یادداشت/ حسن حبیبی

اثرگذاری آموزه‌های اسلام و انقلاب اسلامی ایران در تحولات دیگر جوامع

بعثت و آموزه‌های دین مبین اسلام در انقلاب اسلامی ایران و در تحولات دیگر جوامع اثرگذار بود تا اینکه سرانجام با فرار شاه از ایران، در ۲۶ دی ۱۳۵۷ مقدمات ورود حضرت امام راحل فراهم شد و در ۲۲ بهمن ۵۷ با سرنگونی رژیم فاسد وابسته پهلوی، انفجار نور پدید آمد.
کد خبر: ۶۴۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ - 20January 2024

اثرگذاری آموزه‌های اسلام و انقلاب اسلامی ایران در تحولات دیگر جوامعگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ سرهنگ پاسدار «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان؛ انقلاب اسلامی ایران، رویداد مهمی است که در انقلاب‌ها، قیام‌ها و جنبش‌های اسلامی در تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر ایران ریشه دارد و به بیانی دیگر تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری ملت مسلمان ایران است.

بعثت پیامبر اکرم (ص) در عصر جاهلیت با انقلاب اسلامی آن حضرت موجب دگرگونی جامعه و شکل‌گیری پایه‌های تمدن اسلامی شد و بدین رو نقطه عطفی در تاریخ زندگی بشر شد، تا جایی که حتی در اروپا رنسانس تحت تاثیر تمدن اسلامی پدید آمد و قرون وسطی که به عصر تاریکی مشهور بود به اقرار مبارزانی همچون ویل دورانت و گوستاو لوبون با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی پایان یافت و عصر جدید اروپا آغاز گردید.

اگرچه اروپا علم را از مسلمانان و تمدن اسلامی فرا گرفت، به جای اینکه با مسیحیت تعریف شده و کلیسای متحجر مبارزه کند، اومانیسم (انسان پرستی) را محور قرار داد، بنابراین نه تنها بعثت و آموزه‌های دین مبین اسلام در انقلاب اسلامی ایران، که در تحولات دیگر جوامع نیز اثرگذار بوده است.

پس از حادثه عظیم بعثت، غدیرخم و مسئله امامت نیز اندیشه حکومت اسلامی و رهبری دینی را برای بشر به ارمغان آورد و بدین سان انقلاب اسلامی بر پایه اندیشه سیاسی شیعه و محوریت حکومت اسلامی در عصر غیبت شکل گرفت.

سرانجام نیز قیام عاشورای امام حسین (ع) به عنوان الگوی جهاد و مبارزه با نظام طاغوتی و تلاش برای استقرار ارزش‌های والای اسلامی سبب شد که قیام‌های عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه از آن الهام بگیرد.

این حماسه بزرگ نه تنها در جوامع اسلامی، بلکه در جوامع غیر اسلامی نیز در تحولات و تغییرات اجتماعی آن‌ها اثرگذار بود. برای نمونه، مهاتما گاندی رهبر مبارزات هند از حسین بن علی(ع) و یارانش در کربلا به عنوان الگوی مبارزه علیه استعمار انگلیس یاد می‌کند.

با شکست نهضت ملی شدن نفت به دنبال کودتای انگلیسی - آمریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سلطه بیشتر انگلیس و آمریکا بر ایران، نقش آفرینی علنی حضرت امام خمینی (ره) در عرصه سیاست و مبارزه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی آغاز گردید و ایشان که در سال‌ها پیش در عرصه مبارزه با سیاست با افرادی همچون شهید آیت‌الله سید حسن مدرس، آیت‌الله کاشانی در ارتباط بود و مشاور سیاسی آیت‌الله بروجردی (ره) به شمار می‌رفت، قاطعانه وارد عرصه مبارزه با رژیم پهلوی گردید و به مخالفت با حضور انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایران پرداخت.

با فرار شاه از ایران، در ۲۶ دی  ۱۳۵۷ مقدمات ورود حضرت امام راحل فراهم شد و وی در ۱۲ بهمن ۵۷ وارد ایران شد و بزرگترین استقبال قرن از ایشان به عمل آمد. ده روز بعد در ۲۲ بهمن با سرنگونی رژیم فاسد وابسته پهلوی با پشتوانه عظیم مردمی، انفجار نور پدید آمد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار