یادداشت/ حنیف غفاری

ساختاری برای تقلب

تکرار دوگانه بایدن - ترامپ در این ساختار غیرقابل توجیه، وضعیت پیش‌رو در آمریکا را بدتر و منازعات داخلی در این کشور را سخت‌تر خواهد ساخت.
کد خبر: ۶۴۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹ - 20January 2024

ساختاری برای تقلبگروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس - حنیف غفاری؛ با آغاز رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان در ایالت آیووا و پیروزی ترامپ در این ایالت، بار دیگر زمزمه‌های بازگشت احتمالی وی به کاخ سفید شنیده می‌شود. نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان می‌دهد حداقل در این برهه زمانی، بایدن شانسی برای حفظ جایگاه خود در واشنگتن ندارد و گردش قدرت میان دو سیاستمدار سالخورده و جنجالی در کاخ سفید یعنی ترامپ و بایدن ادامه خواهد داشت.

در این میان، موسسات نظرسنجی در آمریکا مانند ادوار گذشته انتخابات اذعان کرده‌اند اساسا شهروندان این کشور با ساختار کالج الکترال و ماهیت متقلبانه و پیچیده این ساختار به‌شدت مخالف هستند. با این حال اراده لابی‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا بر مبنای استمرار این ساختار جنجالی شکل گرفته است. ما اکنون در سال ۲۰۲۴، بار دیگر از ساختار کالج الکترال سخن می‌گوییم؛ ساختاری که به‌صورت سنتی متقلبانه بوده و بر اساس تجمیع آرای شهروندان شکل نگرفته است. در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رأی بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند. در این ساختار درنهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آن‌ها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده درسال‌های۲۰۰۰و۲۰۱۶ جمهوریخواهان به‌رغم کسب آرای عمومی کمتر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند.

امسال (درسال ۲۰۲۴)، انگیزه ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید به معضل داخلی دیگری در آمریکا تبدیل شده است. رئیس جمهور سابق آمریکا از اکنون در رقابت‌های انتخاباتی، خود را پیروز قطعی انتخابات قلمداد می‌کند. ترامپ عملا مانند سال ۲۰۲۰ اعلام کرده شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را نمی‌پذیرد. بدون شک در شرایطی که یک گره کور سیاسی در کشوری ایجاد می‌شود، نهاد‌های نظارتی و قضایی بی‌طرف نقش مهمی در پایان دادن به بحران به وجود آمده دارند. با این حال در آمریکا چنین قانونی صادق نیست. اصلی‌ترین و آخرین مرجعی که باید رأی نهایی درخصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعتراضات نامزد‌ها را صادر کند، دیوان عالی این کشور است. این دیوان اکنون متشکل از ۹ قاضی است که شش نفر آنها، رسما طرفدار ترامپ و حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو هستند. به عبارت بهتر، سه قاضی دموکراتی که در این دیوان حاضرند، قدرت قابل‌توجهی به منظور جلوگیری از تقلب نظام‌مند قضات عالی‌ترین دادگاه آمریکا به سودترامپ ندارند. دیوان‌عالی آمریکا درسال۲۰۰۰ نیز دارای اکثریت جمهوریخواهان (پنج قاضی به چهار قاضی) بود. در آن زمان، با وجود اسناد محکمی که دلالت بر تقلب گسترده جمهوریخواهان و جورج واکر بوش در ایالت حساس و سرنوشت‌ساز فلوریدا داشت، قضات جمهوریخواه درنهایت با رأی خود به سود بوش پسر، به این منازعه خاتمه دادند و دموکرات‌ها نیز نتوانستند اعتراضی به این رأی داشته باشند.

درنهایت این‌که فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، ساختار و چارچوبی که این رقابت در آن برگزار می‌شود، متقلبانه و نظارت گریز است. تکرار دوگانه بایدن - ترامپ در این ساختار غیرقابل توجیه، وضعیت پیش‌رو در آمریکا را بدتر و منازعات داخلی در این کشور را سخت‌تر خواهد ساخت.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار