فخریان در همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی:

جای پرداختن به موقعیت اقتدار، فقط به مظلومیت ملت فلسطین پرداخته‌ایم

فخریان در نشستی با موضوع «جنگ یا دفاع؟ بچه‌ها از مقاومت چه می‌فهمند؟» گفت: جنگی در دنیا اتفاق افتاده و کسانی در حال مقاومت‌اند و مورد ظلم قرار می‌گیرند، اما بچه‌های ما هنوز این را نمی‌فمند و ما هم جز واژه مظلوم، هیچ توصیف دیگری برای مردم فلسطین نداریم که در جامعه متکثر کنیم.
کد خبر: ۶۴۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳ - 22January 2024

جای پرداختن به موقعیت اقتدار، فقط به مظلومیت ملت فلسطین پرداخته‌ایمبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، «فرزانه فخریان» فعال رسانه‌ای و پژوهشگر زبان، در نشستی با موضوع «جنگ یا دفاع؟ بچه‌ها از مقاومت چه می‌فهمند؟»، با اشاره به واقعه طوفان الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اظهار داشت: جنگی در دنیا اتفاق افتاده و کسانی در حال مقاومت‌اند و مورد ظلم قرار می‌گیرند، اما بچه‌های ما هنوز این را نمی‌فمند و ما هم جز واژه مظلوم، هیچ توصیف دیگری برای مردم فلسطین نداریم که در جامعه متکثر کنیم.

فرزانه فخریان، فعال رسانه‌ای و پژوهشگر زبان، در نخستین روز این همایش، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزۀ هنری درحال برگزاری است، گفت: مسئله اصلی ما در اینجا این است که ما هنوز رسانه کودک نداریم و کودک و نوجوان ما مخاطب رسانه بزرگسال است. تقریبا جز همان واژه مظلوم، بسامد معنایی دیگری در فضاسازی رسانه‌ای نتوانسته‌ایم تولید کنیم. سال‌هاست تلاش کرده‌ایم که تولید گفتمان کنیم و در این دو سه ماهه نیز یک قسمتی از این گفتمان را از دست داده‌ایم و به جای پرداختن به موقعیت اقتدار و برنامه‌ریزی در این زمینه، فقط به همان حوزه مظلومیت پرداخته‌ایم و هیچ پردازنده‌ای سراغ مفاهیم دیگر نرفته است. این قدراز واژه‌ها و عبارت‌هایی، چون «خانه خراب شدن» استفاده کرده‌ایم که دیگر حساسیت‌برانگیز نیستند.

این فعال رسانه‌ای درادامه به این موضوع درفضای عربی زبان مسلمان پرداخت و خاطر نشان کرد: فضای مقاومت عربی همچنان گفتمان خود را حفظ کرده و رویداد‌هایی نیز گزارش کرده و از یمن تا مصر و تا عراق، کنش‌گری بچه‌ها و همراهی بزرگتر‌ها با آن‌ها دیده شده است. این دکتر زبان‌شناسی ادامه داد: از لحاظ زبانی ما فقط یک ملت مظلوم تصویر کردیم و از لحاظ کنشی نیز فقط در کنار این ملت ابراز همدردی کردیم.

فخریان با اشاره به واژه‌های صبر، مقاومت و پرورش برای آینده درگفتمان عربی زبان مسلمان خاطر نشان‌کرد: در فضای انگلیسی زبان، مفهوم اضافه‌ای به جای صبر و پرورش پیدا کردن آمده است که آن بحث ازآزادی است. یعنی در این فضا اولویت آزادی بر سر طوفان الاقصی بالاتر آمده و دارند از این مفهوم به عنوان مفهومی تربیتی استفاده می‌کنند و ما نیز در این خصوص مسئولیم.

این دانش‌آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و زبان‌شناسی درادامه از عدم کنش‌مندی لازم فرهنگی در این فضا انتقاد و خاطرنشان کرد: برخلاف اثری که جمعیت هم‌افزا برای مقابله با رژیم صهیونیستی در فضای اقتصادی گذاشته است، در فضای فرهنگی این اثر را نگذاشته است. به عنوان مثال، به «استار باکس» حمله شده، اما کسی به «والت دیزنی»، با و جود مطلع بودن از وابستگی آن به رژیم صهیونیستی، حمله نکرده است.

در پایان این نشست، مهدی صالحی، دبیر همایش و نشست، نیز به کارتون‌های مبتنی بر مضمون رنج و مقاومت در دهه ۱۳۶۰ اشاره و خاطرنشان کرد: در کارتون‌های آن دوره همیشه ترس از دست دادن خانه و خانواده و گم شدن طی فرآیندی مطرح بود و قصه از این فراتر نرفت. هنوز آهنگ کارتون‌هایی، چون «بچه‌های مدرسه والت» برای ما بسیار روان سوز و آزارنده است.

فخریان هم در این باره افزود: تمام تولییدات دهه ۱۳۶۰ بر اساس رنج و مقاومت کودک در برابر سختی‌ها بود، اما صبر وتلاش هم درکنار آن بود. فخریان خاطرنشان کرد: نقطه اشتراک‌شان، سپردن مسئولیت بزرگسالانه به کودکان بود که این واهمه آفرین است.

همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی در روز‌های ۱و۲ و ۸و۹ بهمن در ساعت‌های ۸ تا۱۲ و ۱۴تا۱۸ در سالن ۴۰۲ در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبه‌روی پورموسی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها