نویسنده دفاع مقدس:

تدوین نقش روحانیت در دفاع مقدس نیازمند نقش‌آفرینی طلاب جوان و روحانیون پیشکسوت است

خسروی‌راد گفت: برای رسیدن به اهداف انجمن نویسندگان حوزوی دفاع مقدس بایستی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت به صورت همزمان پیگیری شود؛ بر همین اساس طلاب جوان و روحانیونی که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند باید در این حوزه آموزش‌های لازم را طی کنند ببینند و بعد از آن گام در عرصه نویسندگی بگذارند.
کد خبر: ۶۴۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲ - 11January 2024

تدوین نقش روحانیت در دفاع مقدس نیازمند نقش‌آفرینی طلاب جوان و روحانیون پیشکسوت استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، نخستین نشست انجمن نویسندگان حوزوی دفاع مقدس استان خراسان رضوی با حضور جمعی از طلاب و نویسندگان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

«محمد خسروی‌راد» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در این نشست اظهار داشت: توجه به ترجمه آثار ادبی مرتبط با شهدای روحانی و همچنین احصا نقش روحانیت در دفاع مقدس اهمیت زیادی دارد؛ بر همین اساس باید برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم صورت پذیرد.

وی با اشاره به این مطلب که ناشران مهم جهان غالباً یک میز برای تولید آثار کودک و نوجوان دارند، تصریح کرد: اهتمام به تولید آثار ادبی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است و باید به عنوان یک سرفصل دارای اولویت در دستور کار قرار گیرد.

این پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف انجمن نویسندگان حوزوی دفاع مقدس بایستی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت به صورت همزمان پیگیری شود، در ادامه یادآور شد: در روش کوتاه مدت به نویسندگان متبحر، سفارش اثر داده می‌شود و در روش بلندمدت تمرکز بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. بر همین اساس هم طلاب جوان و هم روحانیونی که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند؛ در این زمینه به طور خاص باید آموزش‌های لازم را ببینند و بعد از آن گام در عرصه نویسندگی بگذارند.

خسروی‌راد در پایان صحبت خود تأکید کرد: تمامی برنامه‌ها و تلاش‌ها باید خروجی‌محور باشند به نحوی که منتج به تولید اثر شوند.

احصا نقش روحانیت در دفاع مقدس باید به یک جریان‌سازی مستمر تبدیل شود

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علیرضا دهقان» مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در این نشست ابراز داشت: در زمینه تولید و نشر کتب با موضوع نقش روحانیت در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید هم‌اندیشی شود. اینکه از کجا شروع و چگونه حرکت کنیم تا به یک جریان‌سازی مستمر بین حوزویان با هدف تولید کتب مرتبط؛ با سرعت و کیفیت و تعداد بیشتر برسیم؛ امری مهم است.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در تکمیل صحبت خود افزود: پس از اقدامات مذکور بایستی به یک مرامنامه برسیم تا گام‌ها یک به یک مشخص و یک تقسیم کار صورت بگیرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت معرفی اجمالی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: در ۱۵ سال اخیر؛ حدود ۹۵ عنوان کتاب درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس تولید و منتشر شده؛ همچنین طرح تدوین نقش روحانیت خراسان رضوی در دوران دفاع مقدس بعد از مشورت‌های فراوان تهیه شده است.

در ادامه اعضای این نشست مطالبی همچون تمرکز بر روی ناداستان‌ها در سه دهه گذشته، عبور از شخص به شخصیت در حال حاضر، پرهیز از نگاه رفع تکلیفی در حوزه تولید کتاب، توجه کافی به کتاب فاخر «به مرگ بگویید بیاید»؛ روایت روحانی شهید «سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد»، پرهیز از غلو و جلوگیری از تحریف در حوزه ادبیات دفاع مقدس، توجه به آسیب‌های موجود در عرصه توزیع، تبلیغات و نشر کتاب‌های دفاع مقدس، اهمیت و توجه به کتاب به عنوان ریشه تمدنی و ادا نشدن حق ادبیات پایداری به عنوان سکه رایج فرهنگی کشور بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار