رئيس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس:

ظرفیت‌سازی «کنگره شعر دفاع مقدس» برای جوانان و رویش‌های شعر مقاومت/ به‌دنبال تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس هستیم

سردار بایرامی کنگره شعر دفاع مقدس را فرصتی ویژه برای جوانان به‌عنوان رویش‌های شعر مقاومت دانست و گفت: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌دنبال تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۴۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵ - 17January 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و پنجمین کنگره سراسری «شعر دفاع مقدس» با حضور سردار «عباس بایرامی»، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس؛ حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر علمی کنگره؛ «رضا اسماعیلی» مسئول هیئات داوران کنگره و مصطفی محدثی‌خراسانی شاعر پیشکسوت برگزار شد.

بایرامی: فرصت کنگره شعر دفاع مقدس برای جوانان و رویش‌های شعر
در ابتدا، سردار عباس بایرامی رئيس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ اسلام می‌فهیم هرجا نگاه شورآفرین برای مقابله با دشمنان وجود داشته است، ردپای شاعران و شعر وجود داشته است لذا در مقاطع تاریخی صدر اسلام شعر بسیار مورد تجلیل پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار گرفته است. 

وی با تاکید براینکه نقش شاعران در راهپیمای‌های پیروزی انقلاب اسلامی مشهود است، افزود: در دوران دفاع مقدس که دوران طلایی تاریخ ایران اسلامی است نقش شعر و شاعران برجسته بود. یکی از مولفه‌های شورآفرینی همین اشعاری بود که توسط شاعران سروده می‌شد و این نهضت با پایان جنگ تحمیلی فروکش نکرد و با برگزاری کنگره شعر آن را به کشورهای مقاومت منتقل کردیم.

بایرامی به رویش‌های شاعران جوان دفاع مقدس و مقاومت پرداخت و عنوان کرد: امروز ریل و سیاست‌گذاری شعر به واسطه نگاه علمی و درست شاعران پیشکسوتی همانند مصطفی محدثی‌خراسانی و رضا اسماعیلی و دیگر اساتید صورت در این سازمان گرفته است. در هدف‌گذاری شعر دفاع مقدس به‌دنبال ترویج مکتب مقاومت با سیاست تمرکززدایی هستیم لذا کنگره‌های شعر دفاع مقدس فرصت‌هایی برای شاعران جوان می‌باشند که در کارگاه‌های ما شرکت می‌کنند. 

ظرفیت‌سازی «کنگره شعر دفاع مقدس» برای جوانان و رویش‌های شعر/ به‌دنبال تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس هستیم

رئيس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس و مقاومت را هدف این سازمان دانست و افزود: انسجام و اهتمام انجمن‌های ادبی به شعر دفاع مقدس و مقاومت ضروری است که امسال در بیست و پنجمین دوره کنگره شاهد حضور گسترده‌تر این انجمن‌ها هستیم و جا دارد این اهتمام بیشتری شود.

وی گفت: ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس فعالیت‌های دفاع مقدس را اختصاصی برای خودمان نمی‌بینیم بلکه تمام مجموعه‌های را دخیل ترویج این فرهنگ تاثیرگذار و طلایی می‌دانیم و اصرار داریم دیگر دستگاه‌ها در این عرصه سهم داشته باشند. 

بایرامی تجلیل از پیشکسوتان شعر دفاع مقدس و مقاومت را از برنامه‌های جنبی کنگره دانست و عنوان کرد: تجلیل از شاعر پیشکسوت دفاع مقدس؛ شاعر پیشکسوت متوفی دفاع مقدس؛ شاعر شهید دفاع مقدس در مراسم اختتامیه صورت خواهد گرفت.

انصاری‌نژاد: برگزیدگان کنگره شعر دفاع مقدس از ۱۹ استان/ جوایز اعلام شد

در ادامه، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در سخنانی گفت: در آستانه برگزاری بیست و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس هستیم؛ کنگره امسال از چند جهت تفاوت‌هایی نسبت به گذشته داشت. نکته و تمایز اول آن مربوط به تنوع آن است که موضوعات و محورهای آن بیشتر و گسترده‌تر و شامل محورهای مدافعان امنیت، شهدای حوزه و روحانیت، طوفان‌الاقصی، قرآن کریم و نقش آن در پرواز شهدا، حجاب و توصیه شهدا می‌شد که با استقبال خوب و شگفت شاعران همراه شد.

او با بیان اینکه آثار رسیده به دبیرخانه نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصد داشته است، گفت: بخاطر تدبیری که صورت گرفت خوشبختانه امسال حضور شاعران مشغول در نیروهای مسلح از فراجا، سپاه، ارتش خیلی ارزشمند و منسجم‌تر از گذشته بود. امسال داوران و شورای علمی کنگره در استان‌ها ترکیبی از چهره‌های جدید جوان و پیشکسوت بودند که برای اولین‌بار بود که از آن‌ها در این کنگره به عنوان هیئات علمی و داوری استفاده می‌شد. کارها هم به لحاظ کیفی سطح مطلوبی داشتند و در آثاری که دریافت کردیم، بسیاری از چهره‌ها از رویش‌های شعر بودند که آثار خیلی خوب و قابل توجهی داشتند. 

ظرفیت‌سازی «کنگره شعر دفاع مقدس» برای جوانان و رویش‌های شعر مقاومت/ به‌دنبال تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس هستیم

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه ۱۵ نفر شامل شاعران پیشکسوت و جوان شورای علمی و داوری کنگره بودند، تاکید کرد: داوری‌ها به‌موقع و با دقت صورت گرفت که تلاش‌ هیئات داوران قابل ستودن بود و در نهایت امسال از ۱۹ استان کشور برگزیده اول خواهیم داشت و اختتامیه سوم بهمن‌ماه با حضور برگزیدگان و شاعران پیشکسوت و برجسته در شیراز با سخنرانی «غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی: کنگره شعر دفاع مقدس باسابقه‌تر و جریان‌سازتر از شعر فجر

در بخش دیگری از این نشست، رضا اسماعیلی دبیر هیئات داوران کنگره گفت: کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت از بزرگترین، تاثیرگذارترین و جریان‌سازترین کنگره‌های شعر انقلاب اسلام است که پیش از جشنواره شعر فجر با همت مرحوم زارعی به دبیری پرویز اثباتی پایه‌گذاری شد که ابتدا به اسم کنگره شعر جنگ فعالیت داشت و در ادامه دفاع مقدس شد و بخش مقاومت و پایداری به آن اضافه شد و دنبال شد. امسال بخش‌های اصلی دفاع مقدس، مقاومت بین‌الملل و فلسطین و غزه به آن با عنوان «طوفان‌الاقصی» ضممیه شد که نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد گزیده‌ای از اشعار دفاع مقدس را به زبان‌های عربی انگلیسی و دیگر زبان‌ها ترجمه کنیم تا علاوه بر ایران، در دیگر نقاط جهان علاقه‌مندان به ادبیات شاعران دفاع مقدس را بشناسند و تلاش می‌کنیم شورای شعر بنیاد را احیا کنیم چراکه احیای مجدد این شورا می‌تواند به جریان شعر پایداری کمک کند و مقدمات برگزاری جلسات نقد، کارگاه‌های آموزشی و دیگر اقدامات در این شورا صورت گیرد.

محدثی خراسانی: این کنگره اولین تریبون شاعران انقلاب است

در پایان، مصطفی محدثی‌خراسانی با تاکید براینکه بنای شعر پس از انقلاب در کنگره‌های شعر دفاع مقدس گذاشته شده است، گفت: این کنگره اولین تریبون شاعران انقلاب است. دفاع مقدس امروز در سیر تحولی خودش به مفهومی به نام مقاومت تبدیل شده است. شعر دفاع مقدس در واقع یک جریان اصولی است و این‌گونه نیست که شعر به این جریان کمک می‌کند بلکه دفاع مقدس و مقاومت به شعر و هنر کمک کرده است.

ظرفیت‌سازی «کنگره شعر دفاع مقدس» برای جوانان و رویش‌های شعر مقاومت/ به‌دنبال تقویت جریان تولید شعر دفاع مقدس هستیم

وی افزود: این مقاومت که در جهان خیلی از بن‌بست‌ها را در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شکسته و راه‌کارهای بنیادین را فراروی بشریت قرار داده است و راه‌ رهایی را به جهان نشان می‌دهد و این اتفاق در حوزه هنر و ادبیات نیز رقم خورده است و بیش از اینکه هنر و ادبیات به این جریان کمک کند. مقاومت موجب تزریق خون به جریان هنر و ادبیات شده است و فضای خلاقیت را برای هنر رقم زده است. جریان برگزاری این کنگره‌های مقاومت و دفاع مقدس توانسته این مسیر را تداوم ببخشد تا نسل به نسل ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس منتقل شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار