در گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور مطرح شد؛

رئیس جمهور: نقش مهم ائمه جمعه در تبیین دستاوردها و حقایق نظام اسلامی/ اقتدار نیروهای مسلح باید منشأ رفع مشکلات در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ شود

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: جایگاه ائمه جمعه و امام جمعه جایگاه رفیعی است و امروز که در آستانه ایام دهه فجر هستیم تریبون نماز جمعه می‌تواند در تبیین دستاورد‌های انقلاب و روشنگری در موضوع بیانه گام دوم انقلاب اسلامی نقش مهمی داشته باشد.
کد خبر: ۶۴۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ - 15January 2024

حجت‌الاسلام رئیسی: ائمه جمعه در تبیین دستاوردها و حقایق نظام اسلامی نقش مهمی دارند/ اقتدار نیروهای مسلح باید منشأ رفع مشکلات در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور امروز (دوشنبه) در گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع)، اظهار داشت: امیدوارم ما در همه عرصه‌های شناختی بتوانیم از این امام بزرگوار بهره لازم را ببریم و در سبک زندگی خود از امام هادی (ع) تأثیر لازم را بپذیریم.

جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: از شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برای برگزاری این مراسم بسیار سپاسگذارم، جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است و کارکردهای بسیاری در حوزه‌های عبادت، معنویت و مقاومت ایستادگی دارد؛ حقیقتا آنچه رهبر معظم انقلاب برای مسجد نام نهادند تحت عنوان قرارگاه سیاسی و عبادی نامگذاری به جایی بود.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مساجد به عنوان سرپناه همه اقشار جامعه تلقی می‌شوند و نمازجمعه و روشنگری‌های ائمه جمعه همواره گره‌های ذهنی فردی و اجتماعی را باز می‌کند، هر کسی که گره ذهنی به دلایل متعدد دارد با روشنگری‌ها و تبیین ائمه جمعه ابهامات ذهنی‌اش مرتفع می‌شود.

نقش آفرینی نماز جمعه در همه عرصه‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه نماز جمعه در همه عرصه‌های اجتماعی نقش آفرین بوده است، گفت: در دوره دفاع مقدس شاهد بودیم که چگونه نمازهای جمعه و ائمه جمعه در بسیج نیروهای مردم برای حراست از کشور موثر بودند. و هم‌اکنون در حوزه‌های دیگر این نقش‌آفرینی برای نماز جمعه و ائمه جمعه وجود دارد.

وی افزود: امروز که در دوره پیشرفت و عدالت قرار داریم و مبارزه با فساد یکی از مهم‌ترین اهداف نظام اسلامی است، شاهد تذکرات متعدد ائمه جمعه هستیم که این موضوع در نوع خود یک نعمت الهی است، حقیقتا چهره‌های نورانی ائمه جمعه که به عنوان مصلحان جامعه شناخته می‌شوند، فرصت بسیار خوبی برای اجرای عدالت در جامعه است. ائمه جمعه به عنوان مصلحان اجتماعی حرکت‌های مجاهدانه انجام می‌دهند تا جامعه اصلاح شود و عدالت ساری و جاری شود. در تاریخ تمدن اسلامی نیز علما و حکما نیز با حرکت‌های اجتماعی و اصلاح گرایانه به دنبال اجرای عدالت هستند.

روحانیت در بین اقشار و اصناف بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرد

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: روحانیت در بین اقشار و اصناف ما بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی و کشور کرده است، ما همواره نسبت به این شهدای گرانقدر ادای احترام می کنیم، اعم از ائمه جمعه‌ای که به عنوان شهدای محراب یاد می‌شوند و یا کسانی که در مقابل جریان نفاق و الحاد به شهادت رسیدند همگی افتخار جامعه اسلامی و نظام اسلامی به حساب می‌آیند.

رئیس جمهوری گفت: هیچگاه نباید بزرگان روحانیت و شهدای روحانیت از شهید اول و شهید ثانی تا بزرگانی همچون امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای غفلت شود، بیانات رهبری فرزانه همواره برای بنده و شما حجت بوده است.

وی افزود: جایگاه ائمه جمعه و امام جمعه جایگاه رفیعی است و برای تبیین حقایق کشور می‌تواند منشأ بسیاری از خیرات باشد، به ویژه که هم اکنون در ایام دهه فجر قرار داریم که تریبون نماز جمعه می تواند در تبیین دستاوردهای انقلاب و روشنگری در موضوع بیانه گام دوم انقلاب اسلامی نقش مهمی داشته باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه برخی از دولت‌ها به عنوان یک کلمه در دوره خود انتخاب کردند، مانند سازندگی، عدالت  و .... شعار دولت ‌بوده است نه گفتمان‌های آنها، زیرا گفتمان باید در جامعه نهادینه شده باشد، بنده فقط گفتمان امام خمینی و امام خامنه‌ای را بازگو می‌کنم، بنده هیچگاه نمی‌توانم در خصوص گفتمان دولت صحبت کنم، بلکه بیانات و محورهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را دنبال می‌کنم، مهم‌ترین وظیفه ما صیانت از تولید قدرتی است که شهدا و دلسوزان ایران اسلامی با فداکاری و رشادت خود آن را به ملت ایران ارزانی داشته‌اند.

وی افزود: امروز دشمن به خوبی می‌داند که جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه رشادت‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس قدرت بالایی در حوزه دفاعی و نظامی دارد که این مولفه قدرت باید منشأ اقتدار در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد و فرهنگ شود، دشمن در جایگاه دشمنی تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا توفیقی برای نظام اسلامی حاصل نشود و مردم همواره مأیوس شود.

رئیسی ادامه داد: شهدا و توانایی‌های علمی و فناوری و آمادگی خوبی که در نیرو‌های مسلح وجود دارد که به دلیل همین توانایی‌های علمی و فناوری‌ است، همه از مولفه‌های قدرت در کشور است.

رشد ۷ درصدی اقتصاد کشور در شش ماهه اول سال

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: طبق آمار مرکز آمار و بانک مرکزی که با یکدیگر متفاوت است، ما رشد اقتصادی داشته‌ایم، طبق آمار یکی از این مراجع رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول ۷ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم و طبق آمار مرجع دیگر ۵ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، بنابراین در کل حرکت اقتصادی کشور خوب است و در حال رشد هستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه تولید مسکن نیاز ضروری کشور است، ادامه داد: ما باید در سال‌های گذشته هر سال ۱ میلیون مسکن تولید می‌کردیم که دولت‌های قبلی نهایتا دویست هزار یا صد و پنجاه هزار مسکن در سال تولید کردند، امروز نیز مصمم هستیم، حداقل یک میلیون مسکن تولید کنیم و کمبود‌های گذشته جبران شود، در بسیاری از مناطقی که بافت‌های فرسوده دارند، تسهیلات مناسب برای بازسازی منازل اعطا شده است.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور اذعان کرد: ما در دولت موظفیم نهایت بهره و استفاده را از ظرفیت‌ها ببریم تا مشکلات حل شود و راه‌ها هموار شود. معتقدیم خداوند ظرفیت‌های بسیار مادی و معنوی به این کشور داده است و فقط باید این ظرفیت‌ها را شناخت و در جای مناسب بهره برد، تا موجب پیشرفت و ایجاد عدالت در کشور شود. این در حالی است که دشمن نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد و تلاش بسیاری در این زمینه انجام می‌دهد.

وی افزود: از سویی دشمن به دنبال ایجاد این ذهنیت در جامعه است و می‌خواهد بگوید که بدون ما نمی‌توانید تلاشی انجام دهید، اما ما معتقدیم ملت ما با اراده است، در صحنه حضور دارد و بر سرنوشت خود مسلط است و می‌خواهد مقتدرانه گام بردارد. تمام حرف ما این است که ما می‌توانیم و دشمن دنبال القای ما نمی‌توانیم است.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات روز‌های اول دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که از روز اول وجود داشت موضوع کرونا بود که روزانه ۷۰۰ خانواده ما را عزادار می‌کرد و به لطف خدا متعال این موضوع حل شد. همچنین موضوع دیگر، مساله کسری‌ها از جمله کسری بودجه بود و توانستیم بدون آنکه استقراض کنیم با ایجاد درآمد برای کشور، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی برطرف شود و ما آن را پشت سر بگذاریم. در عین حال تلاش شد تا آنچه که موجب تورم می‌شود را برطرف و حل کنیم. از دلایل تورم کسری بودجه است که ام‌المصائب اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ کسری بودجه بود، در ۱۴۰۱ به گونه‌ای عمل کردیم که درآمد‌ها و هزینه ما دارای ناترازی نشود و ما کسری در این سال نداشتیم. همچنین تمام تلاش ما این است که در ۱۴۰۲ نیز این‌گونه عمل کنیم.

رییسی ادامه داد: در تلاش هستیم که هزینه‌های دولت را افزایش ندهیم و از مجلس هم می‌خواهیم تا به ما کمک کند ناترازی در بودجه نداشته باشیم. به هیچ عنوان هزینه‌هایی که برای آن درآمد پیش‌بینی نشده است را نباید داشته باشیم، زیرا اول باید درآمد‌ها مشخص شود و بعداً برای آن هزینه در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام رییسی در خصوص تورم گفت: از عللی که موجب تورم می‌شود موضوع رشد نقدینگی است که همه کارشناسان بر آن اذعان دارند. رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۷ رسیده است و برای پایان سال هدف گذاری ۲۵ درصدی شده است، لذا کاملاً رشد نقدینگی مهار شده است و ما شاهد کاهش آن هستیم. در عین حال یکی از علل مهم تورم ناترازی بانک‌ها و برداشت‌های زائد از بانک مرکزی است که برای حل آن در تلاش هستیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار