«سر به هوا» کتابی با موضوع خلبان شهید «عباس اکبری»

کتاب «سر به هوا» ویژه زندگی و رزم و شهادت خلبان شهید عباس اکبری به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۶۴۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳ - 09January 2024

کتاب «سر به هوا» روانه بازار نشر شد

به گزارش دفاع‌پرس از قم، «سر به هوا» نام کتابی به نویسندگی اکرم الف‌خانی است که در سال ۱۴۰۱ به همت انتشارات جمکران منتشر و روانه بازار نشر شد.

این کتاب روایتی داستانی از زندگی شهید سرلشکر خلبان عباس اکبری‌ست که نامزد دریافت جایزه ملی کتاب سال جوانان شد؛ در هفدهمین جشنواره سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» نیز مستندی با موضوع مشترک کتاب و به همین نام با کارگردانی مسعود امامی حضور داشت.

محتوای کتاب برگرفته از خاطرات حدود ۴۰ نفر از امیران ارتش و سایر مرتبطین با شهید اکبری در قم، تهران و روستای زادگاهش «ابرجس» قم است که توسط نویسنده جمع آوری شده و تحقیق و نگارش آن حدود سه سال به طول انجامیده است.

به گفته «الف خانی» نویسنده کتاب سر به هوا، علت نامگذاری کتاب، از سویی این بود که ننه زهرا مادر شهید عباس اکبری، او را به دلیل شیطنت‌ها و کار‌هایی که انجام می‌داد، «سر به هوا» صدا می‌زد و از سوی دیگر، این شهید والامقام در کودکی به آسمان و عبور هواپیما‌ها بسیار نگاه می‌کرد و همیشه سرش به سمت آسمان بود. مفهوم مستتر دیگری نیز در این عنوان وجود دارد که در کتاب به آن پرداخته شده و آن هم تعلق و وابستگی نداشتن خلبان به دنیا بود، گویی روی زمین زندگی نمی‌کرد.

شهید اکبری اول مهر سال ۱۳۳۲ در روستای «ابرجس» شهرستان کهک قم به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در زادگاهش گذراند و در سال ۱۳۵۱ به استخدام نیروی هوایی در آمد.

با آغاز جنگ تحمیلی ضمن انجام سورتی‌های مختلف پرواز شامل بمباران نیرو‌های زمینی دشمن و پوشش هوایی مناطق غرب و جنوب غرب از جمله خلبانانی محسوب می‌شد که همواره آماده انجام خطرناک‌ترین ماموریت‌ها بودند.

او سرانجام در ۲۸ تیر سال ۱۳۶۷ پیش از عملیات «مرصاد» هنگام بازگشت از ماموریت بمباران بخشی از تاسیسات کرکوک، مورد اصابت گلوله‌های پدافند هوایی عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

پیکر این شهید والامقام، پس از ۱۳ سال مفقودی در مرداد سال ۱۳۸۱ در قم تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار