازان ارتش رژیم اشغالگر قدس هستیم، زیرا آن‌هایی که زمانی به عنوان یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان شناخته می‌شدند اکنون در جنگی نابرابر در برابر گروه مقاومت فلسطینی حماس آنچنان دچار مشکل و سختی شدند که فقط به دنبال پایان جنگ و ترک جبهه‌های نبرد با مبارزان شجاع و باانگیزه حماس هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار