معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش:

نیروی دریایی ارتش به‌دنبال اجرای سیاست‌های اقتصادی دریامحور است

امیر دریادار دوم محمدی گفت: نیروی دریایی طرح‌هایی در رابطه با اقتصاد دریامحور در دست دارد که باعث ارتقای معیشت مردم منطقه و توسعه اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی می‌شود.
کد خبر: ۶۴۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸ - 17January 2024

بهره گیری از توان نخبگان و دانشگاهیان در طراحی الگوهای نوین پشتیبانی/ نیروی دریایی ارتش  به‌دنبال اجرای سیاست‌های اقتصادی دریا محور استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر دریادار دوم «علیرضا محمدی» معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی، با  بیان اینکه نیروی دریایی چهار دوره تحولی را پشت سر گذرانده است، اظهار داشت: دوره نخست، دوره دفاع مقدس بود. در این دوره و در حالی که ۶۷ روز از شروع جنگ گذشته بود، نسخه نیروی دریایی عراق را چنان پیچید که دیگر نتوانست تجدید سازمان کند؛ همچنین در جریان اقتصادی جنگ با اسکورت بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفتکش و...، در حوزه صادرات محصولات کشور و واردات، خوش درخشید.

امیر محمدی دوره دوم تحول نیروی دریایی را دوره سازندگی، احیا و تقویت بنیه تجهزات و نیروی انسانی دانست و ادامه داد: نیروی دریایی ارتش، نیروی تجهیزات‌محور و تخصص‌محور است. این نیرو نیاز داشت در حوزه قطعه‌سازی و تجهیزات، احیا شود، اما جنگ فرصت چندانی ایجاد نمی‌کرد؛ بنابراین پس از پایان جنگ تحمیلی، قطعه‌سازی، بومی‌سازی و بهینه‌سازی تجهیزات در دستور کار قرار گرفت. ما در این دوره توانستیم بخش عمده‌ای از تجهیزات را در حوزه زیرسطحی و زیردریایی سبک و نیمه سنگین، در حوزه سطحی، ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها بسازیم. اوج این دوره، در سال ۸۸ با الحاق ناو جماران در بندرعباس رقم خورد.

وی در خصوص راهبرد نیرویی دریایی ارتش در دوره سوم افزود: دوره سوم، دوره تشکیل نیروی دریایی راهبردی بود که از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. عنوان راهبردی، مدالی بود که فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) بر نیروی دریایی نصب کرد. از این سال، مأموریت ما توسعه یافت و از خلیج‌فارس به سواحل مکران، تا شمال اقیانوس هند، مدار ۱۰ درجه و خلیج عدن امتداد یافت. در دریای دور دست در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن به طور ممتد حضور یافتیم و ناوگروه‌های ما از منطقه آب‌های خودی خارج شدند و نه تنها برای آبراهه‌های خود کشور امنیت ایجاد کردند، بلکه برای همه کشور‌های واقع در حوزه مأموریتی، امنیت به ارمغان آوردند. در آن مقطع سفرای بسیاری از کشور‌ها مانند چین، بابت این حضور و مقابله موفق با دزدان دریایی، از نیروی دریایی ارتش تقدیر و تشکر کردند.

امیر محمدی دوره چهارم را که از سال ۱۴۰۰ آغاز شد، دوره تحول عظیم نیروی دریایی دانست و ادامه داد: دریانوردی طولانی‌مدت و بلند مدت، بر مبنای راهبرد و مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، در دستور کار قرار گرفت و نخستین تجربه بسیار موفق، اعزام ناوگروه ۷۵، متشکل از ناوشکن ایرانی سهند از کلاس «جماران» و ناو بندر مکران بود که با طی کردن ۴۵ هزار کیلومتر، نیمه کره زمین را دور زد و برای نخستین بار به اقیانوس اطلس ورود کرد و با اقتدار به کشور بازگشت.

وی اضافه کرد: در همین دوره بود که امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با هدف دور زدن تمام کره زمین، مأموریت ناوگروه ۸۶ را کلید زدند و این مأموریت با نهایت اقتدار و موفقیت انجام شد.

مأموریت لجستیک و آماد و پشتیبانی در چهار دوره تحولی نداجا

معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش با اشاره به مأموریت لجستیک و آماد و پشتیبانی در چهار دوره تحولی نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: پشتیبانی (لجستیک) در مرحله نخست و در زمان جنگ، لجستیک ساحلی بود. در مرحله دوم و دوران سازندگی، پشتیبانی برای مأموریت‌های زیر سه ماه و همراه با گشت‌های مسیر‌های نزدیک به آب‌های ساحلی تناسب داشت. در مرحله سوم حضور در خلیج عدن و دریای سرخ و اقیانوس هند را تجربه کردیم ور در نهایت در دوره چهارم بود که مأموریت ما اقیانوسی شد.

امیر محمدی با بیان اینکه حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های دور دست، پشتیبانی‌های خاصی می‌طلبد، گفت: هنگامی که مأموریت ناوگروه ۸۶ ابلاغ شد، ما از یک سال قبل شروع کردیم به برنامه‌ریزی در این زمینه که چگونه می‌توانیم برای ناوهایمان، به طور خود اتکا پشتیبانی انجام دهیم و برای تمام رده‌های آمادی؛ از خوار و بار، مواد مصرفی، جیره و خوراک، پوشاک، تجهیزات انفرادی، وسایل زیست، وسایل ورزشی، تجهیزات تخصصی رزمی و نظامی، تجهیزات حوزه بیمارستانی، حوزه درمان و تمام نیازمندی‌های پشتیبانی را پیش‌بینی کردیم.

الگوی پشتیبانی (لجستیک) ترکیبی هوشمند دریایی

وی افزود: با بهره گیری از نخبگان دانشگاه‌های ارتش و خارج از ارتش و در عین حال استفاده از تجربه پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش، الگوی جدیدی را تحت‌عنوان «الگوی لجستیک ترکیبی هوشمند دریایی طراحی کردیم که بخش علمی‌اش از متون علمی استخراج شده بود و بخش خلاقانه‌اش، ماحصل ابتکارات نخبه‌های لجستیکی همرزمان شاغل و وابسته مجموعه نیروی دریایی ارتش بود.

معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش تشریح کرد: برای راستی‌آزمایی این الگو کارگروهی متشکل از افسر تدارکات و فرمانده ناو، فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه و ... تشکیل دادیم و یک نماینده هم مشخص کردیم تا این الگو را اجرا کند و با صحنه عمل مطابقت بدهد و بازخورد بگیرد. خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت و مأموریت آغاز شد.

وی با اشاره به الگوی پشتبیانی ترکیبی و هوشمند استفاده شده در پشتیبانی از ناوگروه ۸۶ تصریح کرد: پس از انجام موفقیت آمیز این ماموریت، ۲ واحد درسی جدید در دانشگاه نوشهر ایجاد شد بنام لجستیک اقیانوسی و تدارکات اقیانوسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در دانشگاه ما ایجاد شد و کتاب‌های این دروس در حال تدوین هستند. 

امیر محمدی افزود: پس از دیداری که خانواده‌ها و دست اندرکاران این ناو گروه با فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) داشتند، دروازه جدیدی به روی نیروی دریایی گشوده شد.

معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش با اشاره به تحقیقات پیش روی این نیرو در زمینه‌های امور لجستیکی تصریح کرد: در حال حاضر ما بر روی دو موضوع در حال تحقیق و پژوهش هستیم که یکی از آن‌ها دستگاه «فریزدرای» هست که به صورت نوین برای افزایش ماندگاری مواد غذایی توام با بالا نگه داشتن کیفیت مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی این مبحث در حال کار هستیم و دستگاه آن در حال تولید و ساخت است و موضوع دیگر دستگاه هوشمند تولید گیاهی سیار هست که بر روی شناور می‍تواند بخشی از سبزیجات تازه ناوگروه را تامین کند.

نیروی دریایی ارتش سیاست‌های اقتصادی دریا محور را دنبال کرده است

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش امروز سیاست‌های اقتصادی دریا محور را دنبال کرده و به‌دنبال نقش آفرینی در این حوزه است، گفت: شورایی در این نیرو تشکیل شده به اسم شورای معیشت و اقتصاد نیروی دریایی که نزدیک به سه سال است تشکیل شده و طرح‌هایی در رابطه با اقتصاد دریا محور در دست داریم که باعث ارتقای معیشت مردم منطقه و کارکنان و همین‍طور باعث توسعه اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی می‌شود.

امیر محمدی خاطرنشان کرد: همانطور که فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) در جلسه دیدار با خانواده‌ها فرمودند ما باید بتوانیم سطح کل کشور و نیروی دریایی را با استفاده از دانشجویان نخبه و اساتید دانشگاهی تحت عنوان راهیان پیشرفت بالا ببریم و آن‌ها بتوانند از ظرفیت نیروی دریایی به‌ویژه در حوزه ساخت تجهیزات استفاده کنند و با توجه به ماهیت نیروی دریایی که یک نیروی علمی، تجهیزاتی، سیاسی و بین المللی است در حوزه علمی همواره پیشرو باشیم.

بهره گیری از توان نخبگان و دانشگاهیان در طراحی الگو‌های نوین پشتیبانی

وی با بیان اینکه در حوزه لجستیک با چهار دانشگاه در حال همکاری هستیم، گفت: ما همواره در دوره‌های مختلف پس از جنگ در مقاطع ساخت تجهیزات و سازندگی به سراغ دانشجویان و دانشگاه‌ها می‍رفتیم و در حوزه‌های مختلف نظیر کشت، صنعت و معدن به دنبال جذب دانشگاهیان و دانشجویان بوده‍ و این مسیر را دنبال کرده ایم. در مبحث کارخانه گیاهی سیار و هوشمند توانسته‍ایم این پروژه را توسعه دهیم و با آن‌ها تفاهم نامه تخصصی لجستیکی بسته ایم که در خصوص زنجیره تامین پایدار و امنیت غذایی با این دانشگاه در حال همکاری هستیم با دانشگاه‌ها اراک در حال همکاری بر روی پروژه فریز درای هستیم، با دانشگاه قزوین در پروژه هوشمند سازی در حال همکاری هستیم و و در سیرجان توانسته‍ایم یک شهرک یکپارچه هوشمند در حوزه کشاورزی و دامداری و کشت و صنعت بوجود آوریم. 

معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما در حوزه دام در سه سطح مختلف در حال فعالیت هستیم یکی در بحث طیور، که نزدیک به ۳ سایت پرورش بوقلمون را دارا هستیم و با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه  و در حوزه مرغ، دو سایت قابل بهره‍برداری هست که در حوزه طیور سنگین، نظیر شتر مرغ در حال فعالیت هستیم در حوزه دام سبک نظیر گوسفند اصلاح نژاد انجام شده و امروز یک سایت با ظرفیت ۱۰ هزار راس در دست بهره برداری و توسعه هست، در حوزه دام سنگین در یک سایت ۲ هزار در حال گرفتن مجوز هستیم در حوزه کشت محصول متناسب که بخش عمده آن خوراک همین دام و طیور هست و کارخانه مربوط ایجاد شده و بخشی از مواد اولیه شامل سویا و ذرت دامی و جو در حال کشت و بهره برداری هست و بخش عمده خوراک دام و طیور به شکل آبیاری نوین در حال کشت و تولید هستند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی گفت: امروز با کمک دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه و جهاد کشاورزی در حال کار بر روی اصلاح بذر هستیم که بخشی از آن برای نیروی دریایی و بخشی برای کشور است، تمامی ادارات و بخش‌های دولتی باید مکمل با نیروی دریایی باشند و تلاش برای اجرای تدابیر فرمانده کل قوا و همین طور توسعه سواحل و بنادر کل کشور داشته باشند.

امیر محمدی ساخت ۱۵ هزار منزل مسکونی، فرودگاه، بیمارستان مدرن در چابهار و جاسک توسط نیروی دریایی ارتش را باعث بوجود آمدن توسعه پایدار در آن منطقه دانست و افزود: نیروی دریایی ارتش در توسعه سواحل پیشرو بوده و امید است که بقیه سازمان‌ها به صورت منسجم‍تر و منظم‍تر عمل کرده و در اجرای سیاست‌های دریا محور نقش موثری داشته باشند. 

معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: نیروی دریایی می‌تواند با ظرفیتی که داراست نه تنها در نیرو‌های مسلح بلکه در سطح کشور امید آفرین باشد و با اختصاص دادن ویژه نامه به این موضوع و کار‌هایی که در دست داریم و در حال انجام است، همگان بتوانند در  جریان پروژه‌های انجام شده باشند.

انتهای پیام/ ۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها