وزیر خارجه عراق: بغداد تعیین می‌کند که آمریکایی‌ها بمانند یا بروند

وزیر خارجه عراق فؤاد حسین امروز با تاکید بر اینکه بغداد به دنبال متشنج کردن روابطش با واشنگتن نیست، گفت که این عراق است که در باره اخراج نیرو‌های آمریکایی، تصمیم می‌گیرد.
کد خبر: ۶۴۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴ - 11January 2024

وزیر خارجه عراق: بغداد تعیین می‌کند که آمریکایی‌ها بمانند یا بروندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزیر خارجه عراق فؤاد حسین امروز (پنجشنبه، ۱۱ ژانویه) در گفت‌وگو با دو شبکه «العربیه» و «الحدث» با اشاره به این‌که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت آمریکا به دعوت بغداد در عراق حضور دارند، گفت: «این عراق است که نیاز به ماندن یا عدم حضور نیرو‌های آمریکایی را تعیین می‌کند».

وی افزود: «نمی‌خواهیم روابطمان با واشنگتن دچار آشفتگی شود، باید قبل از شروع مذاکرات برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق فضای داخلی آماده شود و با توجه به نتایج مذاکرات تصمیم لازم چه در خصوص عقب‌نشینی و چه زمانبندی این عقب‌نشینی اتخاذ خواهد شد».

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که پیشتر نیز مذاکراتی صورت گرفته بود و چند ماه پیش یک هیأت نظامی و امنیتی به واشنگتن رفت و پس از مدتی روند مذاکرات با واشنگتن متوقف شد، اما گفتگو ادامه دارد و بزودی تاریخ آغاز این مذاکرات و این‌که در چه سطح و به چه صورتی خواهد بود را اعلام خواهیم کرد.

به گفته فؤاد حسین، بغداد به واشنگتن اطمینان داده که «متعهد به آرامش» بوده و رویداد‌های اخیر در خصوص حملات و ضد حملات را غیرقابل قبول می‌داند.

وی همچنین گفت حملات صورت گرفته علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز باید از سوی هر دو طرف بررسی شود و نخست‌وزیر عراق همواره تلاش دارد تا با همه طرف‌ها برای برقراری آرامش در کشور ارتباط برقرار کند.

وزیر خارجه عراق با بیان این‌که وضعیت در منطقه بعد از جنگ غزه تغییر کرد و مسائل ملی و منطقه‌ای در هم پیچید، تصریح کرد: «تصمیم به جنگ مبتنی بر قانون اساسی و قوانین مصوب در کشور است و تصمیمی خارج از دولت نیست. ضمن این‌که تصمیم به آغاز جنگ تصمیم خطرناکی است و ما به عنوان عراق طرفدار جنگ نیستیم و به امنیت و ثبات نیاز داریم. نقض وضعیت امنیتی در عراق توسط هیچ طرفی، چه خارجی و چه داخلی، مجاز نیست».

حسین در ادامه افزود که بخشی از مشکلات کنونی عراق به دلیل «منازعه آمریکایی - ایرانی» است و این موضوع در صحنه عراق بازتاب دارد. بخش دیگری از این مشکلات به کشور‌های همسایه مربوط می‌شود و به همین دلیل بغداد برای دستیابی به توافق امنیتی مشابه توافق با ایران، جلسات گسترده‌ای در ترکیه برگزار کرده است.

درگیری‌های متقابل گروه‌های مقاومت عراق و نیرو‌های آمریکایی از ۱۷ اکتبر گذشته در سایه حمایت آمریکا از جنگ غزه تشدید شد و بیش از صد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه هدف مقاومت قرار گرفت. نیرو‌های آمریکایی نیز اخیرا با انجام عملیات‌های مستقیم علیه مقر‌های نظامی عراق، فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق را هدف قرار می‌دهند. اوج این تقابل، حمله پهپادی روز پنجشنبه (۴ ژانویه) آمریکا به شرق بغداد بود که به شهادت «علی السعیدی» ملقب به «ابوتقوی» معاون فرمانده عملیات حزام بغداد و از همرزمان نزدیک شهید ابومهدی المهندس منجر شد.

امری که موجب شد نخست وزیر محمد شیاع السودانی آن را «پایان توجیهات حضور ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا در عراق» اعلام کند و از آغاز ترتیبات پایان حضور نیرو‌های این ائتلاف سخن بگوید و آن را «تعهدی برگشت‌ناپذیر» برای دولتش بداند.

سیاستمداران نزدیک به سازمان الحشد الشعبی نیز در موضعی متحد خواستار تضمین بغداد برای اجرای این وعده جدید شکایت از واشنگتن برای هدف قرار دادن یک نیروی رسمی تحت امر فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق شدند و در عین حال تحرکات جدیدی را در پارلمان برای ملزم کردن دولت به اجرای دقیق مصوبه اخراج آمریکایی‌ها (مصوب ژانویه ۲۰۲۰) آغاز کردند و از تصویب قانون جدیدی برای پایان دادن به اشغالگری آمریکایی‌ها سخن می‌گویند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار